Hoe het hele dorp zonder water kwam te zitten...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Hoe het hele dorp zonder water kwam te zitten!..

Bij de renovatie van ons huisje in Zbyslav moest naast de electriciteit ook de waterleiding compleet worden vervangen. De watermeter kwam toen in een 1.60 meter diepe betonnen bak buiten de deur te zitten. Keurig met een koperen leiding aangesloten op de hoofd-waterleding van het dorp. Het viel mij op dat de meter in de bak regelmatig onder (grond)water kwam te staan. Kan het kwaad? , vroeg ik aan mijn Tsjechische buur. :confused:
Nee, het is helemaal geen probleem dat die meter zo nu en dan onder water staat. Alleen als de meteropnemer kwam dan moest de bak leeg want anders kon de man de stand niet opnemen.

Het was ergens eind augustus, mooi weer en het vrouwtje was naar Klatovy om boodschappen te doen om mee te nemen naar Nederland. We zouden in dat weekend weer terug naar huis. Komt de buurman aan de deur. Hij deelde "even" mede dat volgende week de meterstand van de watermeter zou worden opgenomen. Tja, dan moet die bak leeggemaakt worden. Deksel er af en .... :oeps: daar stond bijna een meter water in. Nu is die betonnen bak zo'n anderhalf bij anderhalve meter en zoals gezegd 1.60 diep. Die meter zit dus heeeeeel diep. Met een emmertje en een haak probeerde ik het waterpeil in de bak te verlagen. Een kl..teklus. :( Was er nu geen andere manier om die bak leeg te krijgen ? Ja, zo'n waterpomp, maar waar haal ik die zo gauw vandaan. Nus is het 's middags erg rustig in het dorp, zeg maar doodstil. Schoenen uit, sokken uit, broek uit, hemd uit en in onderboek die bak in. Een sprong in het diepe. Laat ik nu precies op de buis springen die naar het hoofdtappunt in het midden van de straat loopt. Knap, zei de buis, vlak achter de meter. Direct voelde ik een sterke en koude staal water langs mijn benen gaan. Wanhopig probeerde ik uit die bak te klauteren, maar mijn overgewicht en gebrek aan lenigheid verhinderde dat ik op de kant van de betonnen bak kon komen. Met een zekere snelheid vulde de bak zich met ijskoud water, en ik maar proberen uit die bak te komen. Het duurde maar even en ik kon in de bak zwemmen en stond het water zo hoog dat ik uit de bak kon komen. Maar het water bleef stijgen !! Een (kleine) ramp voltrok zich. En ja, in het dorp niemand aanwezig om te helpen natuurlijk. Dat had ik gedacht. Aan de overkant van de weg stond de zoon van de buurman met een andere man. Beide mannen lagen dubbel van het lachen. :deuk: :deuk: :deuk: Ik bijna verzopen, in mijn onderbroekje op de kant van de bak, Wanhopig om hulp zoekend. Al snel kwam de buurman met een soort houweel met een haak waarmee hij midden op de weg een dekseltje losmaakte en vervolgens de hoofd toevoer van de waterleiding sloot. Het stijgen van het water in de bak was gestopt. Maar het was wel de hoofdtoevoer van de waterleiding van het hele dorp. Het hele dorp zonder water. En je had het gezicht van vrouwlief moeten zien toen ze terug kwam van de boodschappen !!:oeps:

De volgende dag kwam de loodgieter. In rap tempo werd met een pomp de bak leeggemaakt. Het water werd over de tuin gesproeid. Een half uur later was de zaak gerepareerd en had het dorp weer water. Geloof maar dat het dorp zich rotgelachen heeft om die malle Hollander. De buurjongen en zijn maat zullen het verhaal in de Hostinec onder genot van de nodige pivootjes ook wel mooier gemaakt hebben. Gelukkig zijn er geen foto's van gemaakt, want ik schaamde me rot.:tomaat:
 
:D :D Wat een verhaal Tabe!! Ik kan me trouwens best voorstellen dat je wat angstige momenten hebt gehad toen dat koude water steeds hoger kwam!!
Maar (sorry voor jou) ik heb toch wel gelachten tijdens het lezen hoor!!:deuk: :deuk: ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat zou er gebeurd zijn moest dit nu een bierleiding geweest zijn die van de plaatselijke brouwerij naar de dorpscafé's liep. Dan stond allicht het ganse dorp bij je om te helpen die put leeg te krijgen.:deuk: :cheers: :cheers: :cheers:
 

Tabe

† In Memoriam
Domme Belg !
Dan had ik toch die put niet geleegd, want dan was er ook bier uit de kraan gekomen. Sterker nog, ik had me kunnen douchen met bier !! en ik niet alleen, het hele dorp, ook dat vrouwtje van 93.
En wat heel erg is.... Macek was in het dorp komen wonen.
:deuk:
 

Tabe

† In Memoriam
Ja, dat heeft mij ook verwonderd. We hebben geen kwaad woord gehoord !!!. Ze zullen wel gedacht hebben: ach het zijn maar die hollanders. Of we hebben een redelijk krediet bij de bevolking. Was toch een nachtje zonder water. Een het was stom stom stom. Het overkomt mij geen tweede keer. Hoewel.., ik ben geen ezel.
 

Pelhřimov

Donateur
Tabe, weer een schitterend verhaal van je.

Wij hebben ook zo'n soort blunder gemaakt, waarvan je achteraf in een deuk :deuk: ligt, maar waar je op dat moment er de lol niet van kan inzien.
We waren ergens in Tsjechië een stukje aan het rondrijden en waren een doodlopende weggetje ingereden, dus moesten we keren. Aan beide kanten van de weg lag een weiland, dus geen probleem om te keren. Althans... dat dacht André, want opeens hingen we daar met 1 voorwiel in de greppel en 1 achterwiel zwevend boven de weg.
Hij had namelijk de met gras begroeide greppel niet gezien die op gelijke hoogte met het weiland lag.
Gelukkig waren daar 2 mensen op het land aan het werk die ons, nadat ze uitgelachen waren, geholpen hebben om weer met alle 4 de wielen aan de grond te komen. En zo konden we, zonder verdere schade, onze reis weer verder vervolgen.
Ik heb natuurlijk wel foto's gemaakt, maar die zitten ergens (te ver weg) in een album geplakt, dus die kan ik niet plaatsen.
 
Ik lig nu na zoveelste keer lezen weer in een :deuk:
Geweldig!

Tsja Ook ik maakte iets leuks met water mee.
Wilde toevoer naar ons huis afsluiten vanwege aanleg nieuwe septic. Tekening opgezocht op gemeentehuis waar de afsluiter zat, 1 meter naast de weg. Dik voor mekaar dachten we.
Drie hele dagen naar het putje gezocht maar 1 meter naast de weg niets dan brandnetels en as uit de kachel.:hmm: Zelfs een metaaldetector toverde de afsluiter niet tevoorschijn.

Op donderdag in arren moede weer naar het gemeentehuis. Bleek de weg ruim 15 jaar geleden precies 1,10 meter verbreed te zijn.

Kosten van openen en sluiten hoofdafsluiter noppes. Reparatie aan de weg Kc 2400,- Bleek mijn afsluiter te zijn en je moet zelf opletten dat die bereikbaar blijft. Of dat laatste waar was weet ik niet maar heb wel meteen gezorgd dat ik e.e.a op eigen erf dicht kan draaien in t vervolg.
 
Bovenaan