Hospitaal Kuks: grootste apotheek van Europa

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Freddy,

Volgens mij bedoelde ze een museum.
Vond het raar dat ze vertelden dat het in de buurt van Trutnov ligt en wij daar nog nooit van gehoord hebben, ik heb gezocht bij bezienswaardigheden en kom bij een apotheek in Susice dus daarom denk ik dat ze die bedoelen.Maar dat ligt volgens mij niet echt in de buurt van Trutnov!
 
Is het waar dat in de buurt van Trutnov de grootste apotheek van Europa is? ik weet dat er een in Susice is maar mensen die ik sprak vertelde dat het in de buurt van trutnov is.

Zou het kunnen dat ze kasteel Kuks bedoelen?
Dat ligt vlakbij de dierentuin in Dvur Kralove en dat is niet zo heel ver van Trutnov (ong.20 km.?)
Daar is o.a. een hele apotheek van vroeger in gevestigd.
En die is al heel oud en volgens mij de grootste van Europa.

Gerrit
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zou het kunnen dat ze kasteel Kuks bedoelen?
Het is hospital-kuks vandaar de aanwezigheid van en barokke apotheek en het nationale apotheekmuseum,ceska-apatyka.cz

barok_lek.jpg
 
Hoi ik vind dit geweldig!!!!
Heb je nog meer van dit soort bijzondere dingen Freddy?
Is er nog een apotheek?
Ik zou het super vinden om onze gasten dit allemaal te kunnen laten zien!!!
Kun je het anders in een PM zetten voor me? Liefst met foto......
Ik wil mijn folder kast laten uitpuilen!!!
Dus als dit niet de bedoelde apotheek is wil ik graag weten waar hij dan wel is.
Maar ik ben al heel blij met deze tip.

groetjes Jan en Corrie
De koffie staat klaar!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Heb je nog meer van dit soort bijzondere dingen Freddy?
Is er nog een apotheek?
Ik zou het super vinden om onze gasten dit allemaal te kunnen laten zien!!!

Bijzondere dingen... hangt ervan hoe de interesses liggen. Er zijn zoveel bijzondere dingen in Tsjechië en ik heb ze ook nog niet allemaal gezien. ;) Wat mij nog altijd aanspreekt is het spoorwegmuzeum, Železniční muzeum, in Lužná u Rakovníka.

vitejte.cz
 

Bijlagen

  • DSC02730 (Large).jpg
    DSC02730 (Large).jpg
    90,5 KB · Bekeken: 1
Website????
De ene gast wil maximaal 1 uur rijden...de ander vind 3 uur heel normaal in een vakantie.
Dus in die straal rond Luze ( omgeving Chrudim) dus.
Andere mogen ook inzenden hoor!!!
Oostbohemen ....begin Vysochina
Ook de moeilijk vindbare plaatsjes.
 

Freddy2005

† In Memoriam
440 miljoen steun voor renovatie

Hospitaal Kuks krijgt voorlopig 440 miljoen kronen steun van de Europese unie voor de restauratie van het complex. Tegen de tweede helft van 2014 wil men de daken, gevels en de tuin vernieuwen. Kuks trekt elk jaar 60.000 bezoekers.

idnes.cz
 
Gisteren is het contract ondertekend, dit houdt in dat men er zeker van is dat men de 440 miljoen subsidie krijgt. Ontwikkelingen zijn te volgen op www.revitalizacekuks.cz
Dit project staat los van het hospitaal- apotheek in Kuks, het gaat om de andere zijde van de Elbe, waar vroeger het kasteel stond.
 

Ad Verschoor

Donateur
Na een renovatie van 20 maanden wordt dit unieke ziekenhuiscomplex weer opengesteld voor het publiek. Dit gaat plaatsvinden in het weekend van 28 en 29 maart 2015.

Met de bouw van dit complex werd oorspronkelijk begonnen in 1692 door de Italiaanse barokarchitect Alliprandi. Te zien zijn de kerk van de Heilige Drie-eenheid, het ziekenhuis, een apotheek en de grafkelder van de stichters van het oorspronkelijke kuuroord de familie Sporck. Heel bijzonder is het Lapidarium met daarin 24 beelden van de beeldhouwer Matthias Braun.

 

Ad Verschoor

Donateur
Kuks als bezienswaardigheid en aanbeveling voor een bezoek.

In een van mijn reisverslagen heb ik Kuks beschreven. Ik neem het hier over:

Na Betlem rijden we naar Kuks. Voor ons allemaal is het liefde op het eerste gezicht. Wat kan verliefdheid zich dan op veel manieren tonen. Genoten hebben we van de beelden van Braun, het ziekenhuis, de apotheek en het eraan gekoppelde museum, alsmede de graftombe. Mijn mond viel open van verbazing toen ik vernam dat de kerk, de dominant van het complex, gebouwd werd door de architect Alliprandi. Lezers van mijn verslagen weten dat naast Braun als beeldhouwer, ik Alliprandi volg als architect. De ontwerpen van de kerken in Luze en Litomysl lijken helemaal niet op het grove ontwerp van deze kerk.

