Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op sommige trajecten zijn de treinen overvol. Het traject Praha Smichov - Luhacovice is echt vol. Daarentegen zijn andere treinen, zoals de treinen richting Wien Hbf en Puchov, weer uiterst comfortabel. Stoptreinen zijn zelden vol.

Sommige treinen hebben echt een overschot aan plaatsen en andere treinen zijn gewoon steevast problematisch. Tsja, heb je in Nederland natuurlijk ook.

Rover heeft een meldpunt overvolle treinen; bestaat zoiets ook in Tsjechië?

Sommige routes zijn adembenemend mooi, zoals Bad Schandau - Usti nad Labem hlavni nadrazi, ook aan de andere zijde van de rivier vanaf Decin vychodske nadrazi naar Usti is erg mooi.
 

Praag, Wenen en Milaan: aanbod nachttreinen vanuit Brussel wordt stevig uitgebreid​

In slaap gewiegd worden op het ritme van de trein in Brussel, wakker worden in de Tsjechische hoofdstad Praag. Snelle langeafstandstreinen worden de kern van duurzaam reizen. Maar welke verbindingen brengen je vandaag al vlot naar een Europese reisbestemming? En welke hippe (nacht)treinen worden er binnenkort toegevoegd aan het netwerk? We dokterden het voor je uit.

Dat je voor Londen, Amsterdam, Parijs en Keulen het vliegtuig kan inruilen voor een treinrit, weten we intussen al. Maar vergeleken met het begin van deze eeuw is het aanbod snelle langeafstandstreinen in Europa amper uitgebreid. Vandaag vertegenwoordigt het slechts 10 procent van reizen over Europese grenzen heen. Al lijkt er stilaan een kentering in zicht.

Zo stelt de Europese Commissie de toekomst van duurzaam treinreizen veelbelovend voor. Met een tienpuntenplan willen ze ervoor zorgen dat een treinticket boeken naar steden binnen Europa even makkelijk én vooral prijsvriendelijk wordt als een vliegticket kopen. Daarbij denken ze aan een btw-vrijstelling voor tickets op Europees niveau, een uitgebreid spoorwegnetwerk dat meer dan 400 steden met elkaar verbindt, en tot slot willen ze inzetten op treinen die snellen met minstens 160 kilometer per uur. Zo zal je in de toekomst in amper 2,5 uur tussen Kopenhagen en Hamburg kunnen pendelen, in plaats van de 4,5 uur vandaag.

BRUSSEL​

Een volgende stap in het actieplan is de terugkeer van nachttreinen. In Azië is het al de manier bij uitstek om te reizen. Even gaan slapen in het Thaise Bangkok en wakker worden in Cambodja of Vietnam, zoals u wenst.

Sinds vorig jaar kan je in ons land opnieuw een nachttrein (Nightjet) nemen vanuit Brussel naar Wenen of het skigebied Innsbruck in Tyrol. Die nachttrein alleen al zorgt ervoor dat een reiziger tussen Wenen en Brussel tien keer minder CO₂ uitstoot. De trein houdt ook halt in een aantal Duitse steden, zoals Koblenz en de metropolen Keulen, München en Frankfurt. Nightjet reist al door 25 Europese steden in Oostenrijk, België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië. Maar dat aanbod wordt volgend jaar stevig aangevuld, met een centrale rol voor Brussel.

Zo werken de Nederlandse start-up European Sleeper en RegioJet, een Tsjechische private spoor- en busmaatschappij, samen aan een nieuwe nachttreinverbinding tussen Brussel en Praag met tussenstops in Amsterdam, Berlijn en Dresden. De trein zou voor het eerst rijden in april volgend jaar. We kunnen dus al uitkijken naar de romantiek van in de vroege avond opstappen in Brussel, en de volgende ochtend ontwaken in de Tsjechische parel.

Diezelfde kortetermijnmuziek klinkt in La Bella Italia. Trenitalia, de Italiaanse tegenhanger van de NMBS, wil zijn aanbod hogesnelheidstreinen de komende twee jaar uitbreiden rechtstreeks naar Brussel. Vanaf dit weekend is het al mogelijk om de trein te nemen tussen Milaan en Parijs, via onder andere Lyon en Turijn. Zo kan je dus vanuit Brussel naar Parijs met de trein en met één overstap in Parijs tot in Milaan geraken. Maar binnenkort zou ook dat dus ook in één trek moeten kunnen. Het is duidelijk dat er van overal wordt ingezet op een beter en sneller Europees treinverkeer. Treinen kunnen een grote rol spelen in de groene transitie, omdat ze als een van de veiligste en schoonste vervoersmiddelen gelden. Ruim 80 procent van de Europese treinen rijdt bovendien elektrisch.

