Het smalste huis van Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Correctie.

De schilder heeft in het huis gewoond in de vijftigen jaren van de 19e eeuw. Dus eerst schilder, daarna bordeel.

Jan Zacharias Quast, heeft daar gewoond tot 1867. Hij werd vaak bezocht door de beroemdheden van toen, Palacky, Havlicek, Nemcova, Svetla, Tyl, jonge Neruda en andere kunstenaars en politici. De schilder had 12 kinderen. Misschien werd het toen toch te smal. Hij is verhuisd naar Pisek, waar een van zijn zonen woonden.
 
Al mijn informatie komt van novinky.cz. Ik heb ze een mailtje gestuurd dat de data niet kloppen. Nog geen reactie.

Ik heb ook even in de kadastergegevens gekeken. Het huis heeft een oppervlakte van 38m2. Dan zou het wel zo'n 17 meter diep moeten zijn. Huidige bewoner is een zwemclub uit Praag. In het kadaster staan er stuk of 10 namen, waarschijnlijk een gezamenlijk eigendom van de club.

Als ik kijk naar het huis ernaast, die stamt uit de 15e eeuw. De straat is gelegen in de oude stad (Stare Mesto) dus het zou best kunnen dat het smalle huis rond 1483 gebouwd is en niet in 1883. Een schrijffout van iemand wellicht.
 
Zo op de foto van de voorkant van het pand(je) lijkt het wel of er een steeg tussen
twee bestaande panden is dicht gebouwd, dan zou het van 1883 kunnen dateren.
Is maar een suggestie:confused:.
 

kuurgast

Donateur
Ik kwam als bouwdatum 1853 tegen wat veel reëler klinkt. Andrenel klopt het was eerst een binnenplaats/poort van het gebouw links daarvan. De schilder Jan Zachariáš Quast was porselein-schilder maar heeft ook glas in lood ramen van de St Vitus in Praag gemaakt en in Vimperk. Hij deed veel miniatuur portretten schilderen. Het museum in Písek gaat in 2014 een tentoonstelling inrichten met veel werken van Jan Zachariáš Quast uit de museumarchieven en ook van particulieren. Zijn naam wordt ook genoemd in Lenora van 1869 waar hij werkte/woonde tot 1871 waarna hij verhuisde naar Písek.
 
Ik kwam als bouwdatum 1853 tegen wat veel reëler klinkt.
...
Dat je dit gevonden hebt! :toppie:

Hier staat letterlijk: Do teto skviry vestaveli jiz pred tremi staletimi nejmensi prazsky domecek. V roce 1853 doslo k jeho dalsi uprave.

En daar wordt mee bedoeld: In deze doorgang is al drie eeuwen geleden het kleinste huisje gebouwd. In 1853 is het verder verbouwd.
 
Bovenaan