Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben 2 Akita's, zijn 32 en 40 Kilo.
Ze hebben geen muilkorf om hier in CZ, maar als we de grens over gaan naar Duitsland zullen we ze wel omdoen, een bevriende douanier heeft ons gemeld dat dit wettelijk verplicht is, ook moeten ze vastzitten in de auto zodat ze er niet uit kunnen springen zodra de auto open gaat.
Ze gaan meestal met ons mee naar het plaatselijke restaurant als we buiten kunnen zitten, we nemen ze niet mee naar binnen, niet omdat het voor de mensen niet prettig zou zijn, maar we willen niet dat ze in de sigarettenrook zitten.
Ze liggen mooi onder de grote tafel, krijgen drinken en een aai van het personeel en we hebben ze zo opgevoed dat ze niet schooien.
De mensen kennen ons hier natuurlijk bij de 3 restaurants en vinden het prachtig als we daar komen met ze.
Wij gaan nooit met openbaar vervoer dus daar hebben we geen ervaring mee.
Als we in de stad lopen met ze, hebben ze een loop trainingshalsband die de bek sluit als ze trekken en waarmee we de beide honden compleet controleren.
Het is natuurlijk belangrijk dat je altijd zelf de risico's inschat omdat je de hond kent en zorgt dat de honden zich zo gedragen dat andere mensen zich niet oncomfortabel gaan voelen.
Onze honden lopen nooit los buiten onze tuin, als ze wild ruiken kickt het jacht-instinct in.........
We wonen aan de rand van het bos, genoeg wild daar..
 
Laatst bewerkt:
Hoi!
Ik ga aanstaande zaterdag met mijn hond naar Tsjechië. Ik kwam er pas vandaag achter dat mijn hond voor Rabies (hondsdolheid) moeten worden ingeënt. Dom maar ja,, Is nu eenmaal zo..
Ik kan morgen bij de dierenarts terecht voor de vaccinatie dan heb ik hem nu maar voor de komende jaren..
Maar hoe groot is het risico om alsnog met mijn hond naar Tsjechie te gaan?
En dan ook via de andere landen natuurlijk.. Duitsland en Polen..

Ik voldoe natuurlijk niet aan de 21 dagen regel.. maar je zou denken beter iets dan niets?

Alvast bedankt!
 
Natuurlijk niet handig maar volgens mij is het risico niet zo groot.

Wij hebben een huis in cz en ik ben er de afgelopen 3 jaar 2 keer met een pup van 8 weken heen geweest omdat het zo uit kwam. Eenmaal in Cz was dat niet erg want daar is voor een pup het hebben van een Rabiesenting niet verplicht (verklaring dat hij niet uit een besmette omgeving komt is voldoende), maar onderweg had ik nog nooit controle gehad. En als er controle is vraag ik me af of ze de datum nauwkeurig zullen bekijken. Afgelopen 2 keer was de enting ook verlopen -ik had ze daar willen laten enten, veel goedkoper, maar kwam er niet van- en heb ik het risico genomen. Deze maand ga ik naar Frankrijk en durf ik dat niet aan dus toch maar in Nl laten enten.

Maar blijft natuurlijk een risico dus als je dat liever niet neemt zou je beter op zoek kunnen naar oppas.

Weet je zeker dat de vorige enting verlopen is? De meeste Rabies-entingen zijn tegenwoordig 3 jaar geldig.

Succes en een fijne vakantie!

Groet,
Wendela
 
Hoi,
Het vervelende is hij is nog nooit eerder hiervoor ingeënt.. Nog nooit in het buitenland geweest ook. Hij is 5.
Ik kijk nu naar opties om hem hier te houden, maar die zijn er niet echt haha
en vind het natuurlijk ook fijner om hem mee te nemen.

En die keren dat je het risico nam ben je ook niet gecontroleerd? Want dat is natuurlijk het enige risico, dat je er net bij de grens uit wordt gepikt. Wij gaan via duitsland en polen naar het Reuzengebergte.

Anderen zeggen weer er wordt weinig gecontroleerd en als het al wel is kijken ze naar de spullen die mee neemt (omdat dat gewoon belangrijker is)

Alvast bedankt voor het reageren!!

Groet Anne
 
Hi Anne,

Jammer dat hij nog niet eerder geënt is tegen Rabies, anders had je 'm kunnen laten titeren (antistoffen bepalen) en bij voldoende antistoffen met een verklaring probleemloos kunnen reizen. Dat lijkt me nu zinloos.

