Hoe zeker is de overdracht van onroerend goed in Tsjechië geregeld?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben landmeter van opleiding. Daardoor heb je veel contacten gehad met het Kadaster en heb je interesse hoe het reilen en zeilen op de woningmarkt gaat. Je gaat er als Nederlander vanuit dat het Kadaster, in Duitsland Grundbuch genoemd, daar feilloos werkt. In het blad Der Spiegel van 16 oktober j.l. een verhaal dat criminelen toch wel daar ook een oplossing voor vonden. Een ouder echtpaar, dat in Hamburg woont, is eigenaar van een woonblok in Berlijn. Je mag verwachten dat hun appartementencomplex waarschijnlijk enkele miljoenen waard is. Toch is dat verkocht voor een bedrag van 250000 Euro, met als grond voor het lage bedrag dat er veel achterstallig onderhoud is.
Wat is er aan de hand? Het onderzoek loopt nog zodat niet alle feiten bekend zijn. Twee criminelen hebben een investeringsbedrijf opgericht en stappen met zogenaamde volmachten van verkoper en koper naar een notaris. Ze regelen de verkoop van het complex en sturen een bericht aan de huurders dat die voortaan de huur op een andere rekening moeten overmaken. (Niemand vertrouwde de zaak, zodat de huurders er niet intrapten.)
De notaris regelde de verkoop. De zogenaamde kopers betaalden via de notaris de overschrijving in het Grundbuch. Waar haalden ze alle geld vandaan? De rechtmatige eigenaren werden pas actief toen ze een bericht kregen dat hun brandverzekering was beëindigd door de verkoop van de appartementen.
Uiteindelijk werden nagemaakte handtekeningen geplaatst en waren de paspoorten vervalst. Men had hiervoor mensen gecharterd die wat lijken op de oorspronkelijke eigenaren.
Door een toevallige omstandigheid werd de politie gewaar van deze transactie. Ze luisterden telefoongesprekken van de criminelen af in verband met andere zaken.
Het echtpaar is veel geld kwijt aan kosten voor advocaten om de zaken weer in orde te krijgen. Van een kale kip kun je natuurlijk niet plukken.
Mijn indruk is dat in Tsjechië de zaken zeer goed zijn geregeld, maar of er ook nooit iets mis kan gaan?
 
Da's wel een heel lang verhaal over Duitsland om een hele korte vraag over Tsjechië te kunnen stellen. :stout:
Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar desondanks kan ik je vraag beantwoorden: ja, ook bij het Tsjechische kadaster gaan er dingen mis.
 
De Tsjechische staat meende dat na het openen van de grenzen, ik spreek over een situatie kort na het jaar 2000, buitenlanders alle onroerend goed in Tsjechië zouden opkopen. Ze hadden vergeten dat taalproblemen deze situatie zeker sterk verhinderden. Om de opkoop te voorkomen was de strategie dat buitenlanders geen onroerend goed mochten kopen. Natuurlijk vonden mensen weer een mogelijkheid dat te omzeilen. Je moest een s.r.o. (BV) oprichten met een Tsjechische zaakwaarnemer. Dan kon je wel die je geld geven waarmee hij het onroerend goed kon betalen en de s.r.o. werd eigenaar. Pas wanneer je een verblijfsvergunning voor een langer verblijf had kunnen regelen kon je zelf zaakwaarnemer worden. In de tussentijd had de Tsjechische zaakwaarnemer, die kwaad wilde, alle gelegenheid je onroerend goed te verkopen en het geld in eigen zak te steken. Je wist van deze situatie waarbij je een groot risico liep.
In mijn situatie moest ik ook een s.r.o. oprichten om een pension te beginnen en trof ik een heel positieve situatie ten aanzien van de zaakwaarnemer.
Het lange verhaal in Der Spiegel, 4 pagina's, sprak me zeer aan vanwege deze ervaringen en mijn vakgebied.
 
Dan kon je wel die je geld geven waarmee hij het onroerend goed kon betalen en de s.r.o. werd eigenaar. Pas wanneer je een verblijfsvergunning voor een langer verblijf had kunnen regelen kon je zelf zaakwaarnemer worden. In de tussentijd had de Tsjechische zaakwaarnemer, die kwaad wilde, alle gelegenheid je onroerend goed te verkopen en het geld in eigen zak te steken. Je wist van deze situatie waarbij je een groot risico liep.
Het verhaal snap ik wel hoor, maar het is m.i. een stap terug in de tijd.
20 jaar ++ geleden, en heb ik ook meegemaakt!
Zelf ervaar ik nu een actuele en veel duidelijker wet- en regelgeving die gemakkelijk toegankelijk is bij inhoudelijke vragen.
Jammer dat je daar nog hinder van ondervindt.
Succes!
 
Wij hebben al veel o.g. transacties gedaan in Tsjechië en het gaat eigenlijk altijd goed. We hebben verkocht/gekocht met advokaat of notaris. Je moet niet perse een notaris hebben. Een betrouwbare advokaat kan het ook regelen.
 
Wij hebben al veel o.g. transacties gedaan in Tsjechië en het gaat eigenlijk altijd goed. We hebben verkocht/gekocht met advokaat of notaris. Je moet niet perse een notaris hebben. Een betrouwbare advokaat kan het ook regelen.
het gaat eigenlijk altijd goed.
Je moet niet perse een notaris hebben


Voor ieder ander ,je neemt dus altijd een notaris ,met een overdrachts rekening bij de notaris.
En nooooooit bij een advokaat.
 
Ik weet nog goed toen ik mijn chalupa kocht in 2003. De verkopers wilden het contant. Op het makelaarskantoor was de overdracht. De 500000 Kc was wel even tellen, maar verder is alles goed gekomen.
Maar mocht een volgende transactie plaatsvinden, dan doe ik het wel via de notaris.
 
Bovenaan