Hoornaarnest (laten) verwijderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds ander halve week hebben wij ongevraagde inwoners erbij namelijk de familie HOORNAAR
de familie is druk bezig met het bouwen van het huis, welk inmiddels de grote van een emmer heeft.
Zij zijn zeer rustig en zeker niet agressief mits je de nodige afstand bewaard.
Nu zouden wij het leuk vinden als we ze een handje kunnen helpen door het nest te ruimen e/o verplaatsen naar een plaats waar zich meer thuis gaan voelen en niemand verder tot last zijn.

Wie heeft een goed advies???

O ja ze wonen op dit moment in Tsjechië en bespaar ons alle wilde cowboy verhalen over de HOORNAAR.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb een nest hoornaars naar de eeuwige jachtvelde geholpen met een spuitbus COBRA, deze spray geeft geen nevel maar een gerichte straal die je op de toegang van het nest kan richten.
Dit is wel werk om met beschermende kleding te doen én in de avond als die beesten slapen.

Een hoornaar is inderdaad niet agresief van zichzelf maar wordt het wel als je in z'n vlieg route gaat zitten!
 
Ik zou er ook en imker bijhalen. Misschien is het nest te verplaatsen, altijd beter dan verdelgen want het is een nuttig beestje. In Nederland is het zelfs beschermd maar ben niet op de hoogte van de Tsjechische regels.
 
Mijnheer Tully,ik denk dat de familie Hoornaar u niet als ongewenste inwoner ziet en u gewoon met rust laat.
Om ze met een spuitbus gif om zeep te helpen strookt niet met de regels die er nu eenmaal zijn als je in de natuur woont. En de natuur is er voor iedereen,dus ook voor de familie Hoornaar.
 
wij hebben het een jaar of 10 geleden gehad als je een nest hoornaars hebt vlak bij je woonhuis dan mogen ze weggehaald worden, Als het verder is als ????? meter mag dat niet ( ik weet de afstand niet meer) wij hebben er toen iemand voor laten komen van de bestrijdingsdienst van ongedierte ( komen ook voor ratten,wespen etc) Nu net hebben ze bij kennissen een nest weggehaald deze zat in de nok van zijn huis en hier is de brandweer voor gekomen. Hou er rekening mee dat de fam. hoornaar niet gaat slapen maar juist op licht afkomen.
 
Bedankt voor de informatie en tips, ben bezig met de brandweer maar wordt heen en weer gestuurd dus ik bestel gewoon beschermende kleding en ga het zelf doen. Nest in een zak dan in het bos weer loslaten, in ieder geval beter dan gif.

Het is wel vreemd dat imkers niet behulpzaam willen zijn, de hoornaar moord bij voorkeur bijenvolken uit, misschien geloven ze nog in de 3 tot 7 steken praatjes.
 
Punkie, zelf een hoornaar nest verplaatsen in een plastic zak is mogelijk:

Nest verplaatsen?
De hoornaar is een wettelijk beschermd insect, dat houdt onder meer in dat het niet is toegestaan hun nest te vernietigen. Een niet al te groot nest dat op een onhandige plaats hangt, mag wel worden verplaatst. Het inroepen van een ervaren imker daarbij is de beste oplossing hiervoor. Lukt dat niet, dan zou u de onderstaande methode kunnen volgen:
- stop het nest met zoveel mogelijk bewoners in een plastic zak en leg deze in de koelkast tot de hoornaars wat zijn gekalmeerd
- hang het nest daarna met ijzerdraad in een nestkast, holle boom of in een andere holte
- besprenkel of voorzie het broednest van suikerwater of honing, zodat de verstoorde hoornaars weer wat op krachten kunnen komen

Bron: www.anibijen.nl

Misschien een reden dat imkers niet blij zijn met de hoornaar, deze vangt een bij met volle honingzak vlak voor het nest weg en peuzelt ze lekker op....
 
Vrijdag 2 september 2011 gaat de familie HOORNAAR verhuizen naar huize boomzicht, tijdens het informeren naar beschermende kleding werd ik op het spoor gezet van een "liefhebber'''die de verhuizing gaat doen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren.
 
Bovenaan