Hout of kolenbriketten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van kolenbriketten ?
Wij hebben twee houtkachels waarvan een aangesloten op de vloerverwarming en c.v. en een kachel in de grote woonkamer die we gebruiken voor sfeerverwarming. Soms hebben we het gevoel dat we heel de dag met hout lopen te zeulen(grapje) en vroegen ons af na een bezoek aan OBI. Waar worden al die kolenbriketten voor gebruikt.

Chinto
 
chinto schreef:
Waar worden al die kolenbriketten voor gebruikt.
Voor een kolenkachel! :lache:

sorry, grapje!!

Ik dacht dat die niet in een houtkachtel gestookt mochten worden omdat ze veel heter worden dan hout.
Maar ik weet het niet helemaal zeker.
Er is vast wel iemand die het wel weet!!
 
Klopt!!
Tenminste dat zei onze installateur van de cv ook tegen ons. In onze houtkachel mogen we geen kolen stoken.

Gerrit :zwaai:
 
R

Rijk&

Guest
Het is niet verstanding om kolenbrikketten in een houtkachel te stoken.

De hitte zou de mantel doen barsten.

Wat wel toegepast kan worden in elke houtkachel zijn geperst papierbrikketten, en je help er ook nog optimaal hergebruik van hout mee zelfs 'vriendelijk' voor het millieu... En vriendelijk echt tussen aanhalingstekens.
 
Wij branden in onze houtkachel wel eens -zonder problemen- een paar briketten.
Maar alleen 'snachts om het een klein beetje behaaglijk te houden als het erg koud is.
En alle schuifjes zo goed als dicht, smoren zeg maar.
 
wij stoken al jaren kolenbriketten in de houtkachel maar altijd 1 tegelijk dan krijg je meer warmte van onderaf en kun je met wat minder hout af, s,avonds voor het slapen gaan een briket erop s,ochtens even porren wat kleine houtjes erop en stoken maar en wat die stank betreft dat is de zelfde lucht die je in elk dorp en stad in tsjechie ruikt dus briketten stoken in de houtkachel is geen probleem als het maar met mate gebeurt greetz v. hanedoes.......
 
R

Rijk&

Guest
Een papierbriket heeft een bijna net zo'n grote calorische waarde als een steenkoolbriket en is iets vriendelijker voor het millieu. Maar goed ook wat duurder!
 
Wij branden, in onze houtkachel wel eens, zonder problemen, een paar briketten. Maar alleen snachts om het een klein beetje behaaglijk te houden als het erg koud is. En alle schuifjes zo goed als dicht, smoren zeg maar.

Beste Lina ken je het begrip onvolledige verbrandig ??
het is niet veilig om zo een kachel te laten branden .

Groetjes Loek
 
R

Rijk&

Guest
Bij een dergelijke verbrandings methode ontstaat een aanmerkelijk grotere hoeveelheid CO2 en door de extreme hitte bij verbranding van Steenkoolbrikketten kunnen haarscheuren optreden in de mantel waardoor de CO2 weglekt in de open ruimte.

Tip: Niet diervriendelijk, maar wel heel effectief Hang een leuk kooitje met een kanariepiet op, alles goed dan heb je een gezellig fluitertje in huis, lekkage van de kachel en een te hoog CO2 gehalte in de open ruimte dan ligt het kanariepietje op zijn rug. En nog altijd beter dan zelf door je eigenwijsheid.
 
Dat zal Rijk (en Loek) zeker bedoeld hebben..
het giftifge CO (koolmonoxide) in plaats van het redelijk onschuldige CO2 (kooldyoxide)

Bij een onvolledige verbranding inderdaad levensgevaarlijk, zie het recente drama ergens in Brabant..

In plaats van kanariepieten nemen we nu gewoon duiven, heb je tenminste nog wat op de BBQ;)
 
R

Rijk&

Guest
Een duiventil in je woonkamer is ook niet echt alles, Gorrit, ik weet niet of je lief daar zo blij mee zal zijn.
 
Net zo als mijn duiven is jouw CO2 verhaal onzin Rijk. Waar je echt op moet letten is voldoende ventileren en een juiste (volledige) verbranding.

CO2 komt vrij bij iedere verbanding en is niet giftig.
Dit in tegenstelling tot CO (koolmonoxyde of "kolendamp") dat al vele slachtoffers heeft geëist.
 
Ik weet nog dat wij vroeger toen ik nog thuis woonde op een woonboot een allesbrander hadden. 's Winters alle gordijnen dicht, zelfs dikke gordijnen voor de deuren voor de eventuele tocht. Wij hadden buiten achter het kippenhok allemaal kolen(briketten) liggen. Dit schepte je dan in een kolenkit en dit ging dan weer super makkelijk in de kachel. Ik vond dit altijd heerlijke en gezellige warmte.
 
houtkachel

wij stoken al jaren kolenbriketten in de houtkachel maar altijd 1 tegelijk dan krijg je meer warmte van onderaf en kun je met wat minder hout af, s,avonds voor het slapen gaan een briket erop s,ochtens even porren wat kleine houtjes erop en stoken maar en wat die stank betreft dat is de zelfde lucht die je in elk dorp en stad in tsjechie ruikt dus briketten stoken in de houtkachel is geen probleem als het maar met mate gebeurt greetz v. hanedoes.......

Wij gebruiken naast hout dus gewoon kolen dat gaat ook erg goed maar ik weet niet of dat beter is dan kolen briketten, daarnaast gebruiken wij de geperste hout/papier briketten. De kolen geeft wel meer warmte.
Kolen heb ik in iedergeval zat. Maar het is wel goed idee om 's nacht 1 briket iin de kachel te doen moet ik toch eens bij de OBi kijken.
Bedankt voor de tip:zwaai:
 
verschil

kolen zijn klein en kolenbriggeten zijn samengeperst kolen dus iets groter in omvang cm of 10 groot
 
R

Rijk&

Guest
Om precies te zijn kolenbriketten zijn eigenlijk het restproducht van steenkooltjes. Namelijk het samengeperste kolengruis.

En afhankelijk van de persingsmethode en de bindingsfactor gelijk of hoger in calorische waarde met kooltjes.
 
Bovenaan