Heemskerk - Klatovy

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen zondag had ik het genoegen de burgemeester, loco-burgemeester en een raadslid van de Tsjechische stad Klatovy in Amsterdam rond te leiden. Onze Pepo was in actie voor de gemeente Heemskerk (waarmee Klatovy een stedenband mee heeft) als vertaler en hij vroeg me om wat tekst en uitleg te geven.

Ik was een paar weken daarvoor al gevraagd door de Duitse televisie voor iets dergelijks, maar dat ging dan uiteindelijk toch niet door, maar bij het rondleiden van het Klatovy-clubje merkte ik dat ik dat rondleiden wel leuk vind. Terwijl ik het nooit eerder gedaan heb.

Leuk vond ik het vooral om mensen net een iets andere blik op Amsterdam te gunnen.

Dus mocht er elders nog een stedenband behoefte hebben, ik ben bereid.
 

pepo

† In Memoriam
En ik ben blij, dat Dieter mij geholpen heeft en de delegatie uit Klatovy was blij, niet alleen omdat het weer in Amsterdam voortreffelijk was, maar zeer zeker door vakkundig uitleg van Dieter.
 
En ik ben blij dat jullie tweeën de uitverkorenen waren om (een deel van) het Nederlandse volk te vertegenwoordigen bij deze Tsjechische gasten. Men had een aanzienlijk slechtere keus kunnen maken. :)
 
Complimenten dat jullie dat gedaan hebben.

Lijkt mij heerlijk om te doen, maar je moet natuurlijk wel een beetje veel van de stad en de historie kennen.

Ik denk dat de Tsjechen van jullie genoten hebben!
 
De stedenband van Heemskerk met de Tsjechische stad Klatovy wordt in 2013 beëindigd. Dat stellen burgemeester en wethouders voor aan de gemeenteraad. Zij zien geen meerwaarde meer. Besparing: 10.000 euro.

Volgens het college is er weinig meer over van de oorspronkelijke noodzaak. De banden werden aangeknoopt toen het ijzeren gordijn net was gevallen. Later (1997) werd het particuliere initiatief omgedoopt tot een officiële stedenband.

In de evaluatie is te lezen dat de relatie nog steeds wordt onderhouden door de stichting Vriendschapsbanden Heemskerk-Klatovy. Maar op het gemeentelijke niveau verlopen de contacten moeizaam, wederzijds.
Het college wil de stedenband beeindigen, maar zou het wel toejuichen als de stichting zijn activiteiten voortzet, voortaan met sponsors. De stichting is bij monde van voorzitter Fred Plantinga 'helemaal niet blij' met het voorstel.

noordhollandsdagblad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Opgeblazen oorlogstuig bij viering Hart van Europa in Grote Kerk Beverwijk

Foto-NH-Nieuws-Frits-Smid-715x408.jpg


In de Beverwijkse Grote Kerk is gisteravond de tentoonstelling ‘100 jaar Hart van Europa’ officieel geopend.

De expositie vertelt het verhaal over het ontstaan van Tsjechië en Slowakije, herrezen uit de as van het Habsburgse rijk. De warme banden tussen Beverwijk en Heemskerk en de Tsjechische plaatsjes Bystré en Klatovy vormen de basis van het evenement.

Er wordt gegeten, gedanst en geluisterd, maar centraal staat de tentoonstelling over de Tsjechoslowaakse geschiedenis van 1918 tot nu. Van de eerste president Tomás Masaryk tot Vaclav Havel.

Klik HIER om verder te lezen en voor de reportage van mediapartner NH Nieuws.

Lees ook: 100 jaar Hart van Europa groots gevierd
 
Bovenaan