p1010603k-jpg.25485

Liefde op het eerste gezicht

Kuks is te vinden in de regio Hradec Kralove. Het ligt 6 kilometer ten noorden van Jaromer. Het werd gesticht door Anton von Sporck (1662-1738), die, toen hij zeventien jaar was, een landgoed en heel veel geld erfde. Hij was een van de meest intellectuele aristocraten uit zijn tijd. Hij ontdekte op het landgoed een bron waarvan het water geneeskrachtige eigenschappen had. Hij besloot om een kuuroord te bouwen, een project dat in 1694 begon en dat ruim 25 jaar zou duren. Op de foto's zien we kerk , interieur en orgel die door Giovanni Alliprandi ontworpen zijn. Overigens is ook het ontwerp van het gasthuis van zijn hand.

sam_2916k-jpg.25486

Kerk van de Heilige Drieëenheid

p1010623k-jpg.25488

Kerk interieur met hoofdaltaar

sam_2987k-jpg.25489

Het orgel, waar ook op gespeeld mocht worden

Geweldig om te zien is de beeldengroep, bestaande uit 24 beelden van Matthias Braun (1684-1738). De beelden, die we buiten zien zijn kopieën en de originelen staan binnen. De beelden staan aan het terras van het ziekenhuis en sieren de donkere gevels van de gebouwen. Aan de ene kant staan de beelden die de ondeugden voorstellen en aan de andere kant zien we de deugden. De stukken steen die Braun voor de beelden nodig had haalde hij uit de steengroeve in het Bos van Betlem.

p1010610k-jpg.25490

De beeldengalerij op het terras

sam_2967k-jpg.25491

De originele beelden, die binnen goed bewaard blijven

Ook in de tuin zijn nog verschillende beelden van Braun te bewonderen, maar ook beelden van de Nederlandse beeldhouwer Bartolomeus Zweng.

sam_2969k-jpg.25492

De tuin van het gasthuis waar achterin nog een kleine begraafplaats ligt

De apotheek van het gasthuis, die in 1743 in gebruik genomen is, is de één na oudste van Centraal Europa. Hij droeg de naam "De apotheek bij de Granaatappel", omdat de granaatappel, het kruis en de ster de symbolen van de Broeders der Barmhartigheid waren, die hier huisvesting en werk hadden.

sam_3036k-jpg.25493

De "oude" gasthuis apotheek, zoals hij vroeger ook was

De rondleiding door dit complex is absoluut de moeite waard en feitelijk een 'must' voor mensen, die Kuks bezoeken. Voor 140 Kcz per persoon heb je de volledige rondgang en aan het eind ervan breng je dan nog een bezoek aan de , weliswaar koude, grafkelder van de familie von Sporck.

sam_3100k-jpg.25494

De grafkelder van de von Sporcks

Ik had nog niet verteld dat bij de aanleg van dit complex één grote fout is gemaakt. Veel gebouwen lagen aan de oevers van de Labe. Ze werden in 1740 bij een overstroming van de rivier volledig verwoest. Ook de bron kon niet meer worden hersteld. Dit was het absolute einde van dit complex, omdat Sporck in 1738 was overleden en er niet gerestaureerd ging worden. Zelfs werd in 1901 nog een groot deel van het kasteel gesloopt. Gelukkig wat nog staat wordt bewaard, is indrukwekkend en wordt gerestaureerd. Op de foto is te zien waarom dit deel behouden kon blijven. Het ligt er hoog met uitzicht op het dorp.

sam_3087k-jpg.25495

Uitzicht op het dorp
 

Ad Verschoor

Donateur
Na Kuks bezoeken we Betlem.

Vlakbij Kuks (2 kilometer) vinden we Betlem.
Hier heeft Matthias Braun in 1733, in opdracht van Sporck, een park aangelegd met reusachtige beeldhouwwerken die Bijbelse scènes uitbeelden. Het was wel even zoeken en bovendien wordt het nauwelijks aangegeven. Ook op navigatie of Tomtom is het niet te vinden. Ik zag, al rijdend, wel een grote parkeerplaats en dacht: "Wat doet dit in zo'n nauwelijks bewoonbaar gebied van heuvels en bossen. Zou dat Betlem kunnen zijn ?". Mijn gevoel was gelukkig juist en wat is het er mooi.

sam_2860k-jpg.25435

Schitterende natuur en zelfs een vennetje

sam_2861k-jpg.25437

Ook deze vergezichten op de omgeving

De natuur in deze omgeving en uiteraard de beelden van Braun overweldigen je volledig. De beelden stellen het volgende voor Garin, Johannes de Doper met het lam, Onufrius, Maria Magdalena, Sint Hubertus, de geboorte van Jezus, de aankomst van de Drie Koningen en tenslotte de Jacobsbron. Ondanks de verweerde staat van de beeldhouwwerken is een bezoek aan Betlem een unieke en ontroerende ervaring.

p1010598k-jpg.25438

De sculptuur van Onufrius

sam_2869k-jpg.25439

Zo wordt geprobeerd de beelden te beschermen tegen de invloed van het weer

sam_2872k-jpg.25440

Het Sint Hubertus relief

sam_2881k-jpg.25441

Direct naast de kluizenaarswoning "De geboorte van Jezus"

sam_2879k-jpg.25442

In "De aankomst van de Drie Koningen" is duidelijk de invloed van het weer te zien

sam_2877k-jpg.25443

De Jacobsbron
 
Bovenaan