Hebben veel Tsjechen nog een hekel aan Duitsers?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat is, beste Sjoerd, niet zo aardig om te schrijven dat je moet laten blijken geen Duitser te zijn.

We gebruiken volop de autobahn, tanken Duits benzine en dan onze Duitse vrinden afvallen?

Niet doen, want zo komt er nooit vrede.

Groet.
 
Beste Kukel,
Ik weet dat het niet aardig is en ik wil ons duitse vrinden ook niet afvallen. In sommige regio's in Tsjechie is dit helaas gewoon een feit. Ik heb het met eigen ervaring meegemaakt dat wij (NL vrienden en ik) eerst met de rug werden aangekeken, totdat iemand vroeg waar we vandaan kwamen. Toen men begreep dat we nederlanders waren en geen duitsers hadden we in een keer vrienden in de kroeg. Nogmaals, ik wil ons beider buurlanders niet afvallen, echt waar niet, maar helaas gebeurt het nog wel.
Groeten terug
 

Fredsr

Ex Lid
Klopt, Sjoerd. En laten we eerlijk zijn: in Nederland is het vaak niet anders. Het is misschien niet aardig om te schrijven, maar het is wel een feit.
Punkenstein, even een korte aanvulling. Het is helaas zo zoals Sjoerd schrijft en dat hebben de Duitsers aan zichzelf te danken. Ik woon in het westen van de CR., het gebied wat men ook Sudetenland noemt. De duitsers en met name vanuit Beieren weigeren de tsjechische plaatsnamen te vermelden, sterker nog vanuit Beieren wil men nog steeds dat men in de CR in dat gebied bv voor Sokolov ook Falkenhoff vermeld, zo ook Karlsbad voor Karlovy Vary, Marienbad etc. en men claimt nog steeds het Sudetenland. Dat wordt ze niet in dank afgenomen. Ik heb zelf meegemaakt toen ik naar Cheb reisde, dat de duitse politieman aan de grens, toen hij vroeg waar ik heen ging,en ik antwoorde naar Cheb, hij zijn vraag 5 keer herhaalde, want hij wilde dat ik Eger zei. Een heel groot gedeelte in Beieren heeft het nog steeds niet begrepen. Helaas maar het is vooralsnog niet anders.
 
Sorry maar hoe kunnen nederlanders discussie houden over hoe tsjechen hekel aan duitsers hebben? Ik mis in deze discussie tsjechen en duitsers. Ik hoop dat tsjechen ook zullen reageren. Ik heb persoonlijk niks tegen duitsers maar heb niet zoveel met polen.
 
Beste vrienden, ik volg jullie discussies op dit forum sinds kort en geniet elke dag van de berichten van de leden die iets vertellen over hun ervaringen in Tsjechië. Dat geeft me een heerlijk gevoel en vaak wil ik ook mijn mening geven maar als een kersvers lid met nul ervaring in Tsjechië durf ik niet tussen de VIP en de Legende leden wat te zeggen! Dinsdag ga ik voor het eerst naar Praha (niet lachen ;)) gewapend met wat ik hier bij jullie heb gelezen. Bij deze, hartelijk dank :groet:.

Aan de ene kant word je dagelijks geconfronteerd met wat de Duitsers tijdens de 2e Wereld Oorlog de wereld hebben gedaan. Maar aan de andere kant kan niemand hun belangrijke rol in het moderniseren van deze wereld ontkennen. De wetenschappers, de muziekgenieën, de filosofen,…en ze zijn nog steeds onze 1e handelpartner!

Aanvankelijk kom ik niet van Nederland en ben niet gevoelig voor deze kwestie. Wat men doet met de politieke grenzen, verdwijnt en verandert bijna elke eeuw. Maar wat Mozart en Kafