Hemelvaart en pinksteren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pasen bestaat ook in Tsjechie, dus ben ik er van uitgegaan dat hemelvaart en pinksteren ook bestaat. Maar is dat ook zo en hoe vertaal ik het.
Hier in nederland hebben de scholen nu twee weken vakantie. Heb het gevraagd maar mijn tsjechisch is niet zo goed ik kon het niet vertalen en met handen en voeten zijn we er niet uitgekomen.
wie o wie.
 

baret

† In Memoriam
Egje,

Ook al had je het op zu'n Grunnegers geprobeerd. Ze kennen deze feestdagen niet.
Maar ze hebben genoeg andere staatsfeestdagen, ik geloof dat ik ze deze week voorbij heb zien komen.
Maar hou woensdag in de gaten. Geen officieele dag, maar je zult overal in het land 's avonds grote vuren zien branden.

HEKSENVERBRANDING!!!!! Geen puntmuts opzetten. En de wratjes van je neus halen!

Pinksteren en Hemelvaart; Nait vertoal'n, ook nait pebair'n
 
Bevrijdingsdag 8 mei

Hoi, hoi

In Nederland wordt er van alles en nog wat op bevrijdingsdag georganiseerd. Is dit in Tsjechië ook?

We zitten volgende week in de buurt van Turnov. Wat moeten we zeker gaan zien?

Groet,

Jack
 
Lijkt me eerlijk gezegd een totaal overbodige vraag......5 mei.....Nederland bevrijd........

Hemelvaart = Nanebevstoupení wikipedia

Pinksteren = Svatodušní svátky wikipedia

Of het gevierd wordt blijft een andere vraag, het zijn geen offficiele feestdagen.
Lijkt me een meer terechte vraag Freddy. Men viert Kerst wel (men weet de oorspronkelijke betekenis) ..... dus de dagen moeten ze kennen, maar vieren?? ik zou het niet weten
 
overbodig..............nou heel simpel.....5 mei is nationale bevrijdingsdag van Nederland. Als 8 mei bedoeld wordt.........trek ik mijn woorden in.......excusez moi
 
Hoi, hoi

Bedankt voor jullie reacties zo ver...

Alleen weten we nog niet of, in de buurt van Turnov, op 8 mei iets gevierd wordt.

We zullen het volgende week maar over ons heen laten komen...

Groet,

Jack
 
In de buurt van Male Svatonovice en Starkov was er vorig jaar weinig te doen omtrent bevrijdingsdag. een enkele vlag uit een raam en een herdenking bij een monument in Odolov. Nou zitten we natuurlijk ook in het Sudetenland en daar wordt de "bevrijding" mogelijk anders beleefd. Zeker daar voor velen toen een andere soort oorlog begon.
 
Binnen de Tsjechisch orthodoxe kerk wordt pinksteren wel gevierd, maar alleen op de zondag. Vorig jaar was ik aanwezig tijdens de pinksterdienst (langdurige zaak, ca. 2 uur). Een tweede pinksterdag kent men niet. In de andere christelijke kerken zal het ook wel worden gevierd, maar niet-kerkelijken krijgen daar weinig of niets van mee.
 
Bovenaan