Het moet er even uit... schuldsanering

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Allemaal,

Al sinds de eind jaren tachtig/begin jaren 90 kom ik meerdere keren per jaar in Tsjechië. Als kind was dit vooral voor vakantie en bezoeken van bekende, enige tijd geleden echter besloten om een poging te wagen om met mijn bedrijf ook de Tsjechische markt te betreden. Dit eigenlijk met het doel om eens een huis in Tsjechië te gaan kopen en als het aan mij licht ook te emigreren.

Doordat ik nu nog vaker zonder verder gezelschap in Tsjechië kom en de taal enigszins begin te leren kom ik ook met steeds meer Tsjechen in contact en ben inmiddels ook een heuse vriendenkring op aan het bouwen. Met een meid gaat dit tevens veel verder... Zijn in korte tijd echt dikke maatjes geworden en ondanks het feit dat ze zich heel groot houd ben ik er achter gekomen dat ze eigenlijk in een heel erg diep dal zit.... Wat een paar simpele zoekopdrachten op Google kunnen veranderen zeg. Kwam er via Google achter dat ze al ruim vier jaar failliet is en naar Tsjechisch begrip maandelijks een vrij forse (ruim 8.500 kronen) afdraagt om hier uiteindelijk weer een keer uit te komen... Daar een Tsjechisch salaris gemiddeld genomen niet zo heel veel hoger is zal ze met een gewone baan eigenlijk niet eens echt rond kunnen komen.

Ik heb haar met hetgeen wat ik gevonden heb geconfronteerd om in ieder geval bespreekbaar te maken. Het koste haar heel veel moeite om het uberhaubt aan iemand te vertellen maar ruim vier jaar geleden heeft ze slechts 1 optie gevonden om er uit te komen.... De prostitutie!! :snotter: Al sinds haar faillissement tracht ze op deze zeer risico volle manier er weer bovenop te komen in de hoop ooit weer een normaal leven te leiden. Aan alles merk ik dat ze heel ongelukkig is hiermee maar probeert dit zoveel mogelijk voor de buitenwereld te verbergen. Zelfs haar ouders weten van niets en denken dat ze een normale baan in Praag heeft en daardoor ook niet zo vaak thuis komt. In werkelijkheid kan ze niet anders als in Praag blijven in de hoop dat er genoeg mannen komen zodat ze weer een maand rond kan komen en normaal kan eten. Een weekendje op bezoek bij haar ouders en familie kan "klanten" kosten en daarom komt ze ook zo min mogelijk buiten de deur.... De "klanten" betreffen veelal horken van Tsjechische mannen, komen slechts voor hun eigen vertier en willen daar uiteraard zo min mogelijk voor willen betalen. Ze is absoluut niet blij met hoe ze zich moedeloos moet laten uitbuiten in de hoop ooit weer een normaal leven te kunnen gaan leiden.

Dit alles voor een krappe € 18.000,00. Mij doet het veel verdriet dat dit zo kan gebeuren binnen een land wat tot Europa hoort.... Je hoort de verhalen wel eens maar van zo dicht bij heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik voel er me in ieder geval echt rot onder en wil deze meid helpen. De vraag is echter hoe... In haar ogen bestaat er slechts 1 mogelijkheid; net zo lang door gaan binnen deze smerige branche tot ze haar schuld volledig afbetaald heeft.

Voor zover ik uit de stukken heb kunnen opmaken zal ze nog een kleine € 5000,00 moeten inlossen. Uiteraard zal ik haar het geld direct willen geven zodat ze zo snel mogelijk weer een menselijk bestaat kan gaan opbouwen maar helaas, ik heb het ook echt niet.... Dat geeft me een nog veel grote gevoel van onmacht. Heb haar van de week in ieder geval nog wel 5000 kronen toegestopt maar ook dat zet natuurlijk niet veel zode aan de dijk. Voor mijzelf in ieder geval wel besloten dat ik wat overbodige luxe artikelen ga verkopen die ik toch wel kan missen.... Ondanks dat ze helemaal geen hulp wil gun ik het die meid zo weer normaal te kunnen gaan leven. Zit er echt flink mee in me maag en heb er in ieder geval veel voor over om te helpen. Baal er ontzettend van dat het in een land welke ik zo lief heb zo bot kan verlopen en dat ten kosten van zoon lieve meid....

