Hoe zien jullie de culturele toekomst van Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechië is een land met veel cultureel erfgoed en dat dit nog sterk leeft voel je als je in steden zoals Praag bent, je ziet het overal om je heen, de architectuur, de diversiteit in culturele activiteiten op gebied van muziek, theater, beeldende kunst, alle prachtige tradities die in stand worden gehouden...
Aan de andere kant doen veel redelijk nieuwe invloeden hun intrede, d.w.z. aspecten die tot voor 89 eigenlijk sterk buitengehouden werden.
Nu is alles steeds meer zoals in het Westen, van uiterlijke dingen zoals mode, tot diepere maatschappelijke ontwikkelingen zoals vrouwen emancipatie.
Tsjechië zit bij de E.U. hoort er nu veel meer bij en wil ook graag zoals
de E.U. landen zijn.
Er zijn ook allerlei mindere ontwikkelingen, de grote opkomst van de House scene in Tsjechië heeft voor een enorme stijging in het drugsgebruik onder jongeren gezorgd, op tv zie je dezelfde nietszeggende reality shows als waar dan ook, idealen verschuiven...
Veel Tsjechische gebruiken zijn nu opeens not done, steeds meer mensen die het zich kunnen veroorloven gaan liever naar Thailand i.p.v. naar hun weekendhuisje, de huisinrichting is niet meer typisch Tsjechisch maar gestyled volgens het laatste van de Modebeurs in Milaan en tsjechisch eten is ook maar ouderwets, sushi of biologisch klaargemaakt Indisch eten is veel hipper.

Kortom veel verschuivingen, iets wat overal in meer of mindere mate wel gebeurt, maar bij een land dat zolang vrij geisoleerd bestond met een heel typische massacultuur valt elke verandering extra op.

Hoe zien jullie de toekomst, waar gaan de ontwikkelingen heen? Wat moet er eigenlijk veranderd worden en wat mag niet verdwijnen?
 
Ik gruwel van elk bord langs de weg dat pizza zegt of authentiek Tsjechisch. Maar ik weet dat ik het niet tegen kan houden.
Mijn vlucht naar Tsjechië is voornamelijk vanwege het feit dat we hier in dit land (Nederland) onze cultuur vergeten willen: we kiezen liever voor licht verteerbare makkelijke levensinvulling.

Maar mag je onze gemakzucht een ander land ontzeggen?

Nee, helaas niet.
 
je to skoda..... ik baalde al van de eerste MCdonald's langs de snelweg enzo, lang lang geleden... ale je to tak, het hoort er nu eenmaal bij en ik snap best dat het daar ook gebeurt, hier in NL was het ook ooit een land met "eigen" dingen die allang verdwenen zijn.
 
Misschien is enig cultuurrelativisme op z'n plaats. Zou je niet kunnen stellen dat de laatste honderd jaar elke grondige wijziging in de staatsinrichting van Tsjechië, plus de algemene Europese cultuur en industrie wijzigingen, cultuurvermenging teweeg heeft gebracht?
Hoeveel week in 1900 de Tsjechische upper class af van de Weense?
Wat was de culturele invloed van de Eerste Republiek op de omliggende landen?
Als ik foto's zie van schoonfamilie in de jaren 60 en 70, hadden die dezelfde lange(re) haren en tamelijk typische kleding als die van mijn NL familie in die tijd. Internationale invloeden zijn dus van alle tijden.

Even kort door de bocht: pas de normalisatie is er echt een ander, trager cultuurontwikkeling in Tsjechie opgetreden t.o.v. West Europa. Daardoor was er een (eigenlijk best korte) periode waarin we in NL melancholisch konden terugverlangen naar een periode van 10-15 jaar terug (zonder McDonalds e.d.), die we in Tsjechie nog konden aantreffen.
Bovendien: cultuur behoort in beweging te zijn, niet stil te staan.
De vraag is dan meer, of je blij bent met de nieuwe beweging. Blijkbaar zijn we in eigen land niet zo blij met enige cultuurontwikkelingen, en is het des te meer teleurstellend als in Tsjechie die cultuurontwikkeling alsnog, maar wellicht sneller optreedt. Daarbij heeft Dieter gelijk; het zou niet fair zijn van ons, om van Tsjechen te verlangen om in een geconserveerd openluchtmuseum zonder Westerse invloeden te blijven wonen.
Tegelijkertijd zou ik zeggen: onderken het vele goeds. De ongelofelijke groei in internationale contacten brengt toch ook veel geestelijke rijkdom voor een ieder.

Tot slot nog een persoonlijke observatie.
Toen ik in 1993 na 3 maanden stage in Praag terugkwam in Nederland, werd ik in het plaatselijke winkelcentrum boos en niet goed van het geparadeer, de overdrevenheid en de verwendheid van de meeste mensen die ik zag. Inderdaad de overgang van een enkele massacultuur naar een massa van subculturen, waarbij eenieder meent zijn identiteit te moeten uitdragen door kleding, kapsel, houding en 'places to be/not to be'. Die schok heb ik de laatste jaren niet meer zo ervaren.
 

