Helaas weer thuis (Moravië)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helaas :snotter: zijn we weer thuis, na een heerlijke vakantie in het tsjechische midden Moravie. We hebben voor het tweede jaar ruim twee weken gestaan op camping Na Kopci.

Vorig jaar hebben we kennisgemaakt met een tsjechisch meisje dat op de camping vakantiewerk doet en redelijk engels spreekt. Het afgelopen jaar steeds via e-mail en brieven contact gehad met haar. Natuurlijk was ze blij ons weer te zien en we zijn dit jaar ook bij haar thuis geweest, samen met haar vriend, haar zus en vriend, opa en oma en haar moeder. Een leuke ervaring om met een tsjechische familie kennis te maken. We werden met open armen ontvangen en er waren lekkernijen klaargemaakt. De conversatie verliep in het engels en soms een woordje duits van opa.
Ook hebben we een mooie wandeling gemaakt door het bos en met haar eetbare paddestoelen gezocht en geplukt. Schitterend om te horen wat zij allemaal van de natuur weten.

Op de camping was het weer gezellig en we hebben vandaar uit ook weer verschillende trips gemaakt:
Litomyšl, een schitterend stadje en een heel mooi kasteel om te bezoeken;
Nove Hrady, een prachtig kasteel in rococo/barok stijl;
Olomouc, een zeer mooie stad met die prachtige zuil op het plein en de mooie klok;
Brno, samen bezocht met onze tsjechische vriendin uit Vir, en zijn daar oa. in de kazamaten geweest van kasteel Špilberk;
Žd'ár nad Sázavou, te bezichten de pelgrimskerk van St. Johannes van Nepomuk
Plumlov, een prachtig kasteel, maar helaas niet open en jammer dat het in slechte staat van onderhoud is.

De kinderen hebben veel plezier in het zwembad gehad en het is een prachtige gebied om te racefietsen en te mountainbiken.

Na 2,5 week zijn we richting huis vertrokken, en om de reistijd te knippen nog 2 nachten in Dolni Lanov gestaan in het reuzengebergte, op camping Papillon (Jan en Akkelien).

Het weer is wisselend geweest, een paar dagen wat regenachtig en grijs, maar ook zeer mooi zonnig weer tot 32 graden.
Helaas moesten we weer naar huis, maar gelukkig mogen we over 5 maanden weer lekker de kerstdagen doorbrengen in Tsjechie, en zijn we van harte welkom bij onze Tsjechische vrienden in Vir.

Wat we volgend jaar doen.................? Na 6 jaar tsjechie, we weten het nog niet.............

:zwaai::zwaai:
 
Eekhoorntjesbrood..

Ha Michel,
eetbare paddenstoelen zoeken... Wij zaten in Telc bij de Pizzeria en toen kwamen er een man en een vrouw bij ons zitten, alle tafels waren verder vol. Eerst dacht ik dat het een Duitser was, zo vloeiend Duits sprak hij, maar al gauw vertelde hij dat hij en zijn moeder Tsjechen waren. Ze hadden kennissen in Friesland en hij kende vele woorden Nederlands. We hebben lang en gezellig zitten praten. Het gesprek kwam op paddenstoelen. Ik vertelde dat deze in Nederland beschermd zijn, daar keek hij raar van op! Ik probeerde een (waarvan ik het weet) eetbare paddenstoel te omschrijven: eekhoorntjesbrood. Ik had een woordenboekje bij me maar eekhoorntjesbrood was niet te vinden.Later begreep hij wat ik bedoelde en zei het woord in het Tsjechisch en ja hoor, in het woordenboekje stond bij dat Tsjechische woord: eekhoorntjesbrood. We hebben ontzettend gelachen met deze mensen. :lache:
Toen durfde ik te zeggen dat ik de meeste Tsjechen onvriendelijk vind. Hij beaamde dat! Zelf woont hij (David, kent iemand hem toevallig, hij is dierenarts?) in Brno en volgens hem zijn de mensen daar veel aardiger, groeten iederen enzo en in andere delen van het land is dit niet zo.
Ik de rest van mijn leven waarschijnlijk aan hen, als ik eekhoorntjesbrood in het bos zie staan!
 
Bovenaan