Bier & Wijn Heineken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat lekkere Dacicky uit Kutna Hora is ook mijn biertje.....:lekker:
Heineken helemaal niet!!!!!!:vies:
idd.Keesi, als ze maar met hun fikken van de smaak afblijven!!

Groet van een dorstige Doni:zwaai:
 
Inderdaad zowel Heineken als Stella zouden moeten verboden worden in het land van de beste en lekkerste pils, Tsjechië, zoals dit toch (zeker dat ik weet) het geval voor Stella in Duitsland. Stella komt in Duitsland niet binnen (allez, mag er omdat het niet voldoet aan het "Reinheitsgebot". Bestaat er eigenlijk niet zoiets gelijkaardigs (als het Duitse Reinheitsgebot) in Tsjechië? Weet iemand dat soms?
 

Freddy2005

† In Memoriam
'Heineken heeft interesse in Tsjechische biermerk'

Bierbrouwer Heineken heeft zijn oog mogelijk laten vallen op een Tsjechische biermerk en een brouwerij die nu in handen zijn van branchegenoot Anheuser-Busch Inbev. Een lokale krant meldde maandag dat een overeenkomst tussen de twee brouwers dichtbij is.

Een woordvoerster van Heineken wilde desgevraagd niet in gaan op de kwestie. “We geven geen commentaar op marktgeruchten.” Het gaat om het Tsjechische biermerk Staropramen, dat ’oude bron’ betekent. Het merk dateeert uit 1869 en de gelijknamige brouwerij staat in de hoofdstad Praag.
Heineken zou met de overname zijn positie in het Oost-Europese land sterk kunnen verbeteren. De Nederlandse brouwer heeft een marktaandeel van 6 procent in Tsjechië, volgens Euromonitor, met naast Heineken en Amstel lokale merken als Starbrno en Hostan. De helft van de Tsjechisch biermarkt is in handen van het Zuid-Afrikaans-Britse SABMiller met onder meer Pilsner Urquell en Gambrinus.

Volledig artikel telegraaf.nl
 

Marcel

Moderator
en voor diegene die de Telegraaf nooit lezen ;) :

‘Heineken heeft interesse in Tsjechisch biermerk’

www.nu.nl - 6 april 2009

Logisch
Analist Kris Kippers van effectenhuis Petercam noemde een eventuele aankoop door Heineken niet onlogisch. “Heineken is daar niet echt klein, maar ook niet echt groot. En Heineken kennende willen ze de nummer een of twee in een land zijn.” Bovendien wil het concern groeien in Oost-Europa.

AB Inbev
Eind februari rapporteerde een Tsjechische krant dat AB Inbev Staropramen in de verkoop had gezet. Aan het merk en de brouwerij zou een prijskaartje van 226 miljoen euro hangen. Het vorig jaar gefuseerde bierconcern is de merkportfolio aan het doornemen, maar welke merken het concern overweegt af te stoten is onbekend.
Ook het prijskaartje zou voor Heineken geen probleem moeten zijn, meent Kippers. De brouwer heeft zich weliswaar vorig jaar flink in de schulden gestoken na de overname van Scottish & Newcastle samen met het Deense Carlsberg, maar de convenanten met de bank zijn niet in gevaar.

Prioriteit
De analist vraagt zich wel af of een overname op de prioriteitenlijst van Heineken staat. Kippers denkt dat het bedrijf zich nu richt op de verslechterde marktomstandigheden in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. “Maar als de kans zich voordoet, is het niet onmogelijk.”

(c) ANP
 
Dat verhaal over Heineken's marktaandeel in Tsjechië begrijp ik helemaal niet. Na eerdere overnames was er al sprake van een marktaandeel van 12-13% en nu wordt er gerept van een aandeel van slechts 6%.
Wie het weet, mag het uitleggen. :dank:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Heineken sluit brouwerijen in Tsjechië

Heineken Ceska, de Tsjechische divisie van de Nederlandse brouwer, gaat twee van zijn productievestigingen in het land sluiten. De brouwer doet dit 'om de de efficiëntie te optimaliseren'. Een deel van het personeel kan elders in het land aan de slag, maar zo'n 35 werknemers zouden hun baan verliezen.


De sluitingen van de brouwerijen Kutna Hora en Znojmo komt er na een doorlichting van de hele divisie. Beide vestigingen kampten met een slechte bereikbaarheid, veiligheidsproblemen en 'inferieur' technisch materieel. De productiecapaciteit van de brouwerijen wordt opgevangen door de andere vestigingen van Heineken in het land.

