Hogesnelheidstreinen binnen zeven jaar in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hogesnelheidslijnen zijn in Tsjechië al tientallen jaren onderwerp van discussie, maar er is nog geen kilometer van deze moderne lijnen in Tsjechië. De nieuwe minister van Verkeer, Martin Kupka (ODS), noemde de aanleg van snelwegen een van de belangrijkste prioriteiten van de nieuwe regering. Hogesnelheidstreinen moeten vanaf 2028 in Tsjechië rijden, zelfs met hulp van Europese fondsen. Waar zullen de sporen naartoe leiden?

De bouw van de eerste hogesnelheidslijnen moet in 2025 beginnen, drie jaar later moet het eerste deel in gebruik worden genomen. De staat bereidt afzonderlijke lijnen voor in vier basisversies. De snelste routes met een maximale snelheid van 320 km/u moeten het land verbinden met de belangrijkste Europese hoofdsteden in de buurt. Een daarvan zou bijvoorbeeld vanuit Praag via Ústí nad Labem naar Dresden en Berlijn moeten leiden of van Brno via Ostrava naar Katowice in Polen.

Andere versies van hogesnelheidslijnen zijn bedoeld voor langeafstandsverbindingen door het hele land. De laagste maximumsnelheid zou rond de 200 km / h moeten zijn.

Volgens de huidige plannen, die voorzien in de aanleg van ongeveer 750 kilometer lijnen, zou de aanleg van hogesnelheidslijnen ongeveer 600 miljard kronen kosten. Volgend jaar investeert de staat CZK 800 miljoen in de voorbereiding van de snelweg en vanaf 2025 zullen dat tientallen miljarden per jaar zijn.

Hogesnelheidslijnkaart - Spoorwegadministratie
Hogesnelheidslijnkaart - Spoorwegadministratie
Bron: CNN

De EU heeft Tsjechische snelwegen opgenomen in het belangrijkste Europese netwerk​

De geplande hogesnelheidslijn tussen Berlijn en Wenen, die door Praag moet gaan, evenals de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Brno en Ostrava, zullen beide deel uitmaken van het belangrijkste Europese netwerk. Tsjechië zal dus geld kunnen putten uit Europese fondsen voor de voorbereiding en de bouw ervan.

Het belangrijkste Europese TEN-T-netwerk omvat dus het volledige deel van de hogesnelheidslijn Via Vindobona van Berlijn naar Wenen. De secties Lovosice – Praag - Světlá nad Sázavou en Velká Bíteš - Břeclav zullen dan tot 2030 deel uitmaken van het hoofdnetwerk met maximale financieringsprioriteit. Het deel tussen de twee secties wordt opgenomen in het uitgebreide hoofdnetwerk dat tegen 2040 voltooid zal zijn, maar nu ook uit Europese fondsen gefinancierd kunnen worden.

Hogesnelheidslijnen in Centraal-Europa - Spoorwegadministratie
Hogesnelheidslijnen in Centraal-Europa - Spoorwegadministratie
Bron: CNN Prima NIEUWS
Slechts een deel van de Centrale Bergtunnel kan een uitzondering zijn, waarover volgens de Spoorwegadministratie nog geen duidelijkheid is. Een ander nieuw onderdeel van de uitbreiding van het hoofdnetwerk zou het traject tussen Přerov en Ostrava moeten zijn. Het zal aansluiten op het traject van Brno naar Přerov met een geplande modernisering tot een snelheid van 200 km/u, dat al deel uitmaakt van TEN-T.

Het traject Česká Třebová - Ostrava blijft ook in het hoofdnetwerk, zelfs in het geval van de eventuele aanleg van een hogesnelheidslijn. Het traject Brno - Česká Třebová en de nieuwe lijn richting Velký Osek blijven ook in het belangrijkste vrachtnetwerk. Dit maakt medefinanciering van projecten op deze lijnen mogelijk vanuit de European Blending Call CEF.

De onderhandelingen over de opname van nieuwe binnenlandse snelwegen in het Europese hoofdnetwerk verliepen moeizaam, aldus de Spoorwegadministratie, omdat de Europese Commissie aanvankelijk wijzigingen in de netwerkkaarten uitsloot vanwege de dreiging van onvolledigheid ervan tegen 2030. Volgens de administratie zou het oorspronkelijke voorstel, dat de Tsjechische hogesnelheidslijnen alleen in het zogenaamde wereldwijde netwerk zou laten, in feite de financiering van lijnen uit het Europese CEF-fonds vóór 2040 uitsluiten.

bron: cnn.iprima.cz

Dat is goed nieuws.

Treinen zijn erg goedkoop in Tsjechie, maar niet erg snel vooral de berglijntjes in het noorden zijn langzaam.

Enfin, mooiste vooruitzicht is toch nog de nachttrein van Regiojet a.s. die in het nieuwe jaar haar intrede zal doen, waardoor je een prima connectie verkrijgt vanuit Nederland naar Tsjechie, 's avonds vertrekken en 's ochtends uitgerust aankomen op Praha hl.n. vanwaar treinen naar alle windrichtingen in Tsjechië en Slowakije vertrekken.

De bergtreintjes, dieseltjes zijn erg charmant, wel erg lawaaiig maar ook wel erg traag.

Dat uitgerust aankomen is maar de vraag. Jaren geleden reisde ik regelmatig met de nachttrein Praag/Amsterdam. Ik stapte in Dresden of Berlijn op en in Hamm weer uit. Vaak heel rumoerig tot in de late uurtjes door scholieren op terugreis van hun schooluitje. Ook bijna altijd vertraging waardoor ik de aansluiting in Hamm mistte en te laat op mijn werk kwam. Maar voor toeristen is het misschien interessant. En de trein volgt een andere route en stopt ook in Bad Bentheim. Dat is een verbetering. Maar ik houd het bij de boemeltjes in Tsjechië en Duitsland die mij meestal pünktlich naar Berlijn brengen waar ik overstap op de IC. En gemiddeld betaal ik minder als 30€ voor een enkele reis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan