Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn 1 keer door de politie in Duitsland aangehouden.
Onze hond mocht niet los in de auto.
Ze zit bij ons altijd op de achterbank.
We kregen gelukkig alleen maar een waarschuwing.
 
Klopt, in Duitsland moet een hond in een bench of in een tuigje die vastzit aan de gordel of achter een bagagerek. Ook geldt voor honden die 20 kg en zwaarder zijn en/of schofthoogte meer dan 40 cm hebben dat je ze te allen tijde aangelijnd moet hebben en een muilkorf bij je moet hebben.
 

kuurgast

Donateur
ZOO Decin zijn honden niet toegestaan.
In ZOO Dvůr Králové en Prague Zoo zijn honden welkom ,maar betaal je 100 Kč entree voor een hond.
ZOO Ústí nad Labem vraagt 60 Kč entreegeld voor honden.

Regels voor hondenbezitters:
Houd uw hond aan de lijn gedurende het bezoek.
Honden mogen niet in de speeltuinen en de paviljoens.
De hondenuitwerpselen opruimen in zakjes en deponeren in bakken.
Vermijd direct contact tussen hond en de dieren van de dierentuin.
In de dierentuin zijn verschillende plaatsen met water schotel en zakken voor het opruimen van uitwerpselen beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort met mijn 2 honden (malamute's) naar Tsjechië op vakantie. Enkel rabies is verplicht als inenting, toch? Of kunnen ze moeilijk doen als je hond niet in orde is met pakweg parvo ofzo...muilbanden heb ik (ging hiervoor veel op reis nr Duitsland). Maar wat ik me vooral afvraag...Zijn er veel loslopende honden in Tsjechië? De mijne zijn namelijk niet zo tuk op andere honden...ze zitten ook altijd aan de lijn.
 
volgens mij zijn er niet veel loslopende honden in tsjechië. alles zit bijna aan de riem (ik bedoel honden). dit jaar voor het eerst meegemaakt dat de hond een muilkorf om moest in de tram. een redelijk forse trambestuurder kwam dat melden. geen muilkorf bij me. opgelost door zo'n bandje om z'n bek te doen wat ook wel eens bij de dierenarts gebeurt.
 
Ook nooit problemen gehad met loslopende honden. Hier in Nederland vinden mensen normaal om hun kleine mormeltjes los te laten rennen in de straten, maar in CZ zijn ze er netter mee. Enige honden die misschien los lopen zijn jachthonden, maar die blijven bij de baas aan de voet.

Als ik je nog een tip mag geven: gebruik ook middel/pipetten tegen teken. Er waren er veel dit jaar en onze hondjes zaten er vol mee :( ( we waren in CZ eind juni begin juli) Gelukkig vallen er dan zo af.
 
Oh, super dat er niet veel loslopende honden zijn :) Daar ben ik eigenlijk al super blij mee! (Dat degene die effectief luisteren en bij hun baas blijven loslopen, heb ik geen probleem mee )Tekenspul ga ik zeker niet vergeten, mijn reu is een tekenmagneet, de arme knul.
 
VRAAG:

Volgens de regels val je met meer dan 5 honden onder commercieel verkeer. Zijn er hier mensen die een export aanvraag hebben gedaan en wat bracht dat met zich mee? Is het lastig te regelen en wat zijn de kosten ongeveer? Zijn er ook mensen die het gokken en zonder export certificaat met meer dan 5 honden op vakantie gaan?
 

kuurgast

Donateur
In Tsjechië gelden dezelfde EU regels als je kan vinden op nvwa.nl.
Kom op een website een bedrag tegen van €120,- voor een Traces-certificaat, maar ook ergens €30,-.

De grens bij “niet commercieel verkeer van meer dan 5 dieren” geldt per eigenaar (of natuurlijke persoon die er namens de eigenaar tijdens het vervoer voor verantwoordelijk is) en dus niet per vervoermiddel! Dit betekent bijvoorbeeld dat 2 samen reizende personen die 10 honden meenemen in één vervoermiddel naar een show toch nog onder reizigersverkeer kunnen vallen en dus certificering door de NVWA niet noodzakelijk hoeft te zijn.
Bron [PDF]Certificering overige dieren - nVWA.
 
Laatst bewerkt:
Sinds vannacht terug uit Tsjechie en het moet gezegd, het is een topland om met de honden naartoe te gaan! Geen enkele loslopende hond tegen gekomen op 14 dagen, GEEN ENKELE!!!! Wat een zaligheid, wat een droom :) Genoeg leuke plekjes om met de honden te vertoeven...er zijn enorm veel honden daar maar idd allemaal aan een lijn of op hun tuin met deftige omheining..daar kunnen de belgen nog iets van leren, hoor..
 
Hallo, Ik sta op het punt om voor 1 week een huisje te huren in Sluknov. Wij zijn een koppel met 2 labradors. De bedoeling is om fijne wandelingen te doen in de natuur, waarbij onze honden los (mogen) lopen. Hierboven lees ik dat (bijna) alle honden netjes aangelijnd zijn, maar dat is juist wat ik niet wil. Is Tsjechie dan wel OK voor ons?
 
Wat leuk! Toevallig bij Ans? Wij hebben daar vlak bij een huis (Horni Poustevna) en de honden vrijwel altijd los lopen in de natuur. Is hooguit een probleem in het jachtseizoen òf als ze achter wild aan gaan jagen. Als je dan een boswachter tegenkomt zal hij je vragen de honden aan te lijnen. In Tsjechisch Zwitserland geldt voor delen wel een aanlijnplicht maar over het algemeen vind ik het er met honden vele malen beter dan in veel andere landen! Veel plezier!
 
Denk trouwens dat je opmerkingen m.b.t. honden niet kunt maken/moet lezen als geldend voor heel Tsjechië. Muilkorven geldt voor OV en zie ik bij ons niet maar trams ook niet ;)

Gr. Wendela
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van ons blijven netjes in de buurt maar als wij met ze los wandelen dan hebben ze een tuigje om met felle kleurtjes, zo is het voor elke boswachter duidelijk dat het geen zwerfhonden zijn. Met de honden los lopen in natuurgebiden ( Narodni prirodni rezervace) is zo wie zo verboden.
 

kuurgast

Donateur
Las zojuist over een honden-uitlaat-speel-park in Tsjechië op liberec.idnes.cz. In Tsjechisch is dat Psí park of Psí hřiště.
Het artikel gaat over een omheind veld met speeltoestellen voor honden op een terrein naast de brandweerkazerne van Vratislavice nad Nisou bij Liberec.
In Praag zijn er diverse terreinen waar honden los mogen lopen, zie kaart en lijst op yelp.cz/...Praha...dog_parks.

TM65b397_20160825_182058.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan