Hebben veel Tsjechen nog een hekel aan Duitsers?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb eens een paar maanden in een auto met Duits kenteken in Praag rondgereden: ook Tsjechen die naast mij zaten, viel het rijgedrag van de andere weggebruikers op, en ze vroegen zich af waarom we zo vaak werden gesneden, opgeduwd, weggedrukt, etc. Nu is de rijstijl daar een beetje anders dan in Nederland, maar ik was blij toen ik weer op Tsjechisch kenteken kon rijden - veel beter voor hart en bloedvaten!

Precies diezelfde ervaring heb ik met het rijden in een auto met Duits kenteken in het westen van Nederland. Sterker nog, de wagen is in 1 jaar tijd 4 keer bekrast. 1 keer had een "lollige" Hollander er zelfs MOF ingekrast... :lmfao:
 
Kan - doet aan de stelling niets af. Toont alleen aan, dat dit soort beperktheid ook in het westen van Nederland voorkomt. Of moeten we misschien een discussie beginnen of Nederlanders een hekel een Duitsers hebben?
 
Dit is weer zo'n onderwerp waar je nooit uitkomt; de meeste geven wat eigen voorbeelden en laten daar de mening van de Tsjech afhangen.... Tja.

Even een vergelijking; in Nederland hebben we Friesland met zijn eigen benamingen......

Jullie zien toch ook als je vanaf Oberhausen richting Nederland rijd dat op de Duitse borden Arnheim staat...

Toch allemaal hetzelde....
 
Aad heeft groot gelijk, we zullen er nooit uitkomen. het is jammer dat het bestaat en jammer dat het verleden niet losgelaten kan worden. Er zullen altijd wel groepen zijn die een hekel hebben aan bepaalde mensen, of ze nu allochtone of autochtone inwoners zijn of gewoon toeristen. Je ziet het in elk land. En ik geef toe, wij nederlanders zijn vaak best arrogant en we praten te vaak over dingen waar wij toch geen invloed op hebben.
Ik vind het zeer opmerkelijk dat mijn opmerking (als een tip bedoelt) in een geheel ander topic blijkbaar zoveel emoties losmaakt...
Arme 'ons beider buurlanders'... blijkbaar vindt niemand ze aardig...
en laten we wel wezen, als duitsland er niet was geweest had nederland een stuk dichter bij tsjechie gelegen :fluit: :lache: (of mag ik dit weer niet zeggen :denk:)
 
En Katka heeft groot gelijk :top:
Al spreken de ervaringen natuurlijk voor zich.
PS: Tabe, bedankt voor je onderzoek! Ook ik heb even nagevraagd, hier is men redelijk onverschillig, alleen heet elke duitser hier Fritz en is een Opel een Nemecky Trabant. Scheelt wel, het is geen toeristische regio en er wonen hier zeer weinig nederlanders of duitsers.
 
Effe off topic: Na 10 jaar voetbal kijken in Nederland heb ik het wel gehad. Ik ga regelmatig naar Duitse wedstrijden en ik vind dat we daar nog heel wat van kunnen leren; zoals men daar met elkaar omgaat; qua sfeer ook enzo, ongelooflijk.
 
Sorry maar hoe kunnen nederlanders discussie houden over hoe tsjechen hekel aan duitsers hebben? Ik mis in deze discussie tsjechen en duitsers. Ik hoop dat tsjechen ook zullen reageren. Ik heb persoonlijk niks tegen duitsers maar heb niet zoveel met polen.
Omdat Nederlanders graag hun mening laten horen. Dit is in Nederland zeer belangrijk en heeft niets ermee te maken of mensen iets van het onderwerp weten. Waarom niet, eigenlijk. Hier komen natuurlijk Nederlanders die (denken dat ze) veel over de Tsjechen weten. En andersom.
Om even niet off topic te zijn, wil ik even kwijt dat ik niets tegen de Duitsers heb, wel tegen krijsende en onbeschofte mensen van welke nationaliteit dan ook.
 
Sorry maar hoe kunnen nederlanders discussie houden over hoe tsjechen hekel aan duitsers hebben? Ik mis in deze discussie tsjechen en duitsers. Ik hoop dat tsjechen ook zullen reageren. Ik heb persoonlijk niks tegen duitsers maar heb niet zoveel met polen.
Jaa, en ik hou ook niet van, dat sommige mensen denken dat Tsjechen "zoiets als Polen zijn", omdat ik juist denk dat wij helemaal andere mensen zijn....

En ik heb inderdaad geen hekel aan Duitsers!
 
Kan ik me helemaal voorstellen Alma, Tsjechen zijn inderdaad niet zoiets als Polen. Een wereld van verschil. Enne ik heb liever een Duitser als buurman dan een Pool, hier heb ik helemaal maar dan ook helemaal niets mee -slapeloze nachten daargelaten-
Hetzelfde als Nederlanders vergelijken met Belgen.....
 
Volgens mij moet binnenkort de naam van het topic worden veranderd in 'wie heeft een hekel aan wie en waarom?' :wow:

om te reageren op de vergelijking tussen polen en tsjechen of nederlanders en belgen... dat is hetzelfde als appels en peren vergelijken... laten we daar maar niet aan beginnen want dat eindigt straks in eindeloos geblaat en waarschijnlijk veel smijten met modder.
 
Sjoerd vd Berg schreef:
Volgens mij moet binnenkort de naam van het topic worden veranderd in 'wie heeft een hekel aan wie en waarom?'
:lmfao:

de vergelijking tussen polen en tsjechen of nederlanders en belgen ..... is hetzelfde als appels en peren vergelijken... laten we daar maar niet aan beginnen want dat eindigt straks in eindeloos geblaat en waarschijnlijk veel smijten met modder.
Zo is dat... Het eigenlijke onderwerp is kennelijk al ingewikkeld genoeg, dus laten we het daar maar bij houden. :ja:
 
Waar ik, met uitbundig veel plezier mijn vakantie kan houden, is de omgeving gewoon ouderwets 50% een mix van grensbewoners. D.w.z. oude grenzen. Na onze eerste introductie in het familiegebeuren, jáá'ren geleden bleek, dat bijna iedereen wel een Duitse neef, nicht, oom of tante had. Tegen de verdrukking in, bleek de moeder van mijn beste vriend een echte échte Duitse te zijn met de werkelijk mooiste naam van de wereld 'Gottlieb". Alle kinderen uit dit huwelijk zijn zich volledig bewust van hun Tsechische historie.

Mooi toch?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou kijk enig begrip kan ik wel opbrengen vwb "een hekel aan Duitsers" want regelmatig manifisteren zij zich als Ubermensen, arrogant en lomp. Uiteraard zijn er ook aardige Duitsers en we moeten niet generaliseren. Ikzelf heb het niet zo op onze oosterburen maar dat komt omdat ik enige minder fijne ervaringen heb gehad met deze lieden. Ik weiger bv. zo weinig mogelijk duits te praten en rij als een speer door Duitsland, de wonden van het verleden zijn nog niet voor iedereen geheeld, want ze hebben huisgehouden nog niet zo lang geleden.
 
Waaraan ik een hekel heb?

Aan arrogante, betweterig mensen, die zichzelf beter vinden dat een ander en daardoor geen respect hebben voor een andere cultuur/geschiedenis. En met hun verhalen en poeha willen laten merken dat ze beter zijn.

Ik denk altijd, we zijn allemaal gelijk. Iedereen wordt naakt geboren en gaan allemaal dood ongeacht welke nationaliteit, religie, opleiding of wat dan ook. Niemand is meer waard dan een ander.

Als je openstaat en gewoon nieuwsgierig aan de ander vraagt, zul je zien dat we eigenlijk helemaal niet zo veel verschillen.

Zo en nu ben ik klaar met mijn preek.:dank2:
 

char

† In Memoriam
Dit is toch eigenlijk wel een heel raar Forum!!... En dat bedoel ik niet verkeerd!!..
Maar aan de ene kant vullen de Nederlandssprekenden de berichten,.. en aan de andere kant doen de Tsjechischssprekenden dat ook!!..

En dan komt er de vraag of veel Tsjechen nog een hekel aan Duitsers hebben!!!... Kan zo'n vraag, in het Tsjechisch vertaald, ook niet in het Tsjechische gedeelte geplaatst worden?...
En dan, misschien, door de vrijwillige tussenkomst ( vertalingen ) van Pepo kunnen wij van elkanders standpunt iets te weten komen....


Eeuh,... laat maar!!.. Ik vind het zelf wel een heel goed idee!!... Maar ik ben nu toch echt bang, dat er een Tsjech een beetje hekel krijgt aan een Nederlander......;)...

Char.
 
Bovenaan