Hoi, ik zoek de tsjechische woorden voor hippisch en hertshoornolie.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Dennis

Dank voor je reactie en ja dat dacht ik ook maar hippisch heeft niets met paardrijden te maken letterlijk betekent het alles wat aan paarden gerelateerd is dat was ook mijn probleem. Dit woord kan eigenlijk alleen door een native speaker vertaald worden. en hertshoornolie is een specifieke olie die kan ik zoals jij (en ik) 't in eerste instantie vertaald hebben hier nergens krijgen ;-).
k ben er dus nog steeds niet uit ha, ha.
 
Hoi Kuurgast,
Dank voor je reactie. Hippisch omvat ook de rijkunst maar is veel breder woord. Volgens de Van Dale quote: "hip·pisch(bijvoeglijk naamwoord)1 betrekking hebbend op paarden" Hippisch/hippic/hippique is een behoorlijk internationaal woord maar ik kan het in het Tsjechische gewoon niet vinden.
Vwb de hertshoornolie ik denk dat daar wel een Tsjechisch woord voor is maar echt vakjargon :-/ Dat maakt het er ook niet makkelijker op.

en ja, wel verboden maar nog steeds verkrijgbaar ;-)
 
Ook in het Tsjechisch is het bijvoeglijk naamwoord (Přídavné jméno) in diverse vormen: hipická, hipické, hipického, hipickou, hipickém, hipických, hipickým, hipickými, hipickému
 
Hoi Marwa,
Dank voor je reactie, super, zoiets zocht ik. Ik ga 's even lekker lezen. Dank je wel!
Hoi Vasek dank voor je reactie. Begrijp ik het goed dat het woord dus wel in CZ bestaat?
Fijn, dan kan ik weer even knutselen. Ik had al het vermoeden dat ik voor deze verklaring een native speaker nodig had ;-Helemaal happy dank je wel!

Iemand nog suggesties aangaande de hertshoornolie?
 
Hi,
hertshoorn - kever - olie ??????
Het lijkt mij stug dat men van hertengewei olie persen kan.
Het lijkt wel einigzins moogelijk om hertshoornkevers in olie te doen om zo doende hertshoornolie te verkrijgen maar vinden de dierenbeschermers dat wel OK? De kever ziet er trouwens heel eng uit om hem aantepakken....en is heel zeeker beschermt.
Daarom mijn vraag WAT IS HERTSHOORNOLIE presiez ? Waaruit bestaat het?
Als deze olie insekten van paarden weghoud moet het wel heel bijzonder reuken.
 
Oleum animale foeditum crudum = homeopathie Kutna hora of zo iets = geavanceerd zoeken.
Wel in Deutschland verkrijgbaar 900ml=35 Euros + Porto
Werkt ook tegen mollen, honden , katten, wildschade aan boomen ezv.
Het moet afgrijzelijk spul zijn !
 
Hertshoornolie, Oleum animale foetidum crudum, is een dierlijke olie die wordt gewonnen uit de hoeven, horens en klauwen van schapen, runderen en andere slachtdieren. De olie heeft een zeer indringende geur en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het verdrijven van dieren o.a. van insecten.
Gebruik Hertshoornolie puur of in mengsels o.a. voor: het verdrijven van insecten, bijv. dazen en horzels bij paarden, het verhinderen van vraat door wild en insecten bij jonge struiken en bomen. *
Staartvreten bij paarden en varkens. *contra-indicatie: de olie is huidirriterend en heeft een indringende geur, kontakt met huid en kleding vermijden.
verdrijven van dazen en andere stekende insecten: breng de olie op de staart en manen van paard of ponny aan. *Vermijd contact met de ogen !!
verhinderen van vraat door wild of insecten bij jonge bomen of struiken: breng de olie met een oude borstel op stam en enkele takken aan. *
staartvreten breng de olie onverdund op de staart van het dier aan. *
verdrijven van katten en andere dieren uit tuinen: leg enige in olie gedrenkte lappen op plaatsen waar dieren niet mogen komen.

...en ja het spul stinkt intens maar werkt dan ook fantastisch... vraag is op en onder welke naam het eventueel hier (in CZ) te krijgen is?
 
Bovenaan