Hoe begon jouw 'liefde' voor Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Hoe begon jouw \'liefde\' voor Tsjechië?

Vroeger was Tsjechie gewoon het land waar ik altijd de vakantie eindigde (mams is Tsjechische) dus zette we altijd eerst koers naar een ander land om daar twee weken vakantie te vieren en daarna altijd naar Tsjechie. Mijn echte liefde voor Tsjechie is denk ik begonnen toen ik 15 was. Twee jaar na de val van het communisme kwam ik er weer (was er in drie jaar niet geweest....puberig en geen interesse). Ik zou toen twee weken bij mijn opa en oma blijven (die woonden toen 6 maanden daar en 6 maanden hier in Nederland). Ik heb het het daar zo verschrikkelijk naar mijn zin gehad dat ik pas na 6 weken huiswaarts keerde. Moeder verbaast, ook vanwege mijn taal. Ik sprak daarvoor amper Tsjechisch. Mijn lange verblijf had natuurlijk ook een andere reden:Petr. We zijn nog steeds erg goede vrienden van elkaar en zullen dat waarschijnlijk ook altijd wel blijven. Als ik naar Javornik ga dan woon ik nog steeds bij hem en zijn familie. Ook al zijn vrienden mag ik inmiddels tot mijn vriendenkring rekenen, hoewel sommige wel huiverig waren voor zo'n 'welvarende Westerlinge', maar naar een paar piv is dat meestal wel over. De vriendschap is dus nog steeds erg hecht. Door hem heb ik ook plekken in Tsjechie gezien en dingen gedaan die je je hier niet kunt voorstellen. Weekenden in het bos, spontaan naar een festival in Kolin, naar een ijshockeywedstrijd in Praag, zabijacka in de tuin, slivovice branden, dagje skien in Sumperk enz. Het lijkt wel of dingen in Tsjechie altijd veel spontaner gaan dan hier, en dat mis ik denk ik wel het meeste als ik weer terug ben in Nederland. Tot zover mijn verhaal
crazy.gif
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

Ahoj mensen,

Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum dus ben benieuwd. Mijn liefde voor Tsjechie begon, net als anderen las ik, met echte liefde!
Op een van mijn vele wintersporten in Tsjechie heb ik in een disco mijn huidige Tsjechische vriendin ontmoet.
Het begon met een onschuldig gesprekje in het engels over snowboarden en het liep uit op een week vakantie liefde.
Het bleek dus sterker te zijn want nu na anderhalf jaar en veel reizen, bellen, mailen en sms-en verder is zij nog steeds de enige voor mij !!
Omdat ze in Rudna bij Praag woont is simpelweg mijn liefde voor Praag en Tsjechie ook gegroeid.

Ik hoop dan ook wat meer ervaringen hier te leren en te lezen over andere "koppels"...want het blijft helaas niet altijd even makkelijk met een buitenlandse relatie.

Groetjes Peter
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

Zal ik dan ook maar.......Ook mijn liefde voor Tsjechie is begonnen door mijn liefde voor een tsjech. Samen met een vriendin was ik voor de zoveelste keer bij een schaatswedstrijd. Zij kon alleen maar praten over die leuke tsjechische schaatser, David Kramar, maar durfde hem niet aan te spreken. Dus ben ik op hem afgestapt. Na een date in een cafe (hij kreeg onze mobiele telefoonnummers en wij die van hem) kwamen we hem de volgende dag tegen met zijn vriend Mirek Vtipil. Mijn vriendin voerde het woord want mijn duits was toen nog heel slecht. Verbaast was ik toen ik een aantal weken later een sms onting van mirek. (hij had mijn telefoonnummer 'gejat' van david) Na veel heen en weer gesms en gemail, besloot mijn vriendin dat wij naar Tsjechie gingen. We zouden een aantal dagen naar Svratka, naar de familie van Mirek, gaan en daarna nog een paar dagen naar Praag. Uiteindelijk is Mirek meegegaan naar Praag en hebben wij nog een aantal dagen aan onze vakantie vast geplakt. Afscheid nemen was moeilijk. Twee weken later is Mirek voor een vakantie van 2 weken naar Nederland gekomen en daarna is het eigenlijk wat geworden tussen hem en mij.
Een relatie is moeilijk, maar met een buitenlander is het nog moeilijker. Je kunt niet altijd bij elkaar zijn en je kunt de dingen die je bedoelt soms niet goed uitleggen zoals je dat wil.
Voor ons is onze relatie in de winter het moeilijkst, omdat we dan weinig samen zijn. Afgelopen winter hebben we het geluk gehad dat de helft van zijn wedstrijden in Heerenveen waren. En ook het volgende seizoen zit hij gelukkig veel in Nederland. En de rest van het jaar moeten we elkaar maar vaak ontmoeten in Tsjechie.
Door hem ben ik verknocht aan de mensen, aan het eten aan Praag, Brno en de andere mooie steden met mooie architectuur en de prettige sfeer die ze uitstralen.
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

Het was me altijd onduidelijk hoe het met jou zat Judith, maar nu snap ik het perfekt!
grin.gif
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

hallo,

onze liefde ( onze hele familie) is begonnen toen mijn man en mijn vader uitnodiging kregen om in de zuster stad van harderwijk, znojmo, met het hele koor te komen zingen dat was in 1995 van die tijd zijn wij verkocht en zijn wij zo`n 10 keer geweest in vele gebieden maar het meest ben ik verkocht aan karlo vyvary (karlsbad) over 3,5 week hopen wij weer tegaan maar nu naar een camping in de beurt van decin.
wij houden van het land en de architectuur en de vele mogelijkheden van dit vriendelijke land.


groetjes nonnelien
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

maar het meest ben ik verkocht aan karlo vyvary (karlsbad)

Het is alleen heel jammer dat er weinig Tsjechisch meer is aan deze stad ! Ik zou er niet graag heen gaan.
Je komt die Russen al genoeg tegen, dan ga ik zeker niet naar de stad die helemaal van de Russen is.

Maar ja, misschien heb je dat als toerist niet zo door

Greetz
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

Ga lekker naar één of ander klein gehucht
grin.gif
Leer je de Tsjechische gewoonten ook sneller
laugh.gif
 
Re: Hoe begon jou \'liefde\' voor Tsjechië?

ja wij zijn in malyratmyrov geweest gewoon tussen twee tsjechiese families in heel erg leuk
yeah.gif
 
Re: Liefde op het eerste gezicht..

Mijn eerste indruk van Tsjechie had ik in 1992. Op excursie naar oa. de Tatra fabrieken. Vlak daarvoor waren SLowakije en Tsjechie "uit elkaar gegaan", hetgeen zich op een troosteloze manier uitte, doordat Slowaakse bouwvakkers tijdens de splitsing pardoes hun gereedschap hadden laten vallen en zelfs een betonmortelwagen stond daar met een paar kuub hardgeworden beton......
Een paar jaar later afgestudeerd en begon mijn eerste baantje bij de importeur van een Tsjechisch automerk. Sindsdien veel op en neer gereisd naar CzR en veel leuke contacten opgebouwd bij de fabriek. Deze contacten bleven nadat ik ergens anders ging werken, waarvan er een heel intensief. Dat resulteerde een paar jaar later in een grote beslissing: mijn Tsjechische vriendinnetje kwam naar Nederland en inmiddels wonen we al weer bijna drie jaar samen.
Het land Tsjechie ben ik natuurlijk op de beste manier leren kennen: door en met de Tsjechen zelf. Zo'n vier keer per jaar zijn we bij familie en vrienden, waarbij Pasen en Kerst altijd erg leuk zijn in het kleine dorpje (Where the streets have no name). Het is inmiddels echt een tweede thuis voor mij geworden en het zou me niets verbazen als ik in de toekomst ook daar een deel van mijn leven zal wonen.
 
Bovenaan