Ook de federale regering springt op de kar en maakt volgend jaar twee miljoen euro vrij als steun voor treinaanbieders die de stap willen zetten naar een nachttreinaanbod. Zo hopen ze van Brussel de hub voor nachttreinen te maken. Maar in het verleden deed de concurrentie met de steeds goedkopere vluchten de trein meermaals de das om. De trein is meestal het duurste alternatief om ergens in Europa te geraken en de reisduur is vaak een heel stuk langer. Zou een uitgebreid Europees treinaanbod ons reisgedrag kunnen aanpassen? Robrecht Willaert, reisexpert bij Travel Magazine, heeft z’n twijfels. “Het idee is sympathiek, maar wait and see. Tussen droom en daad staan bezwaren”, zegt hij. “Reizen via nachttreinen gaat veel aanpassing vragen van onze mindset, en dat komt er volgens mij wel, maar het is niet zo evident als de knop indrukken en hup, we zijn vertrokken.”

“De vraag is: hoeveel mensen gaan permanent een nachttrein verkiezen boven een vlucht of de auto? Dat is nog niet goed onderzocht, maar je moet de treinen wel kunnen vullen hé. En zoals de Italianen zeggen: ze zullen veel sneller moeten rijden om mensen over de brug te krijgen. Men heeft vandaag geen 7 uur tijd, volgend jaar zal dat niet anders zijn. En als het zo’n groot voordeel is: waarom zijn de nachttreinen dan een aantal jaren geleden afgeschaft? Men verkoopt alles nu onder heilige graal van minder CO₂-uitstoot, maar het is niet zo heilig als je kijkt naar elektrische toestanden. De CO₂-uitstoot van de luchtvaart is tussen 2 en 4 procent. Alles wat met elektrische power te maken heeft gaat tot 12 procent. De trein is onderdeel van de oplossing, ja, maar niet dé oplossing.”

bron: demorgen.be
 
Wij gaan ook altijd met de auto, kun je lekker veel spullen meenemen. En ook wij rijden met een tank diesel (50 liter) van ''s-Hertogenbosch naar Strakonice. Ik ben toch wel benieuwd naar mensen met trein ervaring. Zeker als je mensen op visite krijgt zou dit een goede optie zijn. Wie weet koop ik nog wel een keer een autootje voor in Tsjechië dan zouden wijn ook met de trein kunnen gaan.
 
Nachttrein naar Praag heeft vertraging en gaat pas komende zomer rijden

De nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Praag gaat niet al van start in april, maar aan het begin van de zomer. Dat meldt het Nederlands-Belgische bedrijf European Sleeper, dat de nieuwe verbinding exploiteert.


Bron: PZC.nl - David Bremmer 20-12-21, 15:58

Reden voor de vertraging is dat het European Sleeper nog niet is gelukt om voldoende comfortabele slaapwagons te bemachtigen die aan de eigen kwaliteitseisen voldoen. ,,Omdat we werken aan de beschikbaarheid van comfortabele slaaprijtuigen, zullen we later starten dan oorspronkelijk gepland”, laat de vervoerder weten.

De exacte startdatum volgt begin volgend jaar. ,,Tegen die tijd maken we ook de treinsamenstelling, de verschillende comfortniveaus en de ticketprijzen bekend.” Eerder sprak European Sleeper over een bedrag tussen de 50 en 70 euro voor een enkele reis. Passagiers krijgen daar ook een bed voor. Reizigers kunnen bovendien tegen extra betaling een fiets meenemen.

De nieuwe slaaptrein gaat drie maal in de week rijden: op maandag-, woensdag- en vrijdagavond. De aankomst in Praag is de volgende dag rond half elf in de ochtend. Vanuit Praag vertrekt de trein op zondag, dinsdag en donderdag. De volledige route voert overigens vanaf startplaats Brussel via Antwerpen, Rotterdam, Den Haag HS en Amsterdam CS naar Hannover, Dresden, Berlijn en vervolgens naar de Tsjechische hoofdstad Praag.

Zo snel mogelijk dagelijks
European Sleeper, dat claimt dat de treinreis 75 ton minder CO2 vergt dan per vliegtuig, zegt de verbinding zo snel mogelijk dagelijks te willen gaan rijden. Vervolgens moet er ieder jaar een nieuwe nachttrein geïntroduceerd worden. In 2023 naar de Poolse hoofdstad Warschau en in 2024 naar een nog onbekende bestemming.

