Herfstvakantie 2003

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Eindelijk, na 9 jaar :D heb ik mijn verslag af van onze herfstvakantie (11-26 oktober 2003) en een album laten printen.
Wij hadden dit keer onze goede vriend Ed uitgenodigd om mee te gaan.

dag 01 van Dordrecht naar Meiningen (D) rijden
dag 02 bezoek aan de zoutmijn in Merkers en Point Alpha
dag 03 rondrit door de Hohe Rhön
dag 04 van Meiningen naar Kamenice nad Lipou (CZ)
dag 05 ons huisje in Kamenice nad Lipou
dag 06 met de smalspoortrein naar Jindřichův Hradec
dag 07 bezoek aan Locus Perennis bij Lišov en Křemešník
dag 08 naar klášter Želiv en uit eten met Hana en fam. Váňa
dag 09 via het Škoda Auto Muzeum naar Chříbská rijden
dag 10 bezoek aan Panská Skáka en kasteel Zákupy
dag 11 een dagje luieren en shoppen in de Tesco
dag 12 wandeling naar de Kuhstall en Ligretto spelen
dag 13 wandeling naar de Pravčická brána
dag 14 toertocht naar Ještěd bij Liberec en Tisá
dag 15 via Hřensko terug naar Meiningen (D)
dag 16 van Meiningen terug naar huis rijden

*-*​

Zaterdag 11 oktober 2003 - dag 1: We halen Ed thuis op en rijden naar Meiningen (D), waar vrienden van ons een pension hebben. Onderweg genieten we al van mooie herfstkleuren

1 panorama bew.jpg
dag 2: We bezoeken we de zoutmijnen in Merkers (D) en gaan in 90 seconden met een lift tot op 500 meter diepte, daarna worden we in open busjes tot op 800 meter diepte gebracht. Heel leuk om een keer meegemaakt te hebben.

dag 3: Vandaag maken we een toertocht door de Hohe Rhön (D).

dag 4: We rijden vandaag via binnendoorwegen naar Kamenice nad Lipou (Zuid Bohemen). We verblijven een aantal dagen in het huisje van vrienden die we kennen van de uitwisselingen met de stedenband Waddinxveen-Pelhřimov.

2.JPG
Onderweg maken we af en toe een peukenpauze voor de mannen...

3.JPG
...en strekken we even onze benen in het bos.

dag 5: We doen vandaag alleen wat boodschappen in Pelhřimov omdat onze vrienden vanavond, in hun eigen huisje, op bezoek komen.

4.JPG
het plein in Pelhřimov


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 6: Vandaag gaan we met het smalspoortreintje naar Jindiřichův Hradec. (Zie ook dit topic)

5 panorama Kamenice nad Lipou.JPG
Het station van Kamenice nad Lipou

Kamenice nad Lipou is een stad met ongeveer 4100 inwoners en maakt deel uit van het district Pelhřimov en ligt ong. 20 km ten zuidoosten van Pelhřimov.
Het is gelegen langs het 79 km lange smalspoorbaantje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice (lijn 228 en 229 - 760 mm) welke aangelegd is in 1906. Het station van Kamenice nad Lipou is in 2008 uitgeroepen tot het op één na mooiste station van Tsjechië en heeft nog steeds een aantal originele elementen (bijvoorbeeld een groot deel van mooie tegelvloer bij de ingang van het station)
Kamenice nad Lipou is waarschijnlijk gesticht in het midden van de 13e eeuw. Volgens de legende is de stadsnaam ("Kamenice bij de Lindeboom") verbonden met de monumentale linde in het kasteelpark, de boom is naar schatting 700 jaar oud. Het kasteel dateert uit de 15de eeuw, verwierf zijn huidige renaissance verschijning in 1580 tot 1583. Een deel van het park met de oude lindeboom staat open voor het publiek, het kasteel herbergt nu een sanatorium voor kinderen.

6.JPG
In deze smalspoortreintjes zijn ook de banken erg smal

7.JPG

Smalspoor
Jindřichohradecké místní dráhy (afgekort JHMD) is een naamloze vennootschap, die een smalspoorlijn van Jindřichův Hradec naar Nová Bystřica en Obrataň exploiteert. Het was een van de eerste particuliere exploitant van openbaar vervoer per spoor in de Tsjechische Republiek.

