Houd de dief

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze eerste camping trip naar Tsjechië. Zomer 1989 een half jaar na de omwenteling. Onze eerste kennismaking met Praag was een onvergetelijke ervaring. Het Jan Palach monument een berg kaarsvet met een foto erachter, ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan terug denk. Nu kom ik altijd weer een beetje thuis als ik in het centrum van Praag aankom.

Later die vakantie staan we op een camping bij Terezin. We hebben kennisgemaakt met een oost-duitse familie, die onze fiat ritmo geweldig vinden. Het lijkt of we zweven, schreeuwt de dame uit, ich möchte auch eine Fiat, tijdens een tochtje naar een meertje bij de camping.

Diezelfde avond trekken wij ons terug in onze tent en vallen, na de nodige pivo-tjes, al vrij snel in slaap. Na ongeveer een uurtje wordt er aan onze tent getrokken en staat onze Oost-duitse vriend te roepen. Jan, Jan er zijn dieven in de buurt, ze hebben je Pivo gestolen. En inderdaad toen ik slaapdronken de tent uit kwam waren vier flesjes Pivo verdwenen die naast de tent lagen.

Nu zijn mijn biertjes niet zo belangrijk, maar het bleek al snel dat er door een Tsjechisch heerschap een strooptocht over de camping was gehouden. Een groep campinggasten en de beheerder joegen achter de dief aan die het bos was ingevlucht met achterlating van zijn auto.

Ik zat inmiddels met een nieuwe fles Pivo het allemaal te bekijken. Na een kwartiertje bleek de dief gepakt en de inmiddels aanwezige politie heeft hem meegenomen. Twee dagen later kregen we netjes onze vier flesjes Pivo terugbezorgt. Maar wat me het meest is bijgebleven zijn de woorden van het 12 jarig zoontje van onze Oost duitse vrienden (vertaald) “Ik begrijp er helemaal niets van. Een dief? Maar hij rijdt nog wel in een Skoda Favorit. (Toen het nieuwste model Skoda). De laatste twee woorden kwamen vol respect voor het bijzondere type Skoda, zijn mond uit. En met het ongeloof in z'n ogen dat iemand die zo'n auto kon bezitten toch onmogelijk een dief kon zijn.

De realiteit was helaas anders.
 
Ik krijg een beetje een raar gevoel als ik dit verhaal lees, een beetje een degenererend gevoel, maar hier in Nederland rijden de grootste criminelen/dieven toch ook rond in een onbetaalbare Mercedes en/of BMW ?

Verder wel een aparte gebeurtenis.

Gelukkig kreeg je de Pivo's nog terug...
 
Ik krijg een beetje een .....degenererend gevoel, maar hier in Nederland rijden de grootste criminelen/dieven toch ook rond in een onbetaalbare Mercedes en/of BMW ?
.....
Gelukkig kreeg je de Pivo's nog terug...
Denigrerend bedoel je denk ik. Het was dan ook niet mijn gevoel. Je moet je wel realiseren dat in 1989 de DDR nog bestond. Voor een Oost duits jongetje van 12 jaar was een Skoda Favorit toen gelijk aan Mercedes of BMW.

Enne, die Pivotjes hoefde ik echt niet terug hoor.
 
Een mooie bolide rijden alleen van wat biertjes jatten, ik denk dat je wel wat meer moet doen!:stout:


Maar het verhaal is prachtig:top: komt nog wel meer hoop ik???

Groet, Doni:zwaai:
 
Laat ik mijn verhaaltje nog iets aanvullen. In zijn strooptocht over de camping jatte hij niet alleen mijn Pivo's mee. Campingspullen van de andere gasten die naast of in hun tent voor het grijpen lagen werden door hem ook meegenomen. Z'n kofferbak was redelijk gevuld met allerlei spullen van campinggastellen tot zaklampen. Het was vast ook niet de eerste camping die hij op deze manier bezocht.

Soepje??
Op dezelfde camping bestelden we later die week in het restaurant een soepje. Nu ben ik dol op de Tsjechische keuken. Op de gok wees ik vaak wat aan op de kaart. Nu een aantal jaren later kan ik de Tsjechische menukaart aardig lezen. Maar die soep, had toch een bekend geurtje die niet de allerbeste herinneringen in me bovenhaalde. Samen proefden we voorzichtig. Echt vies smaakte het niet. De boullion was best lekker.
Iets zij me m'n lepel eens flink over de bodem te halen en te zien wat er allemaal in de soep zat. Wat er toen boven kwam bevestigde mijn slechte herinneringen. In de soep dreven stukken pens (koeienmaag). In de zestiger jaren voerde mijn vader pens aan de honden die we thuis hadden. De stank was, vooral zomers, niet om te harden.

De soep hebben we, zoals je begrijpt, maar gelaten voor wat hij was. We hebben ons beperkt tot de heerlijke sopsky salad die sindsdien niet meer weg te denken is wanneer we uit eten gaan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat er toen boven kwam bevestigde mijn slechte herinneringen. In de soep dreven stukken pens (koeienmaag).


Lees hier het verhaal van Keesi over de bewuste soep gastronomische lekkernij: dršťkova polevka
smilie_keks.gif
 
Wat een grappig verhaal over die soep.
Het deed mij aan onze kennismaking met die soep denken:
Wij waren met kinderen, schoonzoon en kleinkind in Tsjechië. Mijn schoonzoon lustte vrijwel niets. At voornamelijk junkfood en snoepte ontzettend veel. In Tsjechië echter gingen we bij vrienden van ons eten en ik had iedereen op het hart gedrukt alles op te eten wat werd voorgezet.
Het voorgerecht bleek de soep met pens....
AARRRCCHH.
Ik kreeg die stukjes maag echt niet door mijn strot. Onder de tafel zat onze hond... je begrijpt het... die werd stiekem door mij gevoerd. Kijk ik naar mijn schoonzoon (zij zaten een flink stuk bij ons vandaan) at hij zich keurig door de soep heen! Mijn bewondering was groot.
 
Ook ik heb de penssoep een keer ´per ongeluk´ besteld. ik vroeg aan de eigenaar wat de dagsoep was. Hij wreef met zijn hand over zijn buik. Ik was in de veronderstelling dat hij bedoelde dat het lekkere soep was. Toen de soep op tafel stond werd het gebaar duidelijk. De bouillon was erg lekker, maar de vulling heb ik toch maar laten staan, want die vond ik iets te taai.
 
Nee hoor, je bent niet de enige.

Na lang lopen vonden we in een dorpje de enige eetgelegenheid.
En die alleen maar soep.
Juist ja, die soep.

IK was er dapper aan begonnen, met de gedachte dat de de lokalen dit ook eten.

De vulling heb ik ook uiteindelijk laten staan.

Ik was dit voorval en de smaak straal vergeten.

Tot net.

Voor vanavond: eet smakelijk.
 
Bovenaan