Heineken Ceska is de derde grootste bierbrouwer in Tsjechië, vlak na AB InBev. De nummer een is Budejovicky Budvar, dat met AB InBev overhoop ligt over het gebruik van de merknaam Bud. Vorig jaar nam Heineken Drinks Union over in Tsjechië. Drinks Union had vier brouwerijen, waaronder Kutna Hora, dat nu dus de deuren sluit.

tijd.be

idnes.cz
 
Hebben we het dan over lokale brouwerijen waar Heineken wordt gebrouwen of over brouwerijen waar Tsjechische merken (zoals Dacicky) worden geproduceerd? In het laatste geval zou dat het einde betekenen van een oude brouwtraditie van een aantal lokale streekmerken, in die zin dat ze voortaan heel ergens anders worden gebrouwen. En meestal blijft zoiets niet zonder gevolgen voor de smaak. :snotter:
 

Freddy2005

† In Memoriam
PuNkEnStEiN schreef:
Hebben we het dan over lokale brouwerijen waar Heineken wordt gebrouwen of over brouwerijen waar Tsjechische merken (zoals Dacicky) worden geproduceerd? ...
Het wordt afwachten want het is nieuws "heet van de naald", de Tsjechische pers doet nog volop aan actualisatie.
 
Inderdaad, een trieste zaak!
Mijn lievelingsbiertje, Dačicky dvanáctka!
(zie ook mijn avatar)

Het is dus helemaal de vraag of we dat op de meeting in november in Apeldoorn nog kunnen serveren! Helaas!
En als ze het al ergens anders gaan brouwen moet je maar afwachten wat er met de smaak gebeurt!

(Overigens gingen er in Kutná Hora al geruchten over problemen bij de Dačicky brouwerij.)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kutná Hora wil brouwerij terug opstarten

De stad Kutná Hora wil de bierproductie in de plaatselijke brouwerij weer opstarten. Men wil de machines terugkopen, zei vandaag een woordvoerster van de gemeente. Tezelfdertijd worden onderhandelingen gevoerd met meerdere geïnteresseerden die de brouwerij willen huren en er bier willen brouwen. De stad heeft jaren terug de brouwapparatuur aan Drinks Union verkocht en het gebouw aan deze firma verhuurd. De Nederlandse brouwerijreus Heineken, die Drinks Union enige tijd terug overnam, heeft de brouwerij echter in juni gesloten. De dalende vraag kon een investering in de brouwerij niet rechtvaardigen. Daarmee eindigde een 400 jaar oude geschiedenis van het bierbrouwen in Kutna Hora. Verschillende burgerinitiatieven gingen tegen de sluiting in protest.

radio.cz
 
Op donderdag 6 augustus was ik er getuige van, dat in ons hotel U Kata in Kutná Hora een groep Heineken medewerkers verzamelde voor een vergadering, die van 19.00-22.00 uur duurde. Er waren ook enkel "niet-Heiniken-gemerkte" mensen bij. (geen Heiniken logo op de kleding).
Op mijn brutale vraag na afloop van de vergadering op het terras bij een biertje (Dačicky!) of nu hiermee het lot van de brouwerij in Kutna Hora was bezegeld kreeg ik als antwoord, dat dat best zou kunnen. Verder wilde deze Heiniken-man niets loslaten.
Het gezelschap was overigens best in een vrolijke stemming, wat mij na die mededeling ernstig verdrietig stemde.
 
Het verhaal heeft helaas twee kanten. Veel van de kleinere lokale Tsjechische brouwerijen maken waarschijnlijk te weinig omzet/winst om op eigen kracht te overleven. De concurrentie is moordend. Overname door grotere (buitenlandse) concerns biedt tenminste nog enige kans dat veel van die merken blijven voortbestaan.
Neemt niet weg dat ook ik het triest vind dat een ooit bloeiende industrie met zoveel historie om trots op te zijn, opgeslokt wordt door allerlei buitenlandse brouwers die het eigenlijk alleen om marktaandeel te doen is.
 
tsja... commercie heeft al een hoop verpest helaas. Gelukkig zijn er ook nog kleintjes die zelf het hoofd boven water weten te houden, of dankzij sponsors/subsidie.
Ben deze zomer verschillende keren bij brouwerij Kácov (Hubertus) lekker vers bier gaan drinken, geweldig bier is dat, bijna alleen daar te koop, beperkt houdbaar (ongepasteuriseerd).
 
In Kutna Hora vernam ik vorige week dat er nieuwe initiatieven zijn rondom het bier Dacicky.
Heiniken heeft enkele jaren geleden de brouwerij en de naam van het bier gekocht, maar, naar wordt gezegd, niet de receptuur. De brouwerij is gesloten en er wordt in Usti nad Labem namaak-Dacicky bier gemaakt.
Met de in Kutna Hora achtergebleven receptuur is een initiatiefgroep van burgers uit KH nu begonnen weer echt Dacicky bier te brouwen. Er is brouwapparatuur gekocht van een kleine brouwer die failliet is gegaan en het eerste bier heb ik al mogen proeven in het Blues Café van onze vriend Romario.
20 juli a.s. is er een groot introductiefeest voor het bier: Met een nieuw etiket, een nieuw logo en het oude vertrouwde bier!!. Na zdravi!!
(Ik ben overigens benieuwd naar de reactie van Heineken op dit initiatief....)
 
Bovenaan