We hebben ons huis sinds 2009 en ik ben nog nooit gecontroleerd maar rij ook anders. Ons huis staat net over de grens bij Sebnitz. Daar werd nooit gecontroleerd. Ik zeg expres werd want in december zag ik er controle op alcohol en sigaretten. Niet zo raar want Duitsers gaan er massaal de grens over om die in te slaan tegen een schijntje van de prijs in Duitsland en riskeren dus een boete. Die controle was heel kort en alleen gericht op Duitse auto's die vanuit Tsjechië Duitsland in gingen. Leek dus echt gericht op ontduiken van BTW. Daar doe ik zelf trouwens vrolijk aan mee, als roker is het heel aantrekkelijk om voldoende sigaretten mee te nemen tot ik weer ga. Ik heb het dus wel in de gaten gehouden maar het bleef bij die ene keer zodat ik ook daarna gewoon weer veel sigaretten heb mee genomen.

Ik heb geen idee hoe de controle is bij de grens van Polen. Misschien een idee deze vraag op Facebook te stellen in de groep Tsjechië Krasné of de groep Genieten in Tsjechië. Ik weet dat er in die groepen eigenaren zijn met woningen in het Reuzengebergte en neem aan dat die je er meer over kunnen vertellen. Ik vermoed dat alle leden van mijn groep (Vakantielocaties in Tsjechië) ook lid zijn van 1 van deze 2 groepen maar ook daar zou je nog een bericht kunnen plaatsen.

Ter overweging:

Interessant onderwerp (ben jurist) dus ben eens voor je op zoek gegaan:

Van belang is de Verordening (EG) nr. 998/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 inzake veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en houdende wijziging van Richtlijn 92/65/EEG van de Raad.
Bijvoorbeeld te vinden via deze link: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX:02003R0998-20041123

In art. 14 staat het risico dat je loopt:

Wanneer uit die controles blijkt dat het dier niet aan de eisen van deze verordening voldoet, besluit de bevoegde autoriteit in overleg met de officiële dierenarts:

a) hetzij het dier terug te zenden naar het land van oorsprong;
b) hetzij het dier onder officieel toezicht te isoleren gedurende de tijd die nodig is om aan de gezondheidsvoorschriften te voldoen, zulks op kosten van de eigenaar of de natuurlijke persoon die er verantwoordelijk voor is;
c) hetzij, in laatste instantie, het dier af te maken wanneer terugzending of isolatie in quarantaine onmogelijk zijn, zonder dat dit recht geeft op een financiële vergoeding.


Vooral risico c) is natuurlijk belangrijk. Ik vermoed dat afmaken zo'n vaart niet zal lopen gezien de 2 andere opties en zeker niet als je vanuit Nederland door Duitsland naar Tsjechië reist omdat alle drie deze landen officieel Rabies-vrij zijn. Polen is een risico-land dus ik zou vermijden daar doorheen te reizen.

Hoop dat je hier wat mee kunt in je afwegingen!

Groet,
Wendela
 
Wij wonen in Tsjechie net over de grens bij Polen bij een kleine grensovergang en passeren vaak de grens als we boodschappen in Polen gaan doen.
Hier zie je regelmatig een Tjechiese of Poolse poltieauto staan, die af en toe iemand aanhouden.
Paspoort en papieren worden dan gecontroleerd.
Hebben ook eens controle van de Poolse douanevoor arbeidswet gehad.
 
Goede aanvulling!
Als hier regelmatig gecontroleerd wordt zou ik deze grens mijden maar op grond van het eerdere (Rabies komt in Polen voor dus geeft meer risico) zou ik sowieso niet door Polen rijden. Risico c is niet iets om op te gokken.

Hoe groot is de hond c.q. hoe opvallend is het dat hij meereist ? Als dat wel meevalt zou ik bij een controle het hondenpaspoort even "vergeten" te geven, de kans dat ze op zoek zijn naar niet geënte honden is minimaal, controle is doorgaans op handelswaar als sigaretten en alcohol.
 
Waarop doel je met Kortzichtig hansbos?

Je hebt gelijk dat de entingen niet voor niets zijn, ze brachten ons land op het niveau waar we nu zijn, Rabies-vrij. De hond is geënt en met doorreizen door andere Rabies-vrije landen is de kans dat Rabies verspreid wordt verwaarloosbaar. Voor mij is dat voldoende om dergelijk gedrag acceptabel te vinden, je handelt immers conform de gedachte van de wet. Dat zou anders zijn als je met een niet gevaccineerde hond een risico-land binnen gaat. Om die reden adviseer ik niet door Polen te rijden.

