Hoe in Tsjechisch uitleggen dat de CV pendelt?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo beste forumleden.
Als ik tegen een cv monteur wil zeggen dat de cv letel pendelt, hoe zeg je dat in het Tsjechisch als de beste man geen woord over de grens spreekt.

Het gaat om dit probleem ( mijn ketel heeft dat sinds een paar dagen )
*******************************************
Ketels branden en maken daarmee warm water. Dat water stroomt door de warmtelichamen: radiatoren, vloerverwarming en convectoren. Het retourwater komt terug, en de ketel zal dat weer warm maken. Dit lukt alleen maar als dat water ook echt kan stromen. Als alle radiatoren dicht staan, lukt dat dus niet. En als er teveel radiatoren dicht staan, stroomt er te weinig, en kan de ketel zijn water niet kwijt. Zou de ketel blijven branden, dan verandert het water in stoom.
Dat mag niet, en ketels hebben om die reden een beveiliging. Ze stoppen met branden, totdat het water voldoende afgekoeld is. Gelukkig kunnen ze pendelen. Ze gaan steeds aan en uit, waarmee alle gevaar geweken is.

Dat pendelen mag veilig zijn, het zorgt wel voor een trage opwarming, een hoog gasverbruik, en een snellere slijtage van die ketel.
Mocht blijken dat de ketel pendelt, dan is het echt tijd om actie te ondernemen.

******************************************

Dat doet dus mijn ketel en nu nog dat probleem duidelijk maken bij de cv monteur die gaat komen.
Dit doet hij dus sinds een paar dagen terwijl ik niets aan de instellingen heb veranderd en zelfs als ik nu alles open draai lost dit probleem zich niet op.
De ketel is overigens aangesloten op een vloerverwarming ( beneden) en radiatoren ( boven) en heeft nu 10 jaar probleemloos gedraaid.

PS: En ja ik snap dat de taal spreken soms best wel handig is en ik ben er mee bezig, maar dat heb ik voor nu nog niet onder de knie.
 
Hi Curious,
Ik schrijf het hier zo duidelijk mogelijk neer zodat anderen er ook naar kunnen kijken ;-)

sitiuatie:
Mijn huis is beneden voorzien van vloerverwarming (6 groepen) en boven met radiatoren op de slaapkamer, badkamer en technische ruimte.
Die draaien op een immergas mini eolo ketel.
Temperatuur van het water in de ketel is ingesteld op 60 graden.
Normaal draait die ketel dus op een temp van 60 graden en dat warme water gaat naar de radiatoren/vloerverwarming het koudere water gaat retour naar de ketel.
Als het retourwater ook 60 graden is gaan de branders uit (gebeurt bijna nooit want het retourwater is altijd voor een deel afgekoeld)

Wat is het probleem.
De branders in de ketel gaan aan >>> water wordt in no time 60 graden >>> branders gaan uit >>> water in de ketel koelt af >> na een paar minuten slaat de ketel weer aan.
Dit herhaalt zich telkens en dat heet in vaktaal de ketel pendelt.
Er gaat wel warmte naar de radiatoren (kan ik voelen) en ook wel naar de vloerverwarming maar veel en veel te weinig/te kort.

Als ik alle radiatoren dicht zou draaien en de 6 groepen van de vloerverwarming ook na snap ik dat dit optreedt
Als de pomp beneden van de vloerverwarming kapot is dan kan de ketel ook zijn warmte niet kwijt en dan snap ik dat ook.
Als de pomp in de cv ketel kapot is dat ook logisch
Maar voor zover ik heb kunnen nagaan zijn die 2 pompen niet kapot.

Er komt volgende week een monteur om er naar te kijken maar die wil ik dus vertellen dat de ketel pendelt en dat dit niet goed is.
Ik krijg het woord pendelen wel als heen en weer gaan tussen woon-werkverkeer maar niet in de betekenis van de ketel pendelt.
Mijn concrete vraag: Hoe leg ik hem dat uit?
 
Dit is de vloerverwarming met links de thermostaat en de pomp en rechts een draaiknop om de doorstroming te regelen.
Tot voor eergisteren werd het water in de leidinggen 40-45 graden, nu komt die niet verder dan 23-24
 

Bijlagen

  • verwarming.jpg
    verwarming.jpg
    80,3 KB · Bekeken: 20
Maak het niet te moeilijk voor de installateur , gewoon zeggen dat de radiator netopi(warm wordt)
maar in de tussentijd ,begin met meten waar het warme water daadwerkelijk is en niet is.
Bij de pomp mist een schroef was dus al opengemaakt ?
Eerst eens alles openzetten thermostaat kranen alles, en luisteren of je circulatie hoort.
dan alles ontluchten. Een verborgen luchtbel bij een pomp zet alles bijna stil
Neem een thermometer liefst infrarood/laser en begin bij de cv volg de leidingen.
Standaard in no time zie je waar het probleem begint .
voor de pomp na de pomp ,voel/luister of de pomp circuleerd. probeer een andere stand op de pomp.
idem bij de thermostaat etc.
Ik krijg het onderbuik gevoel dat de 2e pomp in en uitgeschakelt wordt ,die gaan regelmatig vastzitten ,de oude systemen pompen altijd ,kost meer energie maar minder problemen.
Indien de pomp, open de grote schroef op de achterkant ,binnenin kun je de rotor draaien met een imbus/schroevendraaier als hij vast zit.
Zo te zien is dit al een keer gedaan ?
Veel succes
 
Bij de pomp mist een schroef was dus al opengemaakt ?
Zo te zien is dit al een keer gedaan ?
Veel succes
Dankjewel Curious. Laat het hier weten als het opgelost is en ook hoe.
Wat je twee opmerkingen betreft: Niet waar ik bij was, ik heb alleen een keer die messingschroef midden op de pomp een beetje los gedraaid en weer vast om te kijken of die pomp wel draait.
 
Even het topic hier afmaken.
We hebben 2 keer een monteur over de vloer gehad maar dan eentje uit Duitsland.
Ik heb op dit forum al eerder gezegd dat afspraak is afspraak zeker niet voor Tsjechen geldt en dat bleek maar weer eens.
Een Tsjechische vriendin laten bellen op vrijdag en ja hoor ergens volgende week zou hij komen en een dag van tevoren stuur ik een sms om te laten weten precies wanneer.
Mooi denk je dan, maar helaas pindakaas, nooit meer iets van dat bedrijf gehoord, zelfs nu nog niet ( al was hij dan mooi te laat geweest)
Toen hier een firma uit Duitsland benaderd en die kwam gelijk de volgende dag al om het probleem vast te stellen en 2 dagen later om het probleem op te lossen.

Op zijn Duits zegt men: Die Kessel Takted ( ik schrijf het woord fönetisch want ik kende het niet)
Pomp van de vloerverwarming was kapot, nieuwe pomp erin gezet, het systeem helemaal doorgespoeld en ontlucht, weer op druk gebracht en tadaa......het spul werkt weer.
 
Bovenaan