Bier & Wijn Heineken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Was wel te verwachten eigenlijk.

Ergste is nog dat ze op hun manier gaan brouwen dadelijk, waardoor de typerende smaak zal verdwijnen. Hetzelfde grapje hebben ze toendertijd ook bij Brand Bier gedaan.
 
… even ter lering en vermaak…:lezen:

Ik bemoei me niet met de smaak-kwestie (ik ben geen bier liefhebber) maar even een informatieve input uit de Tsjechische Makro-krant (juni 2007):

Heineken zit in Tsjechië in de middenmoot en bij de import-bieren zelfs vrij laag in prijs.
Alle prijzen zijn voor 1 fles van 500ml inclusief DPH in Tsjechische kronen:

Staropramen 7,50
Krusovice 8,81
Gambrinus svetly 8,87
Budweiser Budvar 14,52
Bernard 14,88
Heineken 15,47
Stella Artois 15,71
Pilsner Urquell 17,49
Carlsberg 18,45

Note: bedenk dat in de prijs van het buitenlandse bier ook nog extra transport zit… en beduidend hogere kostprijs aan ten grondslag ligt dan is de prijs van Heineken zeer redelijk t.o.v. bijvoorbeeld Pilsener. Is Heineken dan zo efficiënt… of Pilsener wellicht arrogant?
Wie het weet mag het zeggen… (persoonlijk vind ik ze geen van tweeën te pruimen ;-)
…dus welk biertje voor wie de voorkeur heeft is (gelukkig) ieder voor zich.

Als iedereen dezelfde smaak had was het leven ook zo saai om ons heen ;-)

Nathalie vanonder een heerlijk Tsjechisch zonnetje. :lap:
 
Natelka schreef:
Alle prijzen zijn voor 1 fles van 500ml inclusief DPH in Tsjechische kronen:

Staropramen 7,50
Krusovice 8,81
Gambrinus svetly 8,87
Weet je wel zeker dat het bij deze drie om halve literflessen gaat en niet om 0,33 liter? Het staat mij bij dat die flessen altijd rond de 11 of 12 kronen zaten... :confused:
 

Freddy2005

† In Memoriam
'Weer overname Heineken in Tsjechië'

PRAAG - Heineken staat op het punt een derde brouwerij in Tsjechië over te nemen.

Dit meldde de lokale krant Mlada Fronta Dnes op basis van bronnen bij de onderhandelingen over de overname van brouwerij Drinks Union.

De besprekingen zouden vergevorderd zijn, maar over de precieze prijs zouden de twee partijen nog geen overeenstemming hebben bereikt. Heineken wilde donderdag geen commentaar geven op het krantenbericht.

Heineken heeft reeds twee Tsjechische brouwerijen in bezit. Het gaat om Starobrno Brewery en Krusovice, waarmee de brouwer nu 9 procent marktaandeel in Tsjechië heeft. De overname van Drinks Union zou het marktaandeel naar 13 procent brengen.

De nettowinst van Drinks Union nettowinst bedroeg vorig jaar 60 miljoen Tsjechische kroon (2,24 miljoen euro). De brouwerij had een omzet van 1,2 miljard kroon (44 miljoen euro). (ANP)

parool.nl

www.drinksunion.cz
 

Macek

Geroyeerd Lid
Kijk, als ze alleen de commerciele praktijken bestieren is de ramp te overleven, als ze maar met hun poten van het brouwen afblijven. Want als ze de Tsjechen gaan vertellen hoe het moet kunnen we net zo goed paardenseik gaan drinken. Ik hoop dat de eeuwenoude recepten vwb het brouwen Tsjechisch blijven!
 

char

† In Memoriam
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Heineken de Tsjechische bieren gewoon laat zoals ze zijn. Maar daarnaast, met een uitbreiding van de brouwcapaciteit, ook gewoon Heineken gaat brouwen. Kostenbesparing op arbeid, distributie, enz. Dat doen ze al in zoveel landen.

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
PRAAG - Heineken staat op het punt een derde brouwerij in Tsjechië over te nemen.

Dit meldde de lokale krant Mlada Fronta Dnes op basis van bronnen bij de onderhandelingen over de overname van brouwerij Drinks Union.


Heineken neemt Tsjechische brouwer over
AMSTERDAM - (Belga) Heineken neemt in Tsjechië Drinks Union over. Met de aankoop versterkt de Nederlandse brouwer zijn derde plaats in de Tsjechische biermarkt. Dat heeft Heineken dinsdag bekendgemaakt zonder financiële details te vermelden.
Heineken verwacht dat de overname vanaf 2009 bijdraagt aan de eigen resultaten. De transactie wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond. Drinks Union is eigenaar van vier brouwerijen, die in totaal 900.000 hectoliter bier produceren. Het bedrijf, dat 523 medewerkers telt, had vorig jaar een marktaandeel van 4 procent. Met de overname krijgt Heineken in Tsjechië een marktaandeel van 12 procent en komt de productie op 1,9 miljoen hectoliter. (VHL)
BELGA

standaard.be

drinksunion.cz
 
Bovenaan