Kortzichtig is als je niet ver vooruit denkt en daardoor onverstandig handelt, reizen via Rabies-vrije landen is niet anders dan in Nederland een niet tegen Rabies gevaccineerde hond hebben.
Zo lang je de grens niet over gaat is vaccinatie niet verplicht omdat Nederland Rabies vrij is. Zodra je wel de grens over gaat is de enting verplicht omdat niet te controleren is waar men heen gaat. Neemt iemand zijn verantwoordelijkheid door niet naar risico-landen te gaan dan denkt diegene dus juist wèl vooruit en verstandig en is dat dus niet kortzichtig.

Of via Polen reizen kortzichtig is is ook nog maar te bezien. De route gaat slechts kort door Polen en als de hond in de auto blijft is er geen kans dat hij in aanraking komt met Rabies en handelt de eigenaar nog steeds verantwoord.
 
Waarop doel je met Kortzichtig hansbos?
.....
Of via Polen reizen kortzichtig is is ook nog maar te bezien. De route gaat slechts kort door Polen en als de hond in de auto blijft is er geen kans dat hij in aanraking komt met Rabies en handelt de eigenaar nog steeds verantwoord.
Het eerste deel van je reactie is wat mij betreft prima. Het tweede deel is al een glijdende schaal. Je gaat bewust met een niet geënte hond een land in waar de ziekte nog heerst. Er is nooit een garantie te geven dat de hond de auto niet verlaat. Denk bv. aan een ongeval.
 
Sorry, las idd verkeerd! Ik ga liever op safe dan regels volgen. Volgens de regels mogen mijn honden "Rabies-landen" in maar met 2 jachthonden neem ik het risico niet daar heen te gaan (doorreizen is iets anders, dat geeft geen risico). Andersom omzeil ik de regels ook wel eens als deze zinloos zijn voor mijn situatie, het gaat om de bedoeling achter de regel, niet om het domweg volgen van regels.
 
.....het gaat om de bedoeling achter de regel, niet om het domweg volgen van regels.
Aan mensen die zelf wel even zullen bepalen wat de bedoeling van een regel is en wanneer deze gevolgd dient te worden, hebben we veel narigheid te danken. Elke dag kan je in de krant lezen wat de gevolgen kunnen zijn en daar word je meestal niet vrolijk van.
Bedoel ik niet onaardig, maar gewoon als goed bedoeld overdenkertje... ;)
Dus geheel eens met deze reactie:
Geen risico nemen met dit soort zaken en gewoon de regels volgen.
 
Beroepsdeformatie waarschijnlijk, ben jurist en getraind in het lezen van de gedachte achter wetten. De categorie mensen waar jij op doelt heeft helemaal geen interesse in het interpreteren van regels, hooguit in het omzeilen van regels, en als ze al nadenken over risico's dan zal dat hooguit de pakkans zijn.

Maar volgens mij dwalen we af van de vraag ;)
 
Volgens mij was de vraag duidelijk. De bijdragen helder. Het vaststellen van beroepsdeformatie ook.
Ergo, ........... Alle vragen zijn m.i. nu wel beantwoordt.
Iedereen happy, succes met de honden en het lezen van de gedachte achter de wetten.....
Beesten,.... Regeltjes....., voorschriften,..........:lezen:
Allemaal bijzaak in het eigen gelijk.
 
Soms ga ik met de hond in Nederland naar de dierenarts, maar meestal in Tsjechië (goedkoper, en die heeft meer tijd). Je kunt de hond laten inenten met een stof die 3 jaar werkt, dat is niet zo'n probleem. Overigens ben ik in Duitsland ook al eens gecontroleerd bij Neurenberg door de douane, het is een EU-regel, laten we blij zijn dat het geregeld is. Bij die controle ging de douane gelijk mijn auto controleren op drugs, want ik behoorde tot een "risicogroep". Ik zeg nog, "Ik rook niet!", maar de beambte ging onverstoorbaar verder met zijn onderzoek. Met een soort lakmoespapier ging hij over de deken van de hond. Ik zeg "De hond rookt ook niet", geen reactie. Hij verdween in de bus met zijn lakmoespapiertje en na een kwartier kwam hij weer terug met mijn papieren. Een glimlach kon ik moeilijk verbergen.
 
Bovenaan