Smalspoorwegen zijn makkelijker en goedkoper aan te leggen. De boogstralen zijn ook veel kleiner, wat gemakkelijker is in de bergen of in steden (trams). Daar staat tegenover dat smalspoor minder stabiel is: bij hogere snelheden begint het materieel veel meer te schudden, dan bij normaal- of breedspoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral waar de snelheid minder belangrijk is, maar kleine boogstralen wenselijk zijn. Smalspoorlijnen zijn vooral te vinden in berggebieden. Ook in de industrie en mijnbouw werd smalspoor veel gebruikt.

De ontwikkeling van smalspoorbanen in de Tsjechische Republiek is vooral gerelateerd aan de industriële ontwikkeling in de tweede helft van de 19e eeuw en meer de noodzaak om de grondstoffen en de toegenomen productie en de vraag naar vervoer.
Er bestaan verschillende maten smalspoor variërend van 500-1000 mm. De smalste maten werden in de erts- en kolenmijnen gebruikt. Spoorbreedtes van 600-700 mm werden gebruikt bij industriële ondernemingen (molens, smederijen, steengroeven), in de landbouw om gewassen te vervoeren (suikerbieten) en voor het verzamelen van hout uit het bos.
Maar het werd ook gebruikt om materiaal aan te voeren voor grote gebouwen, wegen of de bouw van dammen. In de jaren '50 van de vorige eeuw gebruikte men nog smalspoortreintjes bij de bouw van dammen in de Vltava (Moldau).
Net daar waar de noodzaak was om grote hoeveelheden materiaal te vervoeren, vond de toepassing van smalspoor plaats. Sommige banen bestaan nog steeds zoals het smalspoorbaantje tussen Nová Bystřice en Obrataň, maar de overgrote meerderheid van hen verdwenen door de naoorlogse ontwikkeling van de vrachtwagens. Ze overleefden alleen in gebieden waar het autoverkeer niet kon worden uitgevoerd.

10.jpg
Het station van Jindřichův Hradec

Jindřichův Hradec is gebouwd op de historische drielandengrens van Bohemen, Moravië en Oostenrijk.
Het belangrijkste monument van de stad is het derde grootste kasteelcomplex in Tsjechië: een uniek renaissance kasteel dat een gotisch paleis bevat met waardevolle gotische schilderingen en een fraai rondeel (een rond paviljoen) dat dankzij de uitstekende akoestiek vaak gebruikt wordt voor concerten.

9 PANORAMA.JPG
Het kasteel van Jindřichův Hradec

De stad wordt gedomineerd door de Maagd Mariakathedraal. De vijftiende meridiaan loopt dwars door de kerk. Aan het kerkgebouw is aangegeven waar.
In het gebouw van het voormalige Jezuïtische seminarium (tegenwoordig een museum) bevindt zich sinds 1936 het kerststalletje van Tomáš Krýza, de grootste bewegende kerststal in de wereld. Deze is 17 m lang, 2 m hoog en 2 m breed. De kerststal bestaat uit 1398 stukken waarvan beweegbare 133 mensen en dierfiguren.
Tot de belangrijke monumenten hoort ook de Johannes de Doperkerk met waardevolle fresco´s en het voormalige minorieten klooster.

8.JPG
zuil in Jindřichův Hradec


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 7: We rijden vanmorgen richting České Budějovice en gaan op zoek naar 'Locus Perennis', een historisch monument.

11.JPG
We konden het eerst niet vinden, maar de behulpzame agent bij een verkeerscontrole stuurt ons hier gewoon het bos in...

Locus Perennis betekent 'Vastgestelde locatie' en is één van de 7 belangrijkste hoogtemeetpunten van het voormalige Oostenrijk-Hongaarse Rijk. In dit systeem is hier in ca. 1889 de plaatselijke hoogte van precies 565,1483 m. boven de zeespiegel van Triëst, Italië, bepaald. De punt onder de zuil is vaak ten onrechte als het 'Centrum van Europa' geïnterpreteerd. (Meer info over Locus Perennis is ook te vinden in dit topic.)

12.JPG
Deze puntzuil is het Tsjechische ijkpunt. Het ligt midden in het bos, rechts van de weg van České Budějovice naar Lišov.

14.JPG

13.JPG

We rijden nog wat rond door de bossen voordat we terug naar Pelhřimov gaan waar we 's middags hebben afgesproken met andere vrienden die we ook kennen van de uitwisseling met de stedenband.

15.JPG

16 panorama.JPG

Met hen beklimmen we Pípalka, de 44 m hoge toren op de top van Křemešník waar we een schitterend uitzicht over de bossen en op de bedevaartkerk hebben. Daarna krijgen we nog een rondleiding door die kerk en maken een wandeling door het bos naar de zilverbron.
's Avonds gaan we gezellig uit eten met hen.


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 8: 's morgens toeren we wat door de omgeving van Pelhřimov

17.JPG

18.JPG
voor ons rijden 2 dikke mensen in een trabantje

's middags hebben we weer afgesproken met onze vrienden in Pelhřimov.
Ze nemen ons nu mee naar het klooster - tevens bierbrouwerij - van Želiv, waar we ook weer een rondleiding door het klooster krijgen met als bonus een kerkorgelconcert door vriend Jiří.

19.JPG
het klooster - tevens bierbrouwerij - van Želiv


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
zondag - dag 9: Ons verblijf in Kamenice nad Lipou zit er alweer op.
We verlaten Zuid Bohemen en rijden vandaag via de doorgaande wegen naar het noorden.

20.jpg 21.JPG

22.JPG
recht voor ons ligt kasteel Kamen

23.JPG
In Mladá Boleslav stoppen we bij het Škoda Auto Muzeum

24.JPG
Jeanne bekijkt de auto's...

25.JPG
...terwijl de heren alles tot in detail inspecteren

26.jpg

Na wat gedronken te hebben in het vliegtuig-wegrestaurant Avion rijden we door richting Chříbská waar we ons volgende onderdak besproken hebben.

27.JPG


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 10: Vandaag brengen we een bezoek aan Panská Skáka en kasteel Zákupy.
Het is een beetje somber weer, maar wel droog en dat weerhoudt ons er niet van om toch op pad te gaan.

28.JPG
Ed, Jeanne en André bovenop de Panská Skála


29.JPG
We stoppen onderweg ook bij kasteel Zákupy.

Kasteel Zákupy werd omstreeks 1650 gebouwd. Franz Ferdinand, aartshertog van Oostenrijk-Este, trouwde hier op 1 juli 1900 met Sophie Chotek. Hij was de zoon van aartshertog Karel Lodewijk van Oostenrijk en een neef van keizer Franz Jozef I. Na de zelfmoord van kroonprins Rudolf en de dood van zijn vader werd hij troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije. De moord op Franz Ferdinand en Sophie in Sarajevo vormde mede op 28 juni 1914 de aanleiding voor het uitbreken van Wereldoorlog I...

30.JPG
We hebben een wandeling gemaakt door de tuinen.

31.JPG
Men was namelijk bezig om het kasteel te restaureren dus het was niet te bezichtigen.

32.JPG
Als we de binnenplaats oplopen zien we beneden ons 2 bruine beren appels eten

33 bouwvakster.JPG
en we komen een flinke bouwvakster tegen

34 panorama.JPG
op de al deels gerestaureerde binnenplaats

35 Ceska Kamenice panorama.JPG
Via Česká Kamenice rijden we weer naar het pension terug.

36.JPG
Onderweg moeten we alleen eerst nog even wachten tot de trein eindelijk voorbij is...

- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
Ad, graag gedaan, inderdaad moet ik van al die andere vakanties ook nog albums maken.
Dus voorlopig hoef ik me nog niet te vervelen.

Dit was het eerste album ooit wat ik heb uit laten printen. Maar er ging iets mis in de afdrukcentrale en men heeft het daarna nog 2x opnieuw afgedrukt, maar ze krijgen het niet goed. En ik was zo dom om de bestanden al van mijn PC te verwijderen en moest ik nu weer helemaal opnieuw beginnen. Hopelijk wordt album-poging 4 nu wel goed afgedrukt.

Morgen zal ik de laatste delen plaatsen.
 

