Herfstvakantie in Zuid-Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Tsjechiëliefhebbers,

Ik ben hier in op het forum, heb de zoekfunctie al benut, maar aangezien ik nog niet zoveel van Tsjechië afweet me toch maar aangemeld op het forum.

We willen met de herfstvakantie graag naar Tsjechië gaan. We hebben een aantal accommodaties op het oog waar we uit kunnen kiezen. In eerste instantie twijfelden we tussen het Reuzengebergte en Zuid-Bohemen, maar na wat onderzoek op internet lijkt het weer in de herfst rond het Lipnomeer iets zachter te zijn dan in het Reuzengebergte. Heb ik dat bij het juiste eind?

Het idee is om met zijn vijven te gaan, maar het kan ook nog met zijn drieën worden. Klinkt vaag, maar ik ga iig met mijn ouders, maar we willen misschien mijn oma en mijn oom meevragen, maar zij zijn beiden niet heel goed ter been, dus we willen even kijken of het nut heeft om ze mee te vragen. Zij zullen dus niet mee gaan wandelen, maar zijn er ook dingen te doen voor hun? Leuke plaatsjes (Cesky Krumlov had ik al over gelezen bijv.), bezienswaardigheden (kasteeltjes, burcht, waterval o.i.d.)?

We hebben aan het Lipnomeer accommodatie op het oog rond de bovenkant van het meer, dus niet bij het Landal park in de buurt. Zelf al wat rondgesurfd en gezien dat het Sumava NP redelijk in de buurt is, maar steeds minstens 30 km rijden om een wandeling daar te kunnen maken zouden we dan weer wat jammer vinden. De vraag is dus, zijn er ook al voldoende wandelingen (liefst met bos) tussen pakweg Cerna V Posumavi en Volaty. Op Google Maps ziet het er prachtig bebost uit, maar zonder wandelroutes komen we natuurlijk niet ver. We hoeven niet per se elke dag te wandelen, maar het is wel een favoriete bezigheid van ons. Had al wel een wandeling gevonden bij Dobrá van 110 of 115 minuten. Alleen is het beginpunt me nog niet helemaal duidelijk. ;)

Ik heb ook gezien dat je bij het Lipnomeer kan fietsen, maar verwacht dat het daarvoor niet meer echt lekker is tegen die tijd.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
 
Of het weer in oktober rond het Lipnomeer beter is dan in het Reuzengebergte kan ik je niet vertellen of voorspellen.
Het is maar net hoe de wind gaat waaien.
Wat ik wel weet is dat het weer in oktober ook heerlijk kan zijn in het Reuzengebergte, en dat de bomen de prachtigste herfstkleuren hebben die je maar bedenken kunt.
Vorig jaar zaten de bomen nog vol blad toen de eerste sneeuw viel, begin november.
In elk geval succes met de voorbereidingen voor een heerlijke vakantie in een prachtig land!
 
Bedankt voor je reactie. Ergens op internet kwam ik tegen dat het bij het Lipnomeer gemiddeld nog wel 14 graden kon zijn in oktober en in het reuzengebergte slechts 4 graden. Vandaar.

In het reuzengebergte hadden we Harrachov op het oog, zo te zien ook een heel mooie omgeving en waar ik al snel een hoop dingen vond om te doen. Sneller en concreter dan nu bij het Lipnomeer waar ik op zoek ben naar dingen.

Het punt is dat we eigenlijk het plan hebben om van de zomer naar het reuzengebergte te gaan en we zijn bang dat we dan snel in dezelfde activiteiten vervallen. We hebben voor dan een camping op het oog in Dolni Kalna, dat is trouwens nog wel 40 km van Harrachov, dus misschien valt dat ook wel weer mee.

Als we trouwens Tsjechië in zouden komen via weg 4 en vervolgens weg 39 vanuit Duitsland of als we toch kiezen voor het reuzengebergte en weg 10/E65 nemen bij Harrachov, heb je dan een vignet nodig?
Het is me niet helemaal duidelijk wat er allemaal onder snelweg wordt verstaan in Tsjechië. We zijn vaak in Zweden geweest en daar is een snelweg ook vaak maar een tweebaansweg. Dus ik vraag me af op welke wegen je nou echt een vignet moet hebben.
 

Pelhřimov

Donateur
kijk eens op deze site voor vignetten of gebruik de zoekfunctie (snelwegvignet Tsjechie 2013) op het forum

Lipno ligt een stuk verder rijden dan het Reuzengebergte.

Wat je ook kiest een hele fijne vakantie en veel plezier met het voorbereiden.
 
Als we trouwens Tsjechië in zouden komen via weg 4 en vervolgens weg 39 vanuit Duitsland of als we toch kiezen voor het reuzengebergte en weg 10/E65 nemen bij Harrachov, heb je dan een vignet nodig?

Als je naar het Reuzengebergte rijdt, dan kan dat zonder autobaanvignet. Wij raden mensen die zonder autobaanvignet willen reizen, de route via Semely aan. Dit is wel een bochtige weg. Als je met vignet wilt rijden, kun je de weg via Turnov nemen. Deze weg is rechter en rijdt beter, maar in tijd scheelt het eigenlijk niets.
 
Volgens mij zijn alle wegen met een D ervoor autosnelwegen.
Dat klopt, maar een vignet heb je ook op sommige R-wegen nodig (express-wegen en niet altijd 4-baans).

Bijv. de R35, R10, R6 en nog een paar. In principe kun je inderdaad Lipno of Reuzengebergte ook zonder vignet bereiken.

Bekijk ook onze uitgebreide site over het Tsjechische wegenvignet, met overzicht van wegen waar betaling verplicht is.

Prettige vakantie alvast en natuurlijk ook veel plezier met de voorbereiding.
 

dennuzzz

Donateur
Bij lipno nad vltavou heb je ook het bomenwandelpad met een prachtig uitzicht. Ook aan de overzijde van het meer bij st thomas vitkuv kamen is het uitzicht prachtig. De fietspaden rondom het meer zijn in uitstekende staat. Elektrische fietsen zijn ook goed te huren.

20120908_140256.jpg
 
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, tips en links! Hier kan ik wel even mee vooruit. Ook de kaart met de "vignet-wegen" is erg handig.

Overigens scheelt de afstand naar Harrachov of het noordelijk deel van het lipnomeer voor ons maar 8 km. Dus dat maakt eigenlijk geen verschil.
 
Ahoj,

Als je www.mapy.cz gebruikt en zoekt op bv. Lipno.... kun je in het linker gedeelte op je beeldscherm klikken op "změnit mapu" en vervolgens op "Turisticka" dan krijg je een goed overzicht! Als je zoomt kun je vervolgens je muis op 1 van de vele iconen klikken en alle informatie zien, incl. websites (indoen aanwezig) Succes!
 
Bovenaan