Tabe

† In Memoriam
Hoe zien jullie de culturele toekomst van Tsjechië?
Eigenlijk wil ik even terug naar het jongste verleden, de laatste 15 jaar. Het 1e jaar dat wij, (ons gezin) in 1990 op vakantie waren vond je geen plastic aan de kant van de weg, geen rotzooi, zoals plastic zakken en rubberbanden etc in de bossen. Geen of nauwelijks reclame aan de kant van de weg. Dat is nu wel anders. Veel rotzooi langs de weg en in de bossen. Veel schreeuwerige reclame aan de snelweg en ga zo maar door. Dat vreselijk grote bord aan de snelweg Pilzen Praag van MATTONI. Ook in Tsjechie heeft de reclame-shit zijn intrede gedaan. Jammer, Jammer Jammer.
Je merkt het ook in de muziek. We hebben een aantal malen een Tsjechisch dorpsfeest meegemaakt. Lekkere volksmuziek waar iedereen, jong en oud, op danste. De laatste tijd zie je steeds meer de z.g. westerse invloeden.
De "westerse invloeden" zullen in de culturele toekomst groter worden. Of men dat wel of niet wil. Dus ook zal hier een culturele verloedering plaatsvinden onder leiding van onder andere de reclamemakers van multinationals. Op de Tsjechische TV al veel reclame en shitprogramma's als BIG BROTHER. Daar wordt de Tsjech nu op getrakteerd. Ja, Tsjechie wordt een westers land ook op cultureel gebied. :snik:
 
Ik kan enkel maar beamen wat er tot nog toe geschreven is...

Ook Tsjechië zal niet ontsnappen aan de greep van de globalisatie en de "panem et circenses" (brood en spelen) mentaliteit om de wakkere burger in slaap te wiegen.

Zoals bij ons probeert men eerst iedereen totaal afhankelijk te maken van de economie (mensen verleren de basis van hun bestaan, sommige drukbezette stedelingen gaan zelfs "kant en klaar geschilde patatjes" kopen in de supermarkt, eten kant-en-klare maaltijden enz... en dan slaat de tragedie toe: verlies van zelfbereddering bij inkomensdaling!

Het zijn niet altijd bepaald de Tsjechen zelf die hun eigen stommiteiten aan het begaan zijn, maar anderen die zich ginder teveel gaan bemoeien (Multinationals, Europa en andere bedrijven).

Eigen charme en creativiteit is veel waard. Daar hebben we geen mode of trendsetters voor nodig.
 
Allemaal waar, treurig. Maar om het niet een grote klaagzang te maken: kijk eens van veraf, bijvoorbeeld de maan, naar de Europese landen die al langer aan globalisering blootstaan, die al langer onder de noemer van het westen vallen: alle uniformering ten spijt behoudt elk land heus een eigen identiteit! Er is een duidelijk verschil tussen België en Nederland, Duitsland en Nederland, Italië en Nederland en noem maar op. Met andere woorden, kop op! Nog steeds eten Nederlanders stamppot, Belgen Zeeuwse Mosselen en Duitsers braadworsten. Bij wijze van spreken.
 

Tabe

† In Memoriam
Natuurlijk Arthur, heb je gelijk. Het hoeft ook geen klaagzang te worden. Het was ook niet mijn bedoeling van mijn bijdrage aan deze discussie om een klaagzang te starten. Het was voor mij alleen maar een constatering van de laatste 15 jaar. Ondanks de verwestering blijft Tsjechie voor mij een schitterend land. Maar een beetje de rem op de verloedering.......
Gisteren weer lekker goulash met knodel gegeten en een fernetje erna.
 
Ach ja, wat moet er veranderd worden en wat mag er niet verdwijnen?
Eigenlijk niets veranderen en alles moet blijven. Maar ja, dat gaat niet. We willen eigenlijk allemaal hetzelfde, luxe, daar zijn we mensen voor.

Maar misschien kunnen we de Tsjechen iets leren hoe het niet moet.
Onze stedenbouwkundigen zijn natuurlijk een ramp. Levenloze slaapsteden.
Een en al bedrijfsbebouwing langs de wegen, verkocht als A1 locatie. Om te huilen. Het ziet er niet uit. Geluidswallen: treurnis alom.
Rijkswaterstaat ook, de wegen functioneren niet, de dijken worden langs de zee aangelegd en ze zijn stomverbaasd als het water vanuit het achterland komt.

Natuur hebben we niet, al doen ze geloven van wel.

Vele mooie gebouwen zijn er afgebroken voor kantoren.
Wat een treurnis he, maar ja: ik constateer alleen maar.

Dus ik hoop dat de Tsjechen iets beter omgaan met hun culturele erfgoed.
 
Zoals iemand hierboven al beschreef..
Cultuur hoort niet stil te staan.
Ik lees alleen maar geklaag, maar ondertussen doen jullie er zelf ook aan mee.
kant en klaar geschilde patatjes.. Kom op eh.. poot jij je eigen aardappels? om ze vervolgens zelf te schillen?
maken jullie ook geen gebruik van reclames en reclameborden hierzo?
Ik ben het er mee eens dat ik hoop dat tradities en cultureel erfgoed blijven, maar tsjechie gaat hoe dan ook met de tijd mee.
MET reclameborden langs de weg
MET trance en hiphop feesten
en MET kant en klaar geschilde frietjes.

Misschien loopt tsjechie zelfs al voor op sommige dingen.
Ik zie hier geen Hypernova, Kaufland, Tesco en Interspar.. op enkele 'grote' supermarkten na.. maar nie zo veel in zo weinig aantal kilometers :)

Owjah.. ik zoek nog een stage plaats bij een reclamebureau
 
Bovenaan