Ik loop hier al een paar dagen mee rond... Het is niet even wat je tegenover bekende eruit gooit... Kwam hier terecht via een forum topic over prostitutie in Praag.... Zo doende dat ik het hier doe. Hoop stiekem dat er mensen zijn die misschien een oplossing weten.
 
Heel triest, en ik ben bang dat zij niet de enige is.

Ik ben bang dat je daar inderdaad gelijk in hebt.... De schuld is uiteindelijk voortgekomen uit hetgeen waar wij in Nederland ook lange tijd een handje van hebben gehad; veel te eenvoudig aan jonge mensen flinke kredieten verstrekken en bij het aanbreken van crisis alles zo snel mogelijk terug willen hebben. In Nederland kennen wij (gelukkig) schuldhulp verleningstrajecten en allerlei sociale voorzieningen welke je dan wel op een houtje laten bijten maar niet dwingen tot dergelijke drastische beslissingen. Ik kan het moeilijk verkroppen dat Tsjechië als Europees land het toelaat dat dergelijke grote internationale partijen als General Electeric gewoon zijn gang laat gaan en haar burgers eigenlijk niet beschermd waardoor mensen tot dergelijke vreselijke beslissingen worden gedwongen voor een paar rotcenten.

In Nederland is het bij onbetaalbare schulden tevens vaak mogelijk te middelen omdat men weet dat ze bij schuldhulp verlening vaak hooguit maar een zeer klein deel van de totaalvordering ontvangen.... Als men uiteindelijk überhaubt iets ontvangt. Weet iemand hoe dit in Tsjechië er aan toe gaat?

Ik zit, zoals ik al beschreef, flink met de kwestie in mijn maag en dat het meerdere meiden in Tsjechië overkomt zet me nog veel meer aan het denken wat er aan te doen valt...
 
ik ben niet anders gewend ,en zie dit regelmatig.
welkom in cz.
nu de oplossing, aangezien er met geen mogelijkheid aan de schuldverplichting kan worden voldaan.
1 adres bij de mestky urad
2 zoek werk voor 3 maanden en doe een aanvraag voor osobny bankrot.

eenvoudig.
 
Ik denk dat het eenvoudiger lijkt als dat het daadwerkelijk is. Maar goed, heb jij toevallig wat meer informatie/links hierover? Over osobny bankrot kan ik enkel maar wat terug vinden op Slowaakse overheidspagina's.
 
Nee, dat is zeker niet het geval en ook zeker niet donker getint.... Ze is een rasechte Tsjech. Ken zowel haar als haar ouders, zusje en nichtje en andere mensen uit haar omgeving. Allemaal hard werkende mensen welke het niet breed hebben maar ook niets van haar situatie afweten. Zoals ik al schreef, ik ben er zelf achter gekomen doordat ik via Google uitkwam op een Tsjechisch insolvente register. Heb de situatie zelf uit haar weten te trekken door een confrontatie aan te gaan.
 
Ik denk dat het eenvoudiger lijkt als dat het daadwerkelijk is. Maar goed, heb jij toevallig wat meer informatie/links hierover? Over osobny bankrot kan ik enkel maar wat terug vinden op Slowaakse overheidspagina's.
is het in cz of sk ?
punt 1 is omdat als het adres bij de mestky urad is ,je dus dakloos bent en dus niets bezit, derhalve geen schuldaflossing kan doen.
punt 2 is de wettelijke regeling voor persoonlijke bankroet .

en als ze tsjechische is kan ze in een paar minuten op internet vinden waar en hoe dit werkt.

ps, maar wees niet naief ,ik zie deze truuks dagelijks.
en in mijn omgeving kan ik de mensen op 1 hand tellen die geen schuld hebben.
 
Hartelijk dank voor de info al vind ik helaas de afsluiter een beetje jammerlijk... Ik voel me in deze alles behalve naïef; of kan ik een site als http://insolvence.statnisprava.cz/ met officiële stukken van schuldeisers, de rechtbank en curator niet vertrouwen? Zoals ik al eerder aangaf, ik heb de informatie zelf op eigen initiatief gevonden en haar ermee geconfronteerd. Ik zie gewoon aan alles hoe moeilijk die meid het er mee heeft. Heb al enige tijd zowat dagelijks contact en ze is er nooit uit zichzelf over begonnen. De laatste keer dat ik der zag begon ik me zorgen te maken, mede omdat ze zo slecht slaapt en vroeg me al langere tijd af of ze eigenlijk wel gelukkig is met haar leven. Ik heb dit vaker op de man af gevraagd aan der en daarop kreeg ik eigenlijk nooit een bevestiging welke ik geloofde. Ik trachtte op internet eigenlijk slechts een facebook pagina van der te vinden en kwam bij het invoeren van haar naam in Google direct op bovenstaande link uit.
 
dat begrijp ik ,maar als je hier een paar jaar woont en dit gewoon dagelijks ziet.
En weet dat het erg gemakkelijk is voor een cz vrouw een nl man te motiveren.
De cultuur is gewoon niet te vergelijken met nl
Dus de oplossing van de problemen gaan gewoon anders.
 

kuurgast

Donateur
Dit is een probleem dat steeds groter wordt in Tsjechië zie schema op byznys.ihned.cz.(Právnické osoby=rechtspersonen ,Fyzické osoby=individuen ,Podnikatelé=ondernemers)
..vier jaar......maandelijks 8.500 kronen.....€ 18.000,00....
......In Nederland kennen wij (gelukkig) schuldhulp verleningstrajecten en allerlei sociale voorzieningen welke je dan wel op een houtje laten bijten maar niet dwingen tot dergelijke drastische beslissingen.....
Zo te lezen heeft ze geen hulp gehad voor een schuld-reductieplan en moet ze het hele bedrag in 5 jaar terug betalen.
Die hulp is er in Tsjechië ook net zoals alle andere Europese landen.

Ze zal hulp moeten zoeken want er kan wel een mogelijkheid zijn voor schuld-hulpverlening.
Als eerste zal ze toch open kaart moeten spelen en niet bang zijn over wat anderen van haar zullen denken.
Enkele zoektermen waarmee je kan googelen naar info in Tsjechisch:
plánu oddlužení=schuld-reductieplan.
Oddlužení fyzické osoby=Schuldverlichting individuen.
Poradny=Counselling.
nezisková organizace=non-profit organisatie

Let niet op de soms kromme tekst maar hieronder een kleine googelvertaling over de schuld-hulp:
De bron.

De Insolvency Act 2008 geeft de mogelijkheid om alle leners met hoge schulden om hun situatie op te lossen door middel van schuldverlichting individuen. Wat is de deal met schuldverlichting en voor wie past? Schuldverlichting individuen zeker niet een gemakkelijke manier om snel te ontdoen van de schuld. Maar het is een kans voor kredietnemers in een uitzichtloze situatie, het oplossen van hun schulden en hebben weer een normaal leven. Laten we eens kijken naar de basisfeiten over schuldverlichting individuen.

Insolvency Act (wet 182/2006 Sb.) In titel V § § 389-418 individuen gewijd aan schuldverlichting. Dit proces is in tegenstelling tot schuldverlichting zakelijke oplossingen of insolventie van de bedrijven een aantal fundamentele verschillen.

Onder leners soms is er een misvatting dat schuldverlichting natuurlijke persoon is een makkelijke en snelle manier om zich te ontdoen van de schuld. Blijkbaar hoeft alleen te betalen 30% van de schulden en de uitstaande schuld wordt gewist. Maar is het niet. De wet is een voorwaarde om te worden betaald ten minste 30% van de schuld, maar de schuldverlichting wet wordt momenteel geschreven, zodat leners gedwongen om zoveel mogelijk te betalen. Dus het is niet zo dat alleen hoeft te betalen van 30%, maar als je een hoog genoeg inkomen of als u een eigenschap zou je veel meer betalen.
Hoe is schuldverlichting individuen

Het voorstel (de toepassing) van schuldverlichting natuurlijke personen kunnen alleen niet-ondernemer indienen en schulden moet komen van het bedrijfsleven. Als een schuld of vordering die het voorwerp van de procedure was uit het bedrijfsleven, de rechtbank verwerpt automatisch.

Voorstel om personen te ontladen omvat een inventarisatie van alle activa moeten worden ondersteund door certificaten van de afgelopen drie jaar en worden ook aan de verwachte opbrengsten worden ingediend voor de volgende vijf jaar. De volgende zijn ook nodig aanvullende documentatie, gedetailleerde informatie vindt u in de wet op de schuldverlichting individuen.

Na enkele verzoeken beoordeeld door de rechter-commissaris als de kredietnemer voldoet aan de door de wet over schuldverlichting individuen gestelde voorwaarden. De belangrijkste rol in de beslissing van de rechtbank speelt vooral dat de schuldenaar heeft betaald ten minste 30% van haar schuld. De rechtbank houdt ook toezicht en dat de wettelijke schuldsanering niet wordt misbruikt door mensen die willen voorkomen dat het betalen van hun schulden.
Schuldverlichting wordt uitgevoerd voor een periode van maximaal 5 jaar , en meestal in de vorm van herschikking.

Wie kan zich aanmelden voor een schuldverlichting individuen?
Tsjechische burger ouder dan 18 jaar (zelfs onderdanen binnen de EU met een tijdelijk verblijf permanent of langdurig)
ondernemer met een blanco strafblad
persoon met een regelmatig inkomen - loon, pensioen, lijfrente, ...
Ook met een inkomen van verzekeringsbemiddeling (verzekeringsmakelaar)
ook beroep metselaar, dakdekker, schoner, etc. ... Tentoonstellingen Certificaat (zelfstandigen)
Iedereen die heeft ten minste twee schuldeisers (niet te zijn een grote schuld)

Enkele links waar je verder kan zoeken:
financnitisen.cz.
dluhy.obcanskeporadny.cz.
dluhovylabyrint.cz.

Is een hele lap tekst, maar hoop dat je met dit verhaal verder kan om haar te helpen.
*edit* lees nu Curious zijn reactie en dit is dus wat hij bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat in Tsjechië de vrouwen wel erg makkelijk de prostitutie ingaan en vervolgens beweren dat ze geen keus hebben. Deze 'oplossing' kies je zelf voor denk ik dan.
 
Beste prager, het is fijn dat je zo meeleeft en je gevoelens toont, maar pas op hier in tsjechie, inderdaad er is bijna geen tsjech zonder problemen, ik heb hier zelf een eigen bedrijf maar heb geen goede ervaringen met tsjechen. ze liegen veel en het verschil van mijn en dein is er niet. Het ontslaan van personeel voor diefstal is het grootste probleem .
Ook de prostitutiewereld ken ik en neem van mij aan als ze nog 5000 Euro heeft als schuld dat is niet veel voor iemand die in de prostitutie werkt. Een beetje prostituee maakt gemakkelijk 4000 tot 5000 euro per maand.
Ik ken er die 2000 per week maken.
En de Tsjechen weten de weg goed naar URSAD het gemeentehuis voor hun problemen, dus laat je niet in de maling nemen.
En je zegt vrienden en familie van haar weten van niets, nou dat geloof ik niet ook zij kunnen googelen, en de deurwaarders aan de deur , dat verhaal gaat ook snel rond.
Verder wens ik je veel succes
 
:nee:....
Waarom heb ik nu het idee dat dit een ongelofelijke Hoax is?
Dit is toch een soort van zieligheidsindustrieverhaal?
Wie is die Prager, en hoe controleer je dat verhaal.
Komt er straks een gironumerwaarop je kan doneren?
Echhghhhhh.
:snotter:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan