Bier & Wijn Het groene bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,
Zoals jullie weten, heb ik een bierboek geschreven. In deel 2 komen nu hobbybrouwers er in voor, maar zag net dat ze in
Tsjechie groen bier hebben. Ik wil dit graag ook in deel 2 plaatsen, maar ik zag maar één Nederlandse site die daar over schreef.
De rest is in de taal die ik niet kan lezen, geef eerlijk jullie mening. Past dit in deel 2 thuis, ja of nee, graag serieuze reacties
 
Groen bier ben ik nog nooit tegengekomen in hospoda of supermarkt. Ik zie het alleen in berichtjes op internet voorbijkomen. Voor informatie op google kun je beter zoeken op "jarni pivo" of "zelené pivo". Ik ga het in 2016 gewoon eens proberen.

groen bier.jpg
 
Pivovarská brána, aan de V Kopečku 83/5, 500 03 Hradec Králové, biedt vandaag (Groene Donderdag) niet live The Passion aan op een groot scherm, maar wel 9 groene bieren:

- Zelený král - Konrad Vratislavice
- Jarní pivo - Primátor Náchod
- Velikonoční krasličák - Jihlava
- Zelený ležák - Radniční pivovar Jihlava
- Zelený ležák - Beroun
- Zelený ležák - Chotěboř
- Zelený ležák - Valášek Vsetín
- Zelená pšenice - Žlebské Chvalovice
- Patrik zelený ležák - Litovel

Kom groen gekleed, dan ga je misschien wel blauw naar huis ;-)

Groen bier 2016.jpg
 
Het groene bier komt er weer aan. Zo kondigt brouwerij StaroBrno zelfs een feestje aan op donderdag.
Misschien leuk als we deze Pasen weer foto's met Tsjechië liefhebbers zien die genieten van een groen biertje.
 

Bijlagen

  • Zelene-event.jpg
    Zelene-event.jpg
    105,1 KB · Bekeken: 2
In NL is het Witte donderdag, maar in CZ zeggen ze Groene donderdag.

Afgelopen week zag ik op diverse bierfora dat het begrip groen bier is opgerekt. Ineens blijkt men in CZ ook
Saint Patrick's Day te vieren. Dat is 17 maart 2018. Meer en meer brouwerijen brengen groen bier op de markt. Veelal onder de naam Jarni Pivo (lentebier). Kortom de komende 2 weken ziet men groen en geel van het bier.
 

kuurgast

Donateur
Zelené Pivo - Actuele informatie:

De langverwachte dag nadert! Op 25 mei, de dag dat de pubs opengaan, kun je terecht voor Groene pivo van de Starobrno brouwerij. De volgende week krijgt u de mogelijkheid om direct een groene pint te bestellen via de pin. Terwijl in alle voorgaande jaren de groene vaten van de herberg de Witte donderdag troffen, was dit jaar alles anders, omdat vanwege de noodtoestand alle pubs moesten sluiten. En in de brouwerij besloten ze dat ze hun bekendste special gewoon niet uit de ramen wilden verkopen - integendeel. De stamgasten zouden ervan genieten met alles, zoals ze gewend waren.

Pasen is allang voorbij, maar dit keer zal het Groene bier ook bijdragen aan de viering. Het leven begint langzaam terug te keren naar de oude manieren en Groen Bier geeft Groen leven. Zoals het vroeger was.

Groen bier viert dit jaar zijn vijftiende verjaardag. Oude Brno-brouwers bereiden het altijd volgens hetzelfde recept. Green Beer dankt zijn kleur aan traditionele technologie, gebruikte grondstoffen, kruidenextracten en likeur.
Trakteer jezelf op Zelené Pivo in de week van 25 mei.

Zie voor verkooppunten de interactieve kaart op zelenepivo.cz.
 
Bovenaan