Revival
Met de nieuwe verbinding naar Praag is de nachttrein aan een heuse revival bezig. In 2016 zag het landschap er nog totaal anders uit en leek de slaaptrein uitgerangeerd. Deutsche Bahn trok toen de stekker uit de City Night Line tussen Amsterdam en Wenen, 9 december 2016 reed de laatste nachttrein. Het betekende dat Nederland voor het eerst sinds ruim een eeuw geen slaaptreinen kende.

Strenge klimaatdoelen en meer aandacht voor het spoor hebben het landschap echter totaal veranderd. Afgelopen jaar gingen er drie nachttreinen van start. Zo introduceerde de Oostenrijkse ÖBB samen met NS de Nightjet tussen Amsterdam, München en Wenen.

Afgelopen week startte bovendien een nieuwe Nightjet naar het Zwitserse Basel en Zürich. Afgelopen oktober lanceerde GreenCityTrip nachttreinen naar onder meer Praag. Het betreft hier geen ‘vrije’ slaaptrein; passagiers kopen een complete pakketreis. Behalve naar Praag kan dat nu ook naar Venetië, Innsbruck, Wenen en Verona.
 
Hogesnelheidslijnen zijn in Tsjechië al tientallen jaren onderwerp van discussie, maar er is nog geen kilometer van deze moderne lijnen in Tsjechië. De nieuwe minister van Verkeer, Martin Kupka (ODS), noemde de aanleg van snelwegen een van de belangrijkste prioriteiten van de nieuwe regering. Hogesnelheidstreinen moeten vanaf 2028 in Tsjechië rijden, zelfs met hulp van Europese fondsen. Waar zullen de sporen naartoe leiden?

De bouw van de eerste hogesnelheidslijnen moet in 2025 beginnen, drie jaar later moet het eerste deel in gebruik worden genomen. De staat bereidt afzonderlijke lijnen voor in vier basisversies. De snelste routes met een maximale snelheid van 320 km/u moeten het land verbinden met de belangrijkste Europese hoofdsteden in de buurt. Een daarvan zou bijvoorbeeld vanuit Praag via Ústí nad Labem naar Dresden en Berlijn moeten leiden of van Brno via Ostrava naar Katowice in Polen.

Andere versies van hogesnelheidslijnen zijn bedoeld voor langeafstandsverbindingen door het hele land. De laagste maximumsnelheid zou rond de 200 km / h moeten zijn.

Volgens de huidige plannen, die voorzien in de aanleg van ongeveer 750 kilometer lijnen, zou de aanleg van hogesnelheidslijnen ongeveer 600 miljard kronen kosten. Volgend jaar investeert de staat CZK 800 miljoen in de voorbereiding van de snelweg en vanaf 2025 zullen dat tientallen miljarden per jaar zijn.

Hogesnelheidslijnkaart - Spoorwegadministratie
Hogesnelheidslijnkaart - Spoorwegadministratie
Bron: CNN

De EU heeft Tsjechische snelwegen opgenomen in het belangrijkste Europese netwerk​

De geplande hogesnelheidslijn tussen Berlijn en Wenen, die door Praag moet gaan, evenals de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Brno en Ostrava, zullen beide deel uitmaken van het belangrijkste Europese netwerk. Tsjechië zal dus geld kunnen putten uit Europese fondsen voor de voorbereiding en de bouw ervan.

Het belangrijkste Europese TEN-T-netwerk omvat dus het volledige deel van de hogesnelheidslijn Via Vindobona van Berlijn naar Wenen. De secties Lovosice – Praag - Světlá nad Sázavou en Velká Bíteš - Břeclav zullen dan tot 2030 deel uitmaken van het hoofdnetwerk met maximale financieringsprioriteit. Het deel tussen de twee secties wordt opgenomen in het uitgebreide hoofdnetwerk dat tegen 2040 voltooid zal zijn, maar nu ook uit Europese fondsen gefinancierd kunnen worden.

Hogesnelheidslijnen in Centraal-Europa - Spoorwegadministratie
Hogesnelheidslijnen in Centraal-Europa - Spoorwegadministratie
Bron: CNN Prima NIEUWS
Slechts een deel van de Centrale Bergtunnel kan een uitzondering zijn, waarover volgens de Spoorwegadministratie nog geen duidelijkheid is. Een ander nieuw onderdeel van de uitbreiding van het hoofdnetwerk zou het traject tussen Přerov en Ostrava moeten zijn. Het zal aansluiten op het traject van Brno naar Přerov met een geplande modernisering tot een snelheid van 200 km/u, dat al deel uitmaakt van TEN-T.

Het traject Česká Třebová - Ostrava blijft ook in het hoofdnetwerk, zelfs in het geval van de eventuele aanleg van een hogesnelheidslijn. Het traject Brno - Česká Třebová en de nieuwe lijn richting Velký Osek blijven ook in het belangrijkste vrachtnetwerk. Dit maakt medefinanciering van projecten op deze lijnen mogelijk vanuit de European Blending Call CEF.

De onderhandelingen over de opname van nieuwe binnenlandse snelwegen in het Europese hoofdnetwerk verliepen moeizaam, aldus de Spoorwegadministratie, omdat de Europese Commissie aanvankelijk wijzigingen in de netwerkkaarten uitsloot vanwege de dreiging van onvolledigheid ervan tegen 2030. Volgens de administratie zou het oorspronkelijke voorstel, dat de Tsjechische hogesnelheidslijnen alleen in het zogenaamde wereldwijde netwerk zou laten, in feite de financiering van lijnen uit het Europese CEF-fonds vóór 2040 uitsluiten.

bron: cnn.iprima.cz
 
Dat is goed nieuws.

Treinen zijn erg goedkoop in Tsjechie, maar niet erg snel vooral de berglijntjes in het noorden zijn langzaam.

Enfin, mooiste vooruitzicht is toch nog de nachttrein van Regiojet a.s. die in het nieuwe jaar haar intrede zal doen, waardoor je een prima connectie verkrijgt vanuit Nederland naar Tsjechie, 's avonds vertrekken en 's ochtends uitgerust aankomen op Praha hl.n. vanwaar treinen naar alle windrichtingen in Tsjechië en Slowakije vertrekken.

De bergtreintjes, dieseltjes zijn erg charmant, wel erg lawaaiig maar ook wel erg traag.
 
Dat uitgerust aankomen is maar de vraag. Jaren geleden reisde ik regelmatig met de nachttrein Praag/Amsterdam. Ik stapte in Dresden of Berlijn op en in Hamm weer uit. Vaak heel rumoerig tot in de late uurtjes door scholieren op terugreis van hun schooluitje. Ook bijna altijd vertraging waardoor ik de aansluiting in Hamm mistte en te laat op mijn werk kwam. Maar voor toeristen is het misschien interessant. En de trein volgt een andere route en stopt ook in Bad Bentheim. Dat is een verbetering. Maar ik houd het bij de boemeltjes in Tsjechië en Duitsland die mij meestal pünktlich naar Berlijn brengen waar ik overstap op de IC. En gemiddeld betaal ik minder als 30€ voor een enkele reis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
Omtzigt en Van der Plas willen dat nachttrein naar Praag ook stopt in Hengelo

Kamerleden Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas (BBB) willen dat de nachttrein tussen Brussel en Praag ook stopt in Hengelo. De twee stellen hier - samen met een aantal andere Kamerleden - vragen over aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De nachttrein gaat waarschijnlijk vanaf deze zomer drie dagen per week rijden.

De twee Overijsselse Kamerleden hebben de vragen samen met Mahir Alkaya van de SP en Pieter Grinwis van de ChristenUnie gesteld. Zoals het er nu naar uitziet, stopt de internationale trein onder meer in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Bad Bentheim en Berlijn. De trein stopt dus alleen in het westen van ons land.

En dat terwijl de regering eerder de ambitie uitte om de reistijd, frequentie en het reiscomfort op de internationale treinen naar het oosten en het zuiden van ons land te verbeteren. Daarom willen de Kamerleden van de nieuwe staatssecretaris Vivianne Heijnen weten of ze zich hard wil maken voor een extra stop op het treinstation van Hengelo. "Zodat reizigers uit het oosten van het land naar Hengelo kunnen reizen en daar kunnen overstappen op de nachttrein."

Naast de Kamerleden heeft ook het CDA Hengelo vragen gesteld aan de staatssecretaris. Uiteindelijk moet de nachttrein dagelijks gaan rijden.
Bron rtvoost.nl.

Ze hebben wel een punt, waarom alleen stoppen in de randstad terwijl mensen uit het noorden en oosten ook op vakantie gaan en dan onnodig extra uren moeten reizen terwijl de trein in hun omgeving voorbij komt.
Maar of Hengelo nou echt een toegevoegde waarde heeft? Hengelo - Bad Bentheim is een kwartier met de trein.
Dan zou het beter zijn om een extra stop te maken in Apeldoorn of Deventer of Almelo en haal dan Den Haag ertussenuit.
 

