Bier & Wijn Heineken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
AMSTERDAM - Heineken neemt de Tsjechische branchegenoot Krusovice Brewery over. Dat heeft de brouwer donderdag bekendgemaakt zonder financiële details te melden.

Door de aankoop stijgt het marktaandeel van Heineken in Tsjechië naar 8 procent, waarmee het de derde brouwer van het land wordt. Heineken verwacht dat Krusovice vanaf volgend jaar bijdraagt aan de winst. De brouwer denkt de transactie op 1 september van dit jaar te kunnen afronden.

Krusovice werd opgericht in 1517 en is daarmee één van de oudste brouwerijen van het land. De brouwer verkocht vorig jaar 700.000 hectoliter en had daarmee een aandeel op de Tsjechische biermarkt van 3 procent. De Starobrno Brewery van Heineken heeft een marktaandeel van ruim 5 procent.

www.krusovice.cz
www.starobrno.cz

ad.nl
 
Zelf drink ik geen bier maar mijn man en zwager zouden het roerend eens zijn met Dieter. Ze moeten niks hebben van die chemobrouwer. Alhoewel Grolsch volgens hun ook niet meer te pruimen valt, sinds die ook met pasta werken.
 
triestig

:snotter: het is gewoon in en in triest...
ik vind het zowieso verbazingwekkend dat je in čr in de supermarkt troep als Heineken en Stella kunt kopen, terwijl er niets op kan tegen tsjechisch bier!!! en dan doen ze net of je meer stijl/klasse hebt als je benelux bier consumeert.... slimme jongens die bierpooiers
 
Lukas is ook al ontroostbaar:snik: . Zijn hoop is altijd nog dat Pilsner Urquell met al zijn kindjes in Tsjechische handen zal blijven......
Ik ben een echte anti-H-man. De schrik was dus groot dat zij een slag in CZ hebben geslagen. En dan ook nog Krusovice met hun heerlijke donkere bier of hun Imperial. Men weet wel wat men koopt, dat moet je ze nageven.

Vergeet niet dat Urquell, Gambrinus maar ook Velkopopovický Kozel al jaren in buitenlandse handen zijn. Het grote SAB (South African Breweries) is eigenaar van Urquell. SAB zelf is ook in staat om enorme pis te brouwen. Een uitzondering maak ik dan voor Castle Milk Stout. Dat is donker bier en zeer smakelijk.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de bierbrouwerij eigendom van de Tsjechoslowaakse staat, maar sinds 1992 is het weer een privébedrijf. In 1999 ging de brouwerij op in South African Breweries, dat op zijn beurt in 2002 opging in het concern SABMiller.
 
Ik heb nergens kunnen lezen dat Heineken de receptuur en smaak van Krusovice wil gaan veranderen om er "Tsjechisch Heineken" van te maken, zo stom zullen ze denk ik niet zijn.
Heineken wil gewoon haar aandeel in de Tsjechische biermarkt vergroten. 't Zal eerder zo zijn dat de efficiency en winstgevendheid en daarmee het voortbestaan van Krusovice als rendabele brouwerij resultaat van de overname is.
Gewoon Krusovice blijven drinken dus:cheers:
 
Nee, dat geloof ik niet. Die Heineken is na Stella verreweg de duurste bier in de Tsjschische supermarkten. Gewone Tsjechische vaders kopen Gambrinus 10 en geen Stella of Heineken.
Dat denk ik ook. Heineken is in Tsjechië eerder een yuppenbiertje wat bijna 2x (of zelfs nog meer) zo duur is als het (veel smakelijkere) Tsjechische pivootje.
dat bedoel ik dus ook heren; ze brengen het als zijnde het luxueuze duurdere bier dat door rijkere of niet-rijk-maar-eigenlijk-gewoon-om-rijk-cq-hip-over-te-komen mensen wordt gedronken... en die zijn er volgens mij zat want het is nog steeds niet uit de schappen gehaald. Of zouden nederlandse toeristen die rommel daar kopen?
Maar hoe dan ook, het kan echt niet tippen aan české pivo:))
 
Bovenaan