Pelhřimov

Donateur
bedankt voor jullie leuke reacties :toppie:

vervolg -


dag 12: Op aanraden van Duitse gasten in ons pension maken we vandaag een uitstapje net over de grens om de andere kant van het Elbe-zandsteengebergte te bekijken.

0135-2003-10-22 12-58-04.JPG

0165-2003-10-22 13-12-08.JPG
De Kleinstein Hohle is via allerlei smalle en steile trapjes te bereiken.

42.JPG
De Kleinstein Höhle is 10 m hoog, 5-7 m breed en 10-12 m lang.

0146-2003-10-22 13-00-39.JPG
Gelukkig was er ook een bankje, maar mijn benen zijn een beetje te kort om bij de grond te komen...

0158-2003-10-22 13-07-08.JPG 43.JPG
Het bos was nog erg dampig na alle regen van gisteren, maar het uitzicht boven is erg mooi

0252-2003-10-22 15-12-51.JPG 44 Kuhstall.JPG
De Kuhstall, die een paar kilometer verderop ligt was gelukkig makkelijker bereikbaar.

De Kuhstall is na de Pravčická brána de één na grootste zandsteenbrug in het Elbe-zandsteengebergte. De brug is 11 m hoog, 17 m breed en 24 m diep. Deze bevindt zich op de Neuer Wildenstein (337 m hoog) in de Sächsischen Schweiz, ten zuid-oosten van de Lichtenhainer Waterval...

Omdat we vlak in de buurt waren van de Lichtenhainer Waterval kijken we daar ook nog even

0354-2003-10-22 16-52-07.JPG 0361-2003-10-22 17-01-06.JPG
Veel stelde het echter niet voor... maar als je wat geld in het kistje werpt stroomt het water opeens veel sneller

Het was (voor mij) vandaag weer een hele klim, maar het was alle moeite wel waard.


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 13 - deel 1: De wandeling naar de Pravčická brána is het hoogtepunt van deze vakantie geworden.

0023-.jpg
Vanmorgen moesten we eerst de autoruiten ijsvrij maken...

0029-2003-10-23 10-58-00.JPG
Onderweg komen we zelfs een sneeuwschuiver tegen...

De Pravčická brána is een rotsformatie die is ontstaan door watererosie. Met zijn hoogte van 16 m en breedte van 26 m is het de allergrootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa. De brug heeft een overspanning van 26,5 m en is 3 m dik. De brug ligt noordelijk van Děčín, dicht op de Tsjechisch-Duitse grens, in het nationale park České Švýcarsko (Tsjechisch Zwitserland) en is alleen te voet bereikbaar via Hřensko (3 km) en Mezní Louka (6 km).

0045-2003-10-23 12-13-18.JPG

Wij namen vandaag de korte, maar steile, route vanuit Hřensko. André zet Ed en mij alvast af bij de Tři Prameny (de 3 bronnen). Hier begint het eigenlijke wandelpad naar boven. Nu hoef ik wat minder ver te lopen met mijn slechte knieën. En mijn looptempo kennende haalt hij ons zeker wel in....

0063-2003-10-23 12-32-16.JPG
Gelukkig kon ik af en toe even op een bankje zitten tijdens de wandeling.

0067-2003-10-23 12-35-26.JPG
De bomen hebben mooie herfstkleuren, zeker als de zon er ook nog bij schijnt...

0071-2003-10-23 12-36-34.JPG
Opeens zien we de brána (poort) voor ons liggen. Wauw...

0108 pano.jpg

0132-2003-10-23 13-44-22.JPG
We besluiten om eerst maar wat te eten voordat we verder rondkijken

0121-2003-10-23 13-19-59.JPG
ik heb wel eens lekkerdere goulash gegeten dan vandaag

0123-2003-10-23 13-25-47.JPG
en we bewonderen de Bullerjan houtkachel.


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 13 - deel 2: Na de lunch kopen we toegangskaartjes en klimmen naar boven om van het uitzicht te gaan genieten

0107-2003-10-23 12-53-02.JPG

0103panorama.jpg

0159-2003-10-23 13-56-17.JPG

0215panorama.JPG

0244-2003-10-23 14-31-52.JPG

0252-2003-10-23 14-39-11.JPG
we kijken nog even in het museum

0261-2003-10-23 15-05-07.JPG
Als we weer naar beneden lopen zien we opeens boven ons een bouwvakker in een goederenliftje voorbij komen suizen...

