Bier & Wijn Het groene bier

Topic in 'Eten & Drinken' gestart door jan nijdam, 27-03-2013.

1. Volgens traditie komt Starobrno morgen weer met het groene bier. Dus gaan we het morgen in de hospoda van Procesne maar weer proberen en de tweeliterfles om het mee naar huis te nemen, staat ook al klaar.
    http://www.starobrno.cz/cs-CZ/uvod.html?confirm=true

2. In Nederland en ook waarschijnlijk België hebben we Witte Donderdag, maar in andere landen, waaronder Tsjechië, heb je het over Groene Donderdag en de brouwerij brouwt hiervoor groen bier.

camyl en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  3. Het groene bier ter viering van het nieuwe begin en het einde van de vasten.

Vergelijk ook (bron Wikipedia):
    België: in Rupelmonde werpt men op deze dag apostelbrokken (flinke stukken gewijd brood) van het stadhuis.
    In sommige streken wordt op 'Wyten-donderdag" (weit in de betekenis van tarwe) 's avonds tarwebrood gegeten ter gedachtenis aan het Laatste Avondmaal. Hierbij wordt mede gedronken.
    In Oostenrijk heet Witte Donderdag "groene donderdag" (Gründonnerstag) en heeft men de gewoonte om spinazie te eten.

In dit alles vind je het einde van de vasten en het nieuwbegin terug, en het Laatste Avondmaal.

camyl vindt dit leuk/interessant.
  4. Aha, danke, weer wat bijgeleerd. Alvast mijn beste Paaswensen.

5. Maar nou wil ik het precies weten: hoe kleuren ze het bier groen? Met de kleine pimpernel, die tevens een nootachtige smaak aan het bier geeft, of is het ordinaire kleurstof?

Ben benieuwd!

6. kuurgast

kuurgast Donateur

Dieter, volgens hun website "kruiden-extract", maar op inhoudsomschrijving van vat staat E133. Bron: ekonomika.idnes.cz.

Bier is geel..... E133 daarbij...... dan heb je groen bier. Da's logisch. :ja:
    E133 = synthetische kleurstof, zeer goed oplosbaar in water, wordt veel gebruikt in ijs en andere levensmiddelen en in cosmetica.
    Lijst met verkoopplaatsen van het groene bier kan je vinden HIER.

7. Overigens verneem ik zojuist (via Hartmanova) dat dat groene bier vooral een marketingstunt is. Van een echte traditie is dus geen sprake.

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  8. Ja, wanneer wordt iets een traditie? Voor ons wordt het een beetje een traditie om op Witte Donderdag groen bier te drinken. Je moet het niet lezen als een eeuwenoude traditie.

9. Dat is inderdaad alleen maar een stunt.

10. ...........maar wel een lekkere.........

11. Op een groene gezondheid dan!

12. Vandaag weer het groene bier gedronken in de hospoda in Prosecne. Het smaakte iets bitterder dan vorig jaar, maar nog steeds erg lekker.

andrenel, kuurgast en RoJo vinden dit leuk/interessant.
  13. kuurgast

kuurgast Donateur

10 Jaar Zelené pivo.

Zelené pivo / Groen bier van Starobrno op Witte Donderdag 2 april 2015.
    Lijst van plaatsnamen hier ,onder de plaatsnaam is link met verkooppunt.

ave271 vindt dit leuk/interessant.
  14. het was toch nog geen Witte Donderdag, Jan? (maar het bier zal er wel om gesmaakt hebben.)

15. In april 2014, toen Jan dat schreef, misschien wel... :oeps:

16. het had zo kunnen zijn, ware het niet dat Jan op 28.03.2013 (witte donderdag!) schreef :
    en op 17.04.2014 schreef:
    en 17.04.2014 viel op een maandag en Pasen op 20.04! (zondag)

17. Ik heb gegoogeld en kom op 17-04-2014 als de witte donderdag van 2014. Maakt niet uit welke datum, het bier was gewoon erg lekker.

PuNkEnStEiN en camyl vinden dit leuk/interessant.
  18. dus zat ik mis, sorry!

Deel deze pagina