Het Strahov stadion in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Het Strahov stadion

Afgelopen weekend bezocht ik een viertal voetbalwedstrijden in Tsjechie. Ik was op bezoek bij Slavia, Dukla en Sparta Praag en deed daar tussendoor Victoria Plzen aan. In de tussenliggende tijd bezocht ik ook nog de stadions van Bohemians 1905 en het Strahov stadion. Dat laatste stadion zal de lezer wellicht helemaal niets zeggen. En dat is begrijpelijk, want het is geen voetbalstadion. Wij voetballiefhebbers kennen onszelf soms iets te veel belang toe. Als we het hebben over “het grootste stadion ter wereld” gaan de gedachten al gauw uit naar Camp Nou (Barcelona), Wembley (Londen), het Azteken (Mexico City) of het Maracanastadion (Rio de Janeiro).

De werkelijkheid is dat als je een top 25 van grootste stadions ter wereld samenstelt, er maar heel weinig echte voetbalstadions in voorkomen. Liefst 14 van die 25 staan in de VS en worden gebruikt voor typisch Amerikaanse sporten als honkbal en American Football.

Het grootste stadion waarin wordt gevoetbald is het Azteken (cap. 105.000), dat in bovengenoemde lijst pas op de 6e plaats terug is te vinden. Camp Nou volgt op een 13e plaats als tweede voetbalstadion (cap. 98.000). Wij voetballiefhebbers beschouwen dat als groot. Dat is het ook, maar het gaat ineens meevallen als je in het Strahov stadion in Praag staat. Het stadion heeft een officiele capaciteit van 220.000. Er liggen zes voetbalvelden en twee futsalvelden in. Daarnaast een atletiekbaan, kleedkamers, kantine en tegenwoordig ook een sporthal die door Sparta Praag voor trainingen wordt gebruikt in de koude periodes.

Het stadion is gebouwd in 1926 op initiatief van de communistische Partij in toenmalig Tsjechoslowakije, die er de “Spartakiades” in wilde organiseren. Het stadion is daar ook jaren voor gebruikt, is meerdere malen aangepast en verbouwd aan de moderne eisen van de tijd, maar is nu ondertussen ingehaald door de nieuwe omstandigheden in het land. Het is in zwaar vervallen toestand. De overheid ziet er geen been in om het op te knappen, want dat zou een miljoenenproject worden. Men bouwt voor dat geld liever huizen, wegen of fabrieken of koopt er helikopters of vliegtuigen voor. Daarom raakt het Strahov stadion steeds meer in verval. Toen ik midden in die gigantische kolos stond werd ik nog kleiner dan ik al ben. En stil...

Strahov-Stadion.jpg


Ik moest denken aan een gigantische bultrug. Maar dan wel een die is aangespoeld bij Kijkduin...

Theo, voetbalprof.com
 
Het is een imposante aanblik. Ik ben er 1x geweest maar ga dit jaar weer heen. We gaan eind juni begin juli 4 nachten verblijven in hotel Olsanka in Praag 3. Eind juli begin augustus gaan we 1 week naar datzelfde hotel.

Ik ga ook een stadiontoer maken, heb dat enkele jaren geleden ook al gedaan maar toen stond het oude stadion van Slavia er nog. Je liep zo het terrein op en ik stond ongehinderd op het hoofdveld, net als bij Bohemians Praag en Victoria Žižkov. Ik hoop nu eindelijk de stadions van Sparta Praag en het nieuwe stadion van Slavia te bekijken.

Mijn plan is om vanuit Praag 3 te binnen bij Slavia, daarna loop je in een paar minuten of een paar tramhaltes en ben je bij Bohemians. Van daaruit denk ik dat ik naar Strahov ga, van daaruit naar Dukla en dan naar Sparta. Als laatst dan naar Victoria Žižkov en dan ben ik vlak bij mijn hotel.

Vroeger had je de fanshop van Bohemians net buiten het stadion. Het had witte buitenmuren en op 1 van die muren stond een muurschildering van Atonin Panenka. Gelukkig heb ik daar een foto van gemaakt, want toen ik er een paar jaar later weer heen ging zag ik dat ze de muren overgeschilderd hadden in okergeel. De fanshop was een goktent (hernabar) geworden.

Een paar jaar geleden las ik in de krant dat een streekteam uit Joure in Friesland een oefenwedstrijd speelden tegen oud-internationals van Tsjecho-Slowakije met ondermeer Panenka. Ik heb de foto die ik van de muurschildering gemaakt heb 2x uitgeprint. 1 voor Panenka en 1 voor mijzelf omdat ik graag wou dat Panenka hem ging signeren. Hij wou daar na de wedstrijd wel even tijd voor nemen. We gingen samen poseren met de foto voor het mooie nederlandse voetbalblad met de naam van Panenka. Ik zal die foto hier later toevoegen.

Eerst de foto zelf van de muurschildering. Deze foto staat ook op de fansite van Bohemians. Ik stuurde de foto en vertelde hun dat ik een foto van een muurschildering gemaakt heb, maar zij hebben als onderschrift dat iemand uit Holland dat schilderij gemaakt heeft. Ik laat ze nu maar in de waan ... haha

Screenshot_20180522-122757.jpg received_873436002750590.jpeg
 
Bovenaan