0279-2003-10-23 15-26-10.JPG

0309-2003-10-23 16-18-55.JPG
En als we naar de auto terug lopen zien we bosarbeiders die bomen uit het bos gehaald hebben

't was een mooie wandeling die we zeker nog eens gaan maken, maar dan in het voorjaar en vanuit Mezní Louka.


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 14: Vandaag maken we een toertocht naar Ještěd (bij Liberec). Het is een flink stuk kouder dan gisteren.

Ten zuidwesten van Liberec ligt Ještěd. Deze is met 1012 m de hoogste berg in de omgeving. Bovenop de berg staat een 94 m hoge televisietoren welke gebouwd werd tussen 1963 en 1968. De toren volgt de vorm van de berg en is tot in de verre omtrek te zien. Onderin de toren bevindt zich een hotel met restaurant.

51.JPG
Als wij de berg oprijden zien we plotseling sneeuw liggen...

52.JPG 53.JPG
Op de parkeerplaats halverwege de Ještěd parkeerde een bosarbeider er net zijn paard en wagen...

0113-2003-10-24 13-19-00.JPG
We rijden weer verder omhoog, maar zien de toren niet omdat die in de wolken verdwenen is.

54.JPG
Zelfs binnen ligt sneeuw en Ed had het niet echt warm in zijn dunne jack

0249-2003-10-24 16-10-26.JPG
Daarna rijden we de andere kant op en kijken kort bij de Tiské stěny (ong. 15 km ten westen van Děčín). Dit gebied bevalt ons ook wel. In een latere vakantie kijken we daar uitgebreider, want we moeten op tijd terug zijn voor het eten.

Als we echter bij Děčín de bergen weer uitrijden zien we langs de Labe veel politie- en brandweer auto's staan. Vanwege de lage waterstand en de snelstromende water is de 'Labe-22' samen met het koppelverband, zoals dat in scheepstermen heet (zie ook dit topic) aan de grond gelopen en maakt water.

57.JPG
Ze wordt door een duwboot tegen de wal geduwd om de vaargeul vrij te houden.

55.JPG
Op de achtergrond ligt het kasteel van Děčín

56.JPG
Aan de andere oever het kantoor van haar rederij ČSPL gevestigd. (het lage, lichtblauwe gebouw)

59 (2).JPG

We komen uiteraard te laat voor het eten, maar dat is niet gek omdat André, als oud-scheepsmachinist, natuurlijk wil kijken. Gelukkig is het niet zo erg want "Lena's Russische stoofpotje" met flink veel knoflook kan makkelijk wat langer in de oven blijven staan. En het smaakte ons er niet minder om.


- wordt vervolgd -
 

Pelhřimov

Donateur
dag 15: Gisteren was onze laatste vakantiedag in Tsjechië. We gaan vandaag weer terug naar Meiningen (D), waar we ook dit keer bij onze vrienden overnachten.

0025-2003-10-25 10-20-12.JPG
We nemen afscheid in het pension en rijden Chřibská in waar we nog wat laatste boodschapjes doen voor thuis

Onderweg worden we nog wat opgehouden door verschillend werkverkeer...
0045-2003-10-25 11-15-38.JPG

0046-2003-10-25 11-16-11.JPG

0050-2003-10-25 11-33-17.JPG

58.JPG
Vandaag verlaten we Tsjechië via Hřensko...

60.JPG
en kijken nog een laatste keer achterom...

0108-2003-10-25 12-02-05.JPG
want in de verte zien we Duitsland al liggen

Tsj Zwitserland 01.jpg
een kaartje van het gebied waar we de laatste vakantieweek verbleven

dag 16: van Meiningen rijden we terug naar huis.

0091-2003-10-26 17-05-51.JPG
Onderweg is het echt herfstweer en hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het weer wordt...

Maar nadat we Ed thuis in Bilthoven afgezet hebben klaart het op zien we een mooie zonsondergang.

0121-2003-10-26 18-02-57 einde.jpg
We blikken terug op een mooie vakantie !!!​
*-*​
 
Bovenaan