Hop uit Žatec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
zatec.jpg_1810791532.jpg
muzeum1.jpg


8 Mei gaat in Žatec het Hop museum -met diverse festiviteiten- open na een grote renovatie.
Het is met een oppervlakte van 4000 vierkante meter de grootste in Europa.
De beste hop komt uit het district Žatec. In het meerdere verdiepingen tellende museum is alles te vinden wat met hop en de verwerking daarvan te maken heeft.
Natuurlijk ontbreekt het bier van de bierbrouwerij uit Žatec niet.

mapy.cz

zatec-1.jpg
lavka_chram_chmele_zatec_20090901a_denik_clanek_solo.jpg


Er wordt momenteel hard gewerkt aan de renovatie van de bierbrouwerij in Žatec. De eerste fase -een uitkijktoren die de tempel van hop en bier moet uitbeelden- is gereed. Het hele project moet voor de oogstfeesten in het najaar klaar zijn.

Denik.cz.
 
Het zijn hopfeesten, niet zozeer bierfeesten.
's Werelds bekendste (en beste) hop komt uit Zatec, als je rechts op de webcam kijkt zie je het kleinste hopveld van Zatec, naast het centrale plein. De hopfeesten werden vroeger gevierd om het einde van de hopcampagne te vieren. Veel van het geld dat de seizoensarbeiders dan verdiend hadden, bleef op die manier achter op de plek waar ze het verdiend hadden (en ondertussen werden de resten van het zomerbier opgemaakt).
Het jaarlijkse hopplukken was voor de arme stadsbewoner de eerste vorm van vakantie, zowel in Tsjechië als in andere delen van Europa.
 
Ja Dieter, bedankt voor de goede uitleg, ik kan eventueel nog verder in details gaan omdat mijn vrouw uit Zatec komt. Haar moeder woont daar nog steeds en werkte jaren op Chmelnice (hopveld) en heeft me vorig jaar in het Hopmuseum (Chmelarske museum te Zatec) uitgebreid uitgelegd wat ze allemaal moest doen en mijn vrouw werkte als kind ook al mee.
En het hopfeest zoals jij dat noemt, heeft in Zatec de naam: docesna, wat betekent het einde van het plukken van het Hop.
Momenteel stonden veel hopvelden leeg omdat de winst niet meer toereikend is tegenover het werk en omdat lopulin (belangrijkste deel van hop) nu chemisch gemaakt wordt.
Maar bedankt voor je reactie en leuk dat er meer mensen wat van Zatec weten, maakt me blij !
 
Zatec is een heel mooi plaatsje, met een geweldige ligging boven op die berg. Ben er jaren speciaal heengereisd om de hopvelden te bekijken. Het hopmuseum heb ik toen gemist.
Jammer dat de verbouw naar de chemie is verplaatst, maar er is hoop voor de hop: in het Limburgse Reymerstok zijn tegenwoordig weer hopvelden (met feesten), omdat men er daar achter is dat echt toch beter is dan namaak (en geen nasmaak).
En Zatec zelf kan best nog wel wat werk gebruiken. Misschien moeten ze zich meer op de internationale markt richten, want Saazhop blijft een wereldmerk!
 
Bovenaan