Het mooiste van/in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind jij nou het mooiste plekje, het interessantst en misschien een aanrader of geheim plaatsje dat niemand kent, maar je wel wilt delen (tot nu toe, kan ik misschien beter vragen)?
 
Moeilijk, moeilijk... maar dit is toch wel een van de plekjes die tot nu toe het meeste indruk op me heeft gemaakt: Hluboká nad Vltavou.
Paar keer geweest al, maar kan me nog steeds bekoren!

Zie ook: http://www.hluboka.cz
 

Bijlagen

  • Zamek_Hluboka_nad_Vltavou1.jpg
    Zamek_Hluboka_nad_Vltavou1.jpg
    216,6 KB · Bekeken: 20
.....Gewoon... als je wandelt door de bossen van Tsjechie... of je zit in Praag aan de Moldau en je geniet van de rust welke dit land nu eenmaal eigen is. Geen geschreeuw van opstandige jeugd die
geen respect heeft voor wat dan ook... Geen harde bassen uit auto's... Straten die schoon zijn... zoals het leven bedoeld is... Mensen die op gedempte toon met elkaar praten zonder overlast te veroorzaken... HEERLIJK... Tsjechie... Teveel mooie plekjes om op te noemen!:toppie:

Trouwens, Sink, wat een prachtige foto... Hluboka nad Vltavou, nog nooit van gehoord, ga er
dit jaar zeker nog kijken... Bedankt voor deze tip!
 

kuurgast

Donateur
Ja Sink, Hluboká is ook een favoriet van mij. :top:
Toen wij daar waren, was er een gekostumeerde rondleiding vanwege het einde van het toeristisch seizoen.
Tussendoor stond een groepje in historische kledij te zingen bij een klavecimbel wat het plaatje helemaal perfect maakte.
 
Ik heb al heel veel mooie dingen gezien in Tsjechie, maar wat bij mij het meeste indruk gemaakt heeft is toch Vysehrad in Praag. Een plek waar je over de rivier de Vltava en de stad uitkijkt. Een oase van rust met veel groen een mooie kerk, de Petr a Pavel, een prachtig kerkhof en niet al te veel toeristen.
Nummer twee is de TV-toren in Praag en dan het liefst tussen licht en donker, adembenemend.
 

Tabe

† In Memoriam
wat vind jij nou het mooiste plekje
Voor mij persoonlijk is dit niet zo'n moeilijke vraag!

Tsjechie IS mooi! En elke plek heeft zijn aparte bekoring en er is voor elck wat wills. Mooie steden, vaak prachtig gerenoveerd, zoals bijvoorbeeld Telc en Ceske Krumlov. Leuke pleinen en markten. Rustieke dorpjes aan kronkelige smalle wegen. Schitterende vergezichten. Mooie, kleurige velden. Bossen die elk seizoen een andere kleur hebben. Kastelen en burchten waar hier al een paar van zijn genoemd. En, neemt u maar van me aan, wij hebben al heel veel gezien in geheel Tsjechie en uitgekeken raken wij nooit.

Maar.....het mooiste plekje in Tsjechie is ons eigen terras in Zbyslav. De rust van het dorp, de bossen aan de overkant van de velden. De reeen die regelmatig het veld oversteken, zeker in de avonduren. De boer die zijn werk doet. Het kippenvrouwtje,'s Morgens met een ontbijtje, 's Middags met een middagdutje en 's avonds met een glaasje dit of dat. Een zelfs 's nachts als bij een heldere hemel er duizenden sterren verschijnen. Hier spreekt een gelukkig mens.

eventjes een paar fotootjes von "mijn"plekje in Tsjechie (misschien kan een moderator dit bij bovengaande voegen? Mijn dank!
 

Bijlagen

  • 012.jpg
    012.jpg
    118,3 KB · Bekeken: 18
  • 2011-04-zbyslav 106.jpg
    2011-04-zbyslav 106.jpg
    110,5 KB · Bekeken: 14
  • 003.jpg
    003.jpg
    105,7 KB · Bekeken: 14
Als je binnendoor van Javornik naar Rudnik rijdt staan we altijd even stil om van het mooie uitzicht te genieten! je ziet dan werkelijk een schitterende natuur.

:ja: ELSKE DAAR HEB JE HELEMAAL GELIJK IN.
HET HEEFT EEN UITZONDERLIJKE MOOI AANBLIK OM NAAR TE
KIJKEN. WIJ ZEGGEN WEL EENS HIER ZOU ONS HUISJE MOETEN
STAAN ( HET KLEINE HUISJE OP DE HEIDE )!!!!! :lmfao:
 
Ach, wat is het mooiste plekje?

Lang geleden, Tjechie was toen nog heel stil, kwamen we met de Tjechiese vrienden uit een uitermate stil Boheems Paradijs.
Het was een uiterst vermoeiende dag geweest.
En zomaar, zomaar zetten we de auto neer langs de kant van de weg, kropen een stukje omhoog en lagen languit op ons rug naar de hemel te kijken.
Het was stil, doodstil.
We genoten.
Genoten van het niets doen.
Zuivere lucht omspoelden ons.
Het was mooi, intens mooi.

En waar dat plekje nou was?
Ik zou het absoluut niet weten...........
 
Het plekje waar je even niet holt maar stilstaat en ziet en voelt waar het wezenlijk omgaat. Op mijn fotoboek zijn vele van deze plekjes. Besef altijd nog steeds dat ik als passant kijk.
 
voor mij is heel Tsjechië mooi ,als ik maar in de auto zit te toeren dan geniet ik al,
maar 1 plekje in het bijzonder heeft mijn hart gestolen
 

Bijlagen

  • P1000844.jpg
    P1000844.jpg
    67,8 KB · Bekeken: 15
  • P1000843.jpg
    P1000843.jpg
    102,6 KB · Bekeken: 19
  • P1000852.jpg
    P1000852.jpg
    68,7 KB · Bekeken: 14
ja,werkelijk een paradijs waar de kids zich super vermaken met springen van de rotsen.

wat alleen jammer is, is dat er nu zelfs toeristenbordjes naartoe staan.
niet dat ik anderen het niet gun hoor, maar het voelde altijd zo eigen geheimpje.
nu loopt er een fietsroute langs en was het best druk.
 
Praag heeft mijn hart bezet, na 11x wil ik weer terug, maar dit jaar helaas even niet (willen alleen nog in de zomer, met de kerst bevalt ons toch niet zo goed en zijn aan schoolvakanties gebonden). En verder zijn er zoveel mooie plekjes in de natuur. En natuurlijk alle mooie burchten en ruines. Valdstejn staat dan met stip bovenaan!
 
Wat wel aardig is van Tsjechie:

De ontzettend mooie gebouwen die bewaard zijn gebleven, en het zijn er erg veel.

De rustige dorpen die nog overal zijn te vinden zonder te zoeken.

Maar ook de plaatsen waar we geweest zijn, Praag, Kutná Hora, Kroměříž, Trutnov, Jičín, České Budějovice, Karlovy Vary.

De mooiste omgeving is rond Karlovy Vary en het Reuzengebergte .

Uiteraard zijn er heel veel mooie dingen te bekijken, de dorpen, de steden, in de natuur en in en rond de vele kastelen.

Maar wat het mooiste is weet ik nog niet, omdat we nog niet alles hebben gezien van dit land.
 
Bovenaan