Hernieuwde blik Plzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben normaal gesproken niet iemand die vooraan staat bij het promoten van Tsjechie en heb, naar mijn idee, na 15 jaar wel een redelijk genuanceerde mening.
Ik maak mezelf ook graag wijs dat ik weinig vooroordelen heb.

Toch ben ik een vooroordeel bij mezelf tegen gekomen en die wil ik graag vermelden hier.

Toen ik 15 jaar geleden voor het eerst in Plzen kwam was het een grauwe grijze bedoening en was het alleen maar leuk omdat het nieuw was. Toen de nieuwigheid er na een paar jaar af was kon Plzen me eigenlijk helemaal niet meer bekoren en als ik door Plzen liep dan liep ik met oogkleppen op, met hetzelfde grauwe beeld in gedachten.

In Augustus zijn wij weer een weekje in omgeving Plzen op familiebezoek geweest en hadden we eindelijk ook weer eens tijd gehad om door het centrum van Plzen te lopen. Het zonnetje scheen lekker en we waren op zoek naar een van de vele winkeltjes die keramiek verkopen om wat kopjes/bekers te scoren.
We moesten goed zoeken, iets wat ons opviel want "vroeger" stikte het er van de kleine keramiek zaakjes en veel van die zaakjes zijn verdwenen (jammer overigens).
Wat we wel tegen kwamen waren veel koffieterrasjes en restaurants die tot onze verbazing nog vol zaten ook en dat midden op de dag. Ook dat was 10 jaar geleden wel anders.

Bij mij vielen de oogkleppen dus af en werd ik gedwongen om weer eens goed rond te kijken en het viel mij op hoe mooi Plzen geworden is vergeleken bij het grijze, grauwe beeld wat ik had. Jaren van bouwwerkzaamheden hebben het centrum autoluw gemaakt en heel erg opgeknapt. Het is nu een plek geworden waar je toeristen kunt ontvangen op het centrale plein (namesti republiky) bij de kerk (wat overigens al een tijdlang opgeknapt is). Maar ook de straten er omheen zijn een heel stuk verbeterd. Loop je naar Plzen Plaza dan staat er een nieuw concertgebouw/theater en worden er flats naast gebouwd.

Ook de vele restaurants fleuren het geheel een stuk op en ik meen te kunnen zien dat de oudere generatie plaats maakt voor de jongere die wel graag een bakkie koffie of een biertje op een terrasje in het centrum wil doen.

Ik heb dus met hernieuwd plezier een dagje in het centrum van Plzen doorgebracht en ben een heel stuk positiever geworden over de stad. Mijn oordeel over Plzen was achterhaald en ik ben blij dat de oogkleppen af zijn.
 
Helemaal mee eens, Antonius! Wij waren er het afgelopen jaar regelmatig en gisteren ook nog. De grauwsluier is weg en het is een complete stad met uitgaansmogelijkheden en oude glorie. Natuurlijk ook nog genoeg rotte kiezen, maar wij komen er graag!
 
Plzen is dan ook niet voor niets Europese Culturele Hoofdstad van 2015 :-)

130317_Logo_projekt_EHMK_2015_EN.jpg


http://www.plzen2015.cz/en/
 

kuurgast

Donateur
....we waren op zoek naar een van de vele winkeltjes die keramiek verkopen om wat kopjes/bekers te scoren.
In de Rooseveltova ulice = straat rechts van radnice/stadhuis zit iig een porselein/aardewerk winkel die helemaal vol staat.
Zelfs op een regenachtige middag is het prima om Plzeň een bezoek te brengen. Genoeg te zien en winkels in overvloed.
Voordeel is goedkoop parkeren zelfs mogelijk in het centrum ,we konden terecht op ulice sady 5. května waar het redelijk doorloopt met vrijkomende parkeerplaatsen. Alleen de weg terug vinden met al het eenrichtingsverkeer in het centrum was een drama zonder domdom in regen en drukke spits.
 
Bovenaan