Neem nostalgische en avontuurlijke treinen. Hier is hun lijst;​

Maar voordat je naar het station gaat, kijk je liever op de website van de organisator van een bepaald evenement. Sommige vereisen dat je van tevoren een kaartje boekt en koopt.


illustratie frame




zaterdag 26 maart
  • Start van de Rakovník Express-ritten naar Kralovice
    Route: Rakovník - Kralovice
    Retro set met locomotief serie 749
    Georganiseerd door: KŽC Doprava
zaterdag 2 april
  • Start van de operatie op Kozí dráha
    Route: Děčín - Telnice
    Historische verzameling auto's
    Georganiseerd door: KŽC Doprava
vrijdag 15 april
zondag 15 mei
zaterdag 28 mei

zondag 29 mei



zaterdag 4 juni

zaterdag 11 juni

  • Met de motor naar het Koninkrijk der Spoorwegen
    Route: Kladno - Praag Smíchov
    Motorwagen 810.231
    Georganiseerd door: Kladno transport en machines
zaterdag 18 juni

  • Avonturentrein tussen kelders
    Route: Kladno - Praag - Mutěnice
    Avonturenset met locomotief serie 750
    Georganiseerd door: Kladno transport en machines
zaterdag 25 juni

zondag 26 juni

zaterdag 2 juli

zaterdag 23 juli

zaterdag 6 augustus

zaterdag 20 augustus

zondag 21 augustus

zaterdag 17 september

zaterdag 28 september

zondag 9 oktober

zaterdag 26 november


bon: idnes.cz
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
21-5-2021 - Opening van Museumseizoen van Průmyslových železnic.
Zie website mpz.cz :
Jízdy vlaků=Treinritten
Jízdy s parní lokomotivou=Stoomlocomotief rijdt.
Program jízd motorových vlaků=Rijschema motortreinen.
Předběžné termíny jízd=Voorlopige data van ritten. Deze gegevens kunnen wijzigen.

Wel de tickets te reserveren via e-mail. Vermeld in de e-mail de datum waarop u wilt vertrekken, het tijdstip van vertrek vanaf de opstapplaats, het tijdstip van terugreis (zie Dienstregeling) en het aantal personen (volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar). Ze boeken tickets tot 7 dagen van tevoren, dus altijd alleen voor de volgende zaterdag. De reservering is geldig na ontvangst van een bevestigingsmail.
Je betaald pas op de dag van vertrek bij het museum.
Ticketreserveringen zijn maximaal 15 minuten geldig voor het vertrek van de trein. Daarna vervalt de niet geïncasseerde reservering.
Treinen rijden als er ten minste tien kaartjes voor volwassenen zijn gekocht. De capaciteit van de stoomtrein is maximaal 40 personen. Motortreinen hebben een capaciteit tot 80 personen.
Vertrek van station Zbýšov: 10.00, 11.30, 13.00, 14.30, 16.00, 17.30.

Treinen rijden van Zbýšov-Důl Jindřich naar Smalspoorstation Zastávka u Brna en terug. (totaal ca. 55 minuten.)
In het station Zbýšov-Důl Jindřich is een museum met historische smalspoor stoom-, motor- en elektrische locomotieven en auto's, tentoonstellingen van modelspoorbanen, verfrissingen, voorzieningen voor kinderen, sanitaire voorzieningen, enz.
Het museum is alleen geopend op de genoemde data als er treinen rijden van 9.30 tot 18.00 uur. Op andere dagen is het museum gesloten.

Het Museum van Průmyslových železnic=Industriële Spoorwegen is een vereniging die zich bezighoudt met documentatie, redding, renovatie en museumpresentatie van smalspoorvoertuigen. Al het werk wordt door leden gratis gedaan in hun vrije tijd. De vereniging werd opgericht in 1991, na tientallen jaren van activiteiten op verschillende Tsjechische en Slowaakse spoorwegen, is ze sinds 2005 actief op het voormalige zijspoor Zastávka u Brna - Zbýšov.
Het exploiteert 30 locomotieven en tientallen wagons, gekocht uit heel Tsjechië van geannuleerde industriële spoorwegen voor de prijs van schroot - in de overeenkomstige staat en vervolgens onderworpen aan reparaties, inclusief demontage tot de laatste schroef en restauratie in de staat van productie.

Meestal staat er een trein-agenda op zelpage.cz, maar daar is nu niets aangegeven.
 

Plan je treinreis - toeristentreinen en treinen vertrekken voor het nieuwe seizoen​


In het voorjaar keerden na de winterstop weer treinen en motortreinen terug. Enthousiaste reizigers krijgen niet alleen aantrekkelijke nostalgische spoorlijnen aangeboden, maar ook interessante plekken in de omgeving. Maak daarom een rondreis door de charmante uithoeken van Tsjechië, of neem de fiets mee en neem een speciale fietstrein.

Naar Brdy van Praag naar Březnice

brdy-tok.jpg.aspx


De weekendtoeristentrein " Cyklo Brdy " rijdt elk weekend van 26 maart tot 30 oktober 2022 van Praag naar Březnice op de route Praha hl.n. - Beroun - Zdice - Příbram - Březnice en terug . De verbinding vertrekt om 8.17 uur vanuit Praag en stopt om precies 11.04 uur in Březnice. De trein vertrekt om 16:50 en brengt je om 19:34 naar het centraal station in Praag. Příbram of Jince zijn ideale vertrekpunten voor een uitstapje naar ons jongste beschermde natuurgebied Brdy . Meer bekwame fietsers, die zelfs voor een rit van enkele tientallen kilometers geen probleem hebben, kunnen vanaf daar gaanpraktisch naar alle attracties van Middle Brdy .

De reis naar het Boheemse Paradijs is aangenaam

prachovske-skaly-shutterstock-354661019_1.jpg.aspx


Van 26 maart tot 30 oktober rijdt er ook elk weekend een speciale toeristentrein " Boheems Paradijs " van het treinstation Praag-Masaryk (8:54) naar Jičín en Turnov . Zoals de naam al doet vermoeden, is het vooral geschikt voor liefhebbers van wandelen en fietsen, die graag uitstapjes maken naar Prachovské skaly en zijn omgeving . De trein stopt bijvoorbeeld in Jičín (10:31) - een stad verweven met sprookjes (vooral die over de overvaller Rumcajs), met de beroemde Valdice-poort en een barok kasteel. De trein gaat dan verder naar Jinolice (10:48) met populaire zwemvijvers en Rovensko pod Troskami(11:00), vanwaar het slechts een paar kilometer is naar de ruïnes van het kasteel Trosky . Vervolgens rijdt de trein over Hrubá skála (11:19), naar Turnov (11:27). Vandaar vertrekt hij om 16:23 uur .

Waar gaan de kinderen winnen? Immers in Cyklohráčko!

cyklohracek_1.jpg.aspx


In het weekend vertrekt de zeer populaire Cyklohráček ook regelmatig vanuit Praag naar Okoř en Slaný . Op weg naar de reis zullen kinderen en ouders er plezier in hebben. Voor de allerkleinsten is er een kinderhoek in de trein met spelletjes, boeken , bouwpakketten en een treinbaan ; Er is ook een auto met een groot ballongebied en kits . Alle spellen aan boord worden verzorgd door spelers die kleine cadeautjes voor kinderen hebben. Hij zit in de trein voor zowel grote als kleine fietsers een speciale fietsauto, die plaats biedt aan ruim 25 fietsen en de spelers hebben weinig aandacht voor elke fietser. Fietsers kunnen hier tijdens het rijden wat service verlenen - ze hebben een compressor om de ziel op te blazen , een set om te lijmen , smeren en gereedschap voor routinematige reparaties. Fietsers krijgen als cadeau reflecterende tapes van de spelers zodat ze goed te zien zijn op de weg. De wielrenner zal tot en met 30 oktober 2022 elk weekend rijden . Grotere groepen fietsers van de Tsjechische Spoorwegen vragen om voorafgaande reservatie.


