Horeca Hoe zit het nou met dat eten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,
hier weer even een vraagje,
onze dochter is vegetarische en nu heb ik mij eens even verdiept in wat er zoal te eten valt in tsjechie.
nou dat zal meer dan genoeg zijn, dus komt ze niet om van de honger, bovendien waren wij vorig jaar in rokytnice nad jizerou en logeerden daar in hotel krakonos en die beste kok maakte elke avond speciaal iets voor haar klaar.
maar dat terzijde, heb mijzelf dus verdiept in menukaarten en dan valt het mij op dat er staat, voorgerecht (is duidelijk) en dan kom je dus bij het vlees of de gebakken kaas enz enz, maar dan staat er ook nog bijlage (b.v. de aardappelen) moet je deze er dan nog apart bij bestellen of hoe zit dat
(wel erg belangrijk, want mijn man gerben lust graag een stevig bord eten en het zou jammer zijn als hij er met alleen een stuk vlees vanaf kwam (in de vakantie groei je toch en denk je niet aan je lijn). :lmfao: :deuk:
bedankt voor het antwoord,
Groet Rika
 
In veel restaurants moet je inderdaad aangeven of je gebakken aardappeltjes, friet of iets anders bij het hoofdgerecht wilt hebben. Maar dat is toch geen probleem? :confused:
Maak je nou maar geen zorgen: Gerben zal echt niet van de honger omkomen in Tsjechië... Desnoods laat je hem maar dubbele porties aardappelen bijbestellen! :lmfao:
 
Op de kaart staat eerst het hoofdgerecht aangegeven (vlees, vis, etc) inclusief gewicht en prijs, daarbij kun je naar keuze je bijgerecht bestellen (als de ober zijn best doet noemt hij het in het duits "Beilage"). Dus als Gerben een grote eter is, dan maar 2 bijgerechten nemen... :D

+++ zie net dat Punk dit eigenlijk ookal schreef, lekker wakker...
 
Hoi,

op deze site www.amosrestaurant.cz kan je een typisch menu bekijken in het engels. je zal zien dat (zoals op de meeste plaatsen) de bijlages apart vermeld staan.

Dus de prijs van het vlees moet je bij de prijs van de bijlage tellen. Dit restaurantje ligt in hartje Praha en de prijzen vallen reuze mee.

Voor vegetarische mensen kan je ook overal genoeg vinden en het is meestal ook nog heel lekker. De tijd dat "veggies" raar bekeken werden is lang voorbij.

Mijn zusje is al 15 jaar vegetarisch en heeft (zelfs toen) nog nooit ergens problemen ondervonden.

Smažený sýr (gebakken kaas) is ook zeer lekker en wordt bijna overal geserveerd.

Groetjes en smakelijk,

Miloš
 

Bijlagen

  • ssyr.jpg
    ssyr.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 8
Miloš schreef:
op deze site www.amosrestaurant.cz kan je een typisch menu bekijken in het engels.
Haaa, in Amos heb ik de afgelopen jaren heel wat borden (en glazen) geleegd. Het restaurant ligt op loopafstand van het Oude Raadhuisplein, net een beetje buiten de toeristische route.

Nadrukkelijk nep-antiek ingericht, klein restaurantje met soms de radio nèt iets te hard op de achtergrond, maar het eten is goed en niet al te duur. Helaas zijn de porties de laatste jaren wel wat kleiner geworden. De Kip Mexico is een aanrader als je van veeeeeel knoflook houdt!

Ben je vegetariër, dan heeft dit restaurant keuze genoeg (vegetarisch eten is tegenwoordig sowieso geen probleem meer in de meeste Praagse restaurants).

De bediening is vrij afstandelijk, maar goed. Als je glas leegt dreigt te raken, staan de serveersters gelijk op scherp om een volgende te tappen.

Naast het restaurant is ook nog een bierlokaal van dezelfde eigenaar, waar de halve liters nog voor 15 Kronen van eigenaar wisselen.
 

Pelhřimov

Donateur
http://www.wiebepool.net/Menukaart/voorblad.htm
De gebruiken in Tsjechische restaurants zijn soms anders dan in Nederland. Een paar voorbeelden:

1: De bestellingen worden vaak niet gelijktijdig geserveerd; de ober vraagt dan voor wie het is. Een goed hulpmiddel is om even de Tsjechische naam van het bestelde gerecht op te schrijven.

2: Het vlees ligt vrijwel altijd op de aardappels o.i.d., even wennen.

3: Langs de rand van het bord ligt meestal wat rauwkost, eenvoudige salades zijn bij te bestellen.

4: Aardappels enz. moeten altijd apart besteld worden.

5: Per tafel wordt een papiertje neergelegd met wat er aan die tafel besteld is. Voor de gerechten wordt alleen de prijs opgeschreven en het aantal keren dat die prijs besteld wordt. Voor een halve liter bier wordt alleen maar een streepje gezet. Bij kleinere glazen gebruikt men een aparte code.

6 Lege glazen en borden worden meteen weggehaald; dit is daar een beleefdheidsvorm, dus niet onbeschoft. Je kunt gerust nee zeggen wanneer ze vragen of er nog wat moet komen.

7: Elk restaurant heeft aan de buitengevel een menulijst hangen, zodat je vooraf kunt zien wat ze hebben en kijk daarna even binnen of het leuk ingericht is. In grote steden, zoals Praag, zijn sommige restaurants erg duur, gewoon even verder lopen en je vindt best wel wat.

Er wordt over het algemeen veel vlees gebruikt, het is een stevige keuken zonder liflafjes.

Het is vaak verstandig om duidelijk te maken dat je Nederlander (Hollandsky of Nizozemsky) bent en leer de belangrijkste woorden, zoals: Goedendag, alstublieft, dank u, betalen aub. en tot ziens uit het hoofd.

Eet smakelijk!
Op deze website http://www.wiebepool.net/Menukaart/voorblad.htm wordt ook een menukaart vertaald van het Tsjechisch naar het Nederlands.
 
goedemorgen,
Nou zeg, bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee.
ziet er inderdaad allemaal geweldig uit en gerben is helemaal gerust dat hij niet omkomt van de honger (hij had wel wat over, dus maakte eigenlijk niet veel uit)en die lege glazen vindt hij ook niet erg, want dan heb je weer een nieuwe te pakken.
Ik denk dat we prima zullen eten (wisten we ook wel).
bedankt en kan iemand mij misschien nog vertellen wat mayonaise is in het tsjechisch (voor de kids wel prettig)?
bedankt en groeten van Rika
 
Bovenaan