Hoe gaat het met "onze" kopschoppers?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Noodweer. noodweerexces, doodslag, gekwalificeerde doodslag en moord. Dat zijn zo ongeveer de smaken waar het O.M. uit kan kiezen. Poging tot moord moet een voorbedachte rade in zich dragen en als simpele lezer van dit gebeuren lijkt mij dit enorm lastig te bewijzen voor het O.M.. Doodslag of gekwalificeerde doodslag lijkt mij haalbaarder. Maar goed, ik ben het O.M. niet.
En als je de Tsjechische kranten leest is dit ook waar het O.M. op doelt, niet op poging tot moord. Dit laatste bestaat niet eens in het strafrecht trouwens in Tsjechie.

En dan even Corrie. het valt mij op dat u wel erg vaak wat roept en om vervolgens een ieder die dit niet wil zien of er niet mee eens is, met verbale uitroeptekens te mishandelen. De vraag om uitleg is legitiem in mijn optiek. Die beantwoorden met oogkwetsende uitroeptekens om het eigen gelijk te benadrukken is ietwat abject.

Het filmpje liet namelijk ook zien dat de agressie ook wel degelijk bij de ober aanwezig was. Dit geeft uiteraard geen enkel excuus iemand helemaal in de kreukels te slaan, maar de ober is ook geen maagdelijk blaadje qua gedrag. Net zoals veel bedienend personeel in de Praagse horeca trouwens. Zelden zoveel gajes als in Praag gezien wat in die bedrijfstak werkzaam is.
 
Ja, het is waar, ik ben gek op uitroeptekens. Neemt niet weg dat ik bij dit onderwerp toch echt vind dat onze landgenoten begonnen en veel te ver door zijn gegaan met schoppen, daar mag van mij een behoorlijke straf op staan. Zo denk ik er over. (Jaja, en dit allemaal zonder uitroeptekens.)
 
Lool,:lezen: zal hij later weinig aan hebben denk ik, na zijn straf mag hij waarschijnlijk erg lang CZ niet meer in.
 
Oberschoppers ook met kerst in Tsjechische cel, rechtszaak volgend jaar

Armin en Arash N., de twee Nederlanders die in april van dit jaar een ober in Praag zwaar mishandelden, blijven in de cel. Een poging van hun advocaat om ze onder voorwaarden vrij te krijgen, is afgewezen. Het onderzoek in de zaak wordt als het goed is eind december afgerond. Waarschijnlijk in februari of maart zal de inhoudelijke rechtszitting plaatsvinden.

Buitenlandredactie 29-11-18

Armin en Arash maakten deel uit van een groep van zeven vrienden die in april een vrijgezellenfeestje vierden in Praag. Bij restaurant Polpo kregen ze ruzie met de obers omdat ze hun eigen meegenomen drank op het terras wilden drinken. In de vechtpartij die ontstond sloegen de broers het hardst in op ober Mirek, die zwaargewond in het ziekenhuis belandde.

Dankzij camerabeelden werden de mannen op het vliegveld gepakt. Vijf van hen kregen voorwaardelijke straffen en boetes of werden vrijgesproken, maar Armin en Arash zitten al zeven maanden vast en worden vervolgd voor poging tot moord. Voor de Haagse broers dreigt tien tot achttien jaar cel.
 

kuurgast

Donateur
De ober die door buitenlanders in Praag werd aangevallen, moest terug naar de operatiekamer.

"Hij heeft nog steeds problemen met zijn oog, die helaas niet genas, dus besloten de artsen om nog een operatie te ondernemen. De procedure omvatte ook kaken, de getroffen persoon heeft titaniumplaten, die op de een of andere manier moest worden opgelost, omdat de kaken om hem heen de hele tijd opgezwollen waren. De artsen besloten daarom naast de ogen ook met de kaak om te gaan", gaf commentaar op de operatie van woensdag, de voormalige criminoloog en de woordvoerder van de aangevallen man Jiri Brych.
Het ziekenhuis bevestigde de opname en operatie van Miroslav.
Bron zpravy.idnes.cz + novinky.cz.
----------------------------------------------------------------------------------------
Toevallig kwam ik vorige maand een berichtje tegen:
De gehandicapte Adamek werd gesteund door de gehavende ober Mirek.
Hij zelf ervoer wat hulpeloosheid was. Het is niet zo verwonderlijk dat de ober Miroslav V (35), die in april een groep toeristen die hem bijna heeft gesmoord, helpt anderen.
Adams Miroslav stuurde Adam 2 222 kronen (circa 85 euro) en vergezelde zijn geschenk: "Veel sterkte en geluk voor Adamek in het gevecht en voor je ouders. Wenst Mirek , zelf napadený číšník uit Praag.'
Bron extra.cz.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals men hier wel zal weten , volg ik regelmatig de discussies onder de berichten in de Tsjechische media.
Wat me over deze zaak opvalt is het grote aantal mensen die ze op een lijn plaatsen als terroristen.
Maar er zijn ook andere geluiden , zoals waarom het zolang duurt voor de rechtszaak begint.
Wat ik begrepen heb is dat de recherche wacht op een rapport wat ze van hun Nederlandse collega's hebben gevraagd.
Vandaag de volgende reactie die ik wil delen mbv goochelvertaling:

"Natuurlijk verdienen ze een strenge straf, alleen om het nooit meer te laten gebeuren. Aan de andere kant, ik weet niet waarom ik het gevoel heb dat de heer meer dan de gezondheid is om zo veel mogelijk geld uit deze zaak te schrapen en een beetje een media-gezicht te worden."
 
Vandaag de volgende reactie die ik wil delen mbv goochelvertaling:
"Natuurlijk verdienen ze een strenge straf, alleen om het nooit meer te laten gebeuren. Aan de andere kant, ik weet niet waarom ik het gevoel heb dat de heer meer dan de gezondheid is om zo veel mogelijk geld uit deze zaak te schrapen en een beetje een media-gezicht te worden."
Tja en zo heeft iedereen er een mening over; er zullen even zovele tegengestelde meningen te vinden zijn. Maar omdat je deze specifieke mening zo nadrukkelijk wil delen, neem ik aan dat jij er ook zo over denkt, kuurtje? :confused:
 
Het is nog maar de vraag of die 7 jaar (wat inderdaad opmerkelijk weinig is) overeind blijft in hoger beroep. Kan zomaar toch weer hoger uitvallen. En die 10 tot 18 jaar voor de kopschoppers is nog niet opgelegd, de rechters moeten hun werk nog doen.
Ik vind dat in beide gevallen flinke straffen uitgedeeld mogen worden, blond of niet. Niemand heeft behoefte aan dit soort gajes, dus sluit ze maar lange tijd op.

Waar ik een beetje vieze smaak van in de mond krijg, is dat steeds de suggestie wordt gewekt dat die ober alleen maar publiciteit zoekt om er bekend van te worden. Alsof de feiten daardoor minder erg worden en de straf daarom lager zou moeten uitpakken. Het gaat niet om wat het slachtoffer achteraf doet, maar om wat de daders gedaan hebben.
 

Ad Verschoor

Donateur
Onderzoek naar Nederlandse ’oberschoppers’ afgerond

PRAAG - De Tsjechische politie heeft vandaag het onderzoek naar de zware mishandeling van een ober in Praag door een groep Nederlanders afgerond. De politie bekrachtigt dat de twee nog vastzittende mannen worden verdacht van poging tot moord en dat er een celstraf van maximaal achttien jaar boven hun hoofd hangt.

De langverwachte rechtszaak tegen het tweetal dat al sinds april vorig jaar gedetineerd zit in de Tsjechische hoofdstad wordt inmiddels voorbereid.

Hersenletsel
De groep van zeven had de bloemetjes aan de Moldau buitengezet, en weigerde te vertrekken, toen zij hun eigen alcoholische consumpties in een restaurant wilden verorberen. In plaats daarvan begonnen ze een massale vechtpartij, waarbij de op de grond liggende ober Mirek zwaar hersenletsel opliep en arbeidsongeschikt raakte.

„We beschuldigen de daders van poging tot moord”, liet zegsvrouwe Andrea Zoulou weten. Bij een veroordeling kan het om achttien jaar cel gaan. In eerste instantie ging de aanklacht uit van ernstige mishandeling, maar die is nu dus verzwaard. Reden is het oordeel van medische experts, die volgens Tsjechische media zeggen dat de intensiteit van de aanval ’levensbedreigend’ was.

Arrestatie
De groep Nederlanders vluchtte na de gewelddadige actie, maar werd een dag later, na een uitgebreide zoekactie door de politie, op het vliegveld van Praag in de kraag gevat. Vijf van hen werden gevangen gezet, twee konden aannemelijk maken dat ze niet schuldig waren. Eén van de vakantiegangers was een Amsterdamse agent, die probeerde het incident te sussen.

Drie verdachten werden met voorwaardelijke straffen veroordeeld terug naar Nederland gestuurd, en kregen een inreisverbod voor vijf jaar. De laatste twee verdachten zitten nog steeds vast in Tsjechië en worden nu dus verdacht van poging tot moord.

Het slachtoffer kwam pas na enkele dagen in het ziekenhuis bij kennis. De ober moest verschillende operaties ondergaan en ondervindt nog steeds de naweeën van de mishandeling.

Bron: telegraaf.nl
 

kuurgast

Donateur
De vervolging die nu door de politie is ingediend, duurt meestal enkele maanden. De officier van justitie dient de aanklacht in bij de rechtbank van Praag. Tenzij er een onverwachte complicatie in de zaak is, zou de rechtbank de zaak aan het begin van de zomer kunnen beginnen.

Kleine uitleg over de aanklacht:
Het Wetboek van Strafrecht in § 140 kent "poging tot moord" niet, maar alleen moord in een bepaalde fase van ontwikkeling, zoals voorbereiding, uitvoering en beëindiging. Dus, door te proberen iemand anders met opzet te doden, zelfs als het slachtoffer uiteindelijk overleefde, is het moord, maar dan tijdens de proeffase of stadium van experiment.
 

Ad Verschoor

Donateur
Mishandelaars ober Praag aangeklaagd

De twee broers die vorig jaar een ober in Praag in elkaar zouden hebben geslagen, zijn maandag officieel in staat van beschuldiging gesteld. Ze worden verdacht van poging tot moord. Het Tsjechische Openbaar Ministerie sprak daar eerder ook al van.

ANP-57400721.jpg

De Praagse ober Mirek toont een foto van zijn verwondingen. beeld ANP

Als ze schuldig worden bevonden, kunnen ze tot achttien jaar gevangenisstraf krijgen. Het is nog niet bekend wanneer ze worden voorgeleid.

De mannen waren in april betrokken bij een vechtpartij. Ze maakten deel uit van een groep die op een terras hun eigen bier dronken. Een ober sprak ze daar op aan en vroeg ze om weg te gaan, waarna een opstootje ontstond. Ober Miroslav wilde ingrijpen en werd vervolgens geschopt en geslagen. Daardoor liep hij een hersenbloeding, een gebroken kaak, een gebroken oogkas en een verbrijzelde enkel op.

Drie mensen uit de groep kregen voorwaardelijke celstraffen. Twee anderen gingen vrijuit omdat ze juist hadden geprobeerd de boel te sussen. De mishandeling leidde in Tsjechië en Nederland tot grote verontwaardiging.

Bron: rd.nl
 

kuurgast

Donateur
Als ze schuldig worden bevonden, kunnen ze tot achttien jaar gevangenisstraf krijgen.
Ben heel benieuwd wat de rechter zal beslissen.

De zaak omtrent tennisster Petra Kvitová kreeg aanvaller 8 jaar omdat het een geplande aanval met mes was.

Andere vechtpartij vorig jaar waarbij slachtoffer in rolstoel belandde, kreeg dader 6 jaar omdat het niet gepland was, maar als dader berouw had getoond zou het zelfs lager zijn en na 3 jaar kan hij voorwaardelijke vrijheid aanvragen.

Vechtpartij in Trutnov met dodelijke afloop zou 10 jaar cel zijn. Al deze daders hadden al meerdere veroordelingen op hun naam staan.
 
Bovenaan