De pittoreske Plum Railway over de Boheemse Centrale Bergen

svestkova-draha_1.jpg.aspx


Van maart tot eind oktober 2022 rijdt ook de populaire Plum Railway in de Boheemse Centrale Bergen die Lovosice met Most verbindt . De geschiedenis gaat terug tot de jaren 1990 - specifiek tot 1898, toen de eerste trein de lijn raakte. Helaas wordt dit seizoen gekenmerkt door een lock -out , die duurt van 7 maart tot 29 juni 2022 vanwege baanreparaties. In het traject Lovosice - Litoměřice bovenste treinstation moeten passagiers een alternatieve busdienst gebruiken. Een minibuslijn in de sectie Litoměřice hn - Žalhostice - Lovosice (en terug) is opgezet om het station van Žalhostice te bedienen. Tijdens de sluiting is het vervoer beperkt in de sectie Lovosice - Litoměřice bovenste treinstation en terugfietsen _ _ De Plum Railway rijdt zonder beperkingen en dagelijks van Lovosice naar Most . De treinen brengen u comfortabel en met een prettige service naar het Museum van de Tsjechische Granaat , naar Ulrica von Levetzow, onder de kastelen van Košťálov en Oltářík , of gewoon naar de natuur. De naam van het pad in die tijd werd gegeven door een groot aantal pruimenboomgaarden en steegjes , waarvan tot op de dag van vandaag slechts kleine overblijfselen zijn overgebleven.

Alleen de Podřipský-motor brengt je van Račiněves naar Libochovice

podripsky-motoracek.jpg.aspx


De Podřipský-motor rijdt op de route van Roudnice nad Labem via Straškov, Mšené Lázně , Budyně nad Ohří naar Libochovice en vice versa. Het vertrekt elke zaterdag, zondag en feestdagen van 2 maart tot 30 oktober 2022. De motor brengt je bijvoorbeeld naar Mšené Lázně , een pittoresk kuuroord, Budyně nad Ohří , waar het waterkasteel naar Libochovice , waar er een mooi slot is. Het is ook een startpunt voor een bezoek aan de pittoreske ruïnes van Hazmburk Castle . De trein kan je ook dichter bij de mythische berg Říp . brengen. Stap gewoon uit bij station Vražkov en volg het gele toeristenbord.

Kamenický motor achter de Proud Princess

kamenicky-motoracek.jpg.aspx


De T1 Kamenický motoráčk toeristenlijn is een historische trein die langs het museum " glas lokaal " Šenovec rijdt van Česká Kamenice naar Kamenický Šenov en terug, elke zaterdag, zondag en feestdag van 2 april tot 30 mei . Van 31 mei tot 1 oktober 2022 rijden ze dagelijks , dan weer in het weekend. De motorwagen M 152.0 " orchestrion " in retro-design wordt gebruikt en in bepaalde weekenden wordt de set van de historische locomotief "Spaarvarken" T 211.0533 met de Bix-personenwagen gebruikt. De trein biedt plaats aan 55 passagiers (68 Bix) en 5 fietsen of 2 kinderwagens. Je zult onderweg schoonheid ontdekkenKamenický Šenov en u kunt een bezoek brengen aan het glasmuseum , Panská Skála , waar het legendarische sprookje The Proud Princess is opgenomen, of fietsen over het Orgel-fietspad naar Česká Lípa .

Zubrnice lokaal bij het openluchtmuseum

zubrnice_3.jpg.aspx


Net als vorig jaar rijdt de lokale Zubrnice vier keer per dag tussen het treinstation in de wijk Ústí nad Labem van Střekov en Zubrnice . De operatie begon op 2 april en duurt tot 30 oktober 2022. Dankzij de Hurvínek-motor ziet u het openluchtmuseum in Zubrnice en kunt u nog steeds genieten van het ongewone uitzicht op het platteland. Het openluchtmuseum organiseert het hele jaardooru kunt ook een klein spoorwegmuseum bezoeken bij het treinstation van Zubrnice . De verbindingen verlaten Střekov altijd om 10:10, 12:10, 14:10 en 16:10. Ze Zubrnicedan om 11:00, 13:00, 15:00 en 17:00. De haltes Svádov, Valtířov, Malé Březno en Leština staan op het bord.

Bron: kudyznudy.cz
 

TUI gaat met nachttreinen naar zes Europese steden rijden​


Bron:pzc.nl - 3 mei 2022

Reisorganisator TUI gaat in Nederland treinreizen aanbieden naar zes Europese steden. Met de uitbreiding van het aanbod voor stedentrips hoopt de touroperator zijn vakanties duurzamer te maken. In 2019 kondigde TUI al aan vliegreizen naar Parijs in de ban te doen omdat er minder vervuilende alternatieven zijn voor vluchten op korte afstand.

Eind deze maand kunnen klanten van TUI met de nachttrein naar Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan en Florence. Het gaat nachttreinen met slaapplaatsen. De treinen vertrekken tussen 16.30 en 20.00 uur vanuit Nederland en komen de volgende ochtend tussen 8.00 en 11.00 uur aan op de bestemming. Instappen kan op Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal en de trips duren vijf dagen, vier nachten, waarvan de eerste en laatste nacht in de trein worden doorgebracht.
 

kuurgast

Donateur
Historische sneltrein Berlijn - Praag - Wenen opnieuw gestart

Een nieuwe treinlijn verbindt Berlijn met Praag met Wenen en Graz langs de historische Vindobona-route, genoemd naar de eerste Romeinse nederzetting aan de Donau. Dit kondigde de Tsjechische Spoorwegen aan.

De route herstelt de populaire ‘Vindobona’ expresdienst langs dezelfde lijn, die liep van 1957 tot 2014. De trein had indertijd het karakter van het West-Europese TransEuropExpress-netwerk, hoewel het in Oost-Europa niet de snelheid of het comfort kon bereiken dat ten westen van Tsjechoslowakije gebruikelijk was.

De herstelde service zou in mei worden gelanceerd, maar het coronavirus en de sluitingen van de grenzen hebben de lancering van de service vertraagd.
Inmiddels bijna 2 jaar later:

Nieuwe spoorverbinding tussen Praag en Wenen volgt traditionele route.

De Tsjechische Spoorwegen (ČD) zullen in samenwerking met ÖBB een extra directe treinverbinding introduceren tussen Praag en Wenen. Dat laat de staatsspoorwegmaatschappij woensdag weten in een persbericht.
"In samenwerking met onze partners in Oostenrijk hebben we een paar sneltreinen voorbereid, die elke ochtend van Wenen naar Praag vertrekken en 's middags in de tegenovergestelde richting rijden. Het tweede koppel reist op zaterdag en zondag in de ochtend vanuit Praag en keert in de middag terug uit Wenen."
In de volgende fase wordt de verbinding naar verwachting uitgebreid naar twee paar treinen per dag. De uitvoering zal onder meer afhangen van het publieke belang voor deze verbindingen en van de verdere ontwikkeling van de infrastructuur.
Vanwege het niet-geëlektrificeerde gedeelte tussen Veselí nad Lužnicí en České Velenice zijn er twee locomotief-uitwisselingen gepland op de route.

Anders dan voorheen via Brno en Břeclav, rijden de treinen op de traditionele route van de voormalige keizer Franz Joseph's spoorweg. Haltes zijn Benešov u Prahy, Olbramovice, Tábor, Soběslav, Veselí nad Lužnicí, Třeboň, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň en České Velenice, bij de grens naar Gmünd, Schwarzenau, Sigmundsherberg en het Franz-Josefs-Bahnhof in Wenen. De verbinding wordt ingevoerd met de dienstregelingswijziging op 11 december. De reistijd zal ruim vijf uur bedragen, wat langer is dan de hoofdroute via Brno.
In Tsjechië noemen ze het de historische Vindobona route. In Oostenrijk hebben ze het over Silva Nortica.
Bronnen oa ceskedrahy.cz + deutsch.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
Nachttrein naar Praag heeft vertraging en gaat pas komende zomer rijden

De nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Praag gaat niet al van start in april, maar aan het begin van de zomer. Dat meldt het Nederlands-Belgische bedrijf European Sleeper, dat de nieuwe verbinding exploiteert.


Bron: PZC.nl - David Bremmer 20-12-21, 15:58

Reden voor de vertraging is dat het European Sleeper nog niet is gelukt om voldoende comfortabele slaapwagons te bemachtigen die aan de eigen kwaliteitseisen voldoen. ,,Omdat we werken aan de beschikbaarheid van comfortabele slaaprijtuigen, zullen we later starten dan oorspronkelijk gepland”, laat de vervoerder weten.

De exacte startdatum volgt begin volgend jaar.
Inmiddels is het begin volgend jaar:

Start Europese Sleeper nachttrein van Praag naar Brussel uitgesteld.

De inhuldiging van de nachttreinlijn Praag-Berlijn-Amsterdam-Brussel is uitgesteld. De European Sleeper zou oorspronkelijk deze zomer van start gaan. De gelijknamige Nederlandse start-up heeft geen nieuwe datum voor de inhuldiging toegevoegd aan het uitstelbericht op haar website.

Het bedrijf European Sleeper wil samen met het Tsjechische vervoersbedrijf RegioJet de nachttrein gaan exploiteren. Het plan is vorig jaar april gepresenteerd. Zoals destijds in de presentatie aangegeven, moet het aanbod zich niet alleen richten op toeristen, maar ook op zakenreizigers die werkzaam zijn in de instellingen van de Europese Unie.

Bron deutsch.radio.cz.
 
Bovenaan