Het dagelijks leven onder het communisme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal, wij zijn Lotte en Linda en zitten op dit moment in VWO6. Dit jaar moeten we een profielwerkstuk maken en omdat Linda half-Tsjechische is hebben we ervoor gekozen om het te doen over het communisme in Tsjechië. Een groot deel van het PWS willen we vullen met interviews/gesprekken met mensen die deze tijd hebben meegemaakt en ons kunnen vertellen hoe het toen was, vooral in de periode na de Praagse Lente (1968). Hoe ging het er in het dagelijks leven aan toe? Hoe was het onderwijs? Wat was de invloed van de communistische partij? Hoe vergaand was de censuur? etc. etc. We hopen dat er mensen zijn die ons willen helpen om een realistisch beeld te scheppen van hoe de bevolking deze tijd heeft ervaren en hoe ze er op terugdenken.
 
Je kan je werkstuk illustreren met één van de meest treffende kunstwerken in Praag die ik ooit heb gezien.
Even via google afbeeldingen zoeken op "Memorial to the Victims of Communism prague"
 
..... Dit jaar moeten we een profielwerkstuk maken ..... over het communisme in Tsjechië. Een groot deel van het PWS willen we vullen met interviews/gesprekken met mensen die deze tijd hebben meegemaakt en ons kunnen vertellen hoe het toen was, vooral in de periode na de Praagse Lente (1968). .....
Ik kan jullie daarover uitgebreid informeren. Ik ben neutraal, wat belangrijk is voor jullie profielwerkstuk.

Mijn leeftijd is 53 jaar.
 
Als je het kunt gebruiken, bekijk de video van de VPRO van Geert Mak:

http://www.npogeschiedenis.nl/in-europa/afleveringen/in-europa-1933-Rusland.html

Niet alleen in Rusland maar ook in Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Ukraïne etc. werd dit door de communisten gepredikt, dit werkte wantrouwen tenopzichte van je naaste in de hand.

Dit "ingehamerde" wantrouwen ten opzichte van anderen geldt nog steeds, zie de vluchtelingenhouding!

Nog zo´n link: http://historianet.nl/oorlog/koude-...iligheidsdienst-lokte-vluchtelingen-in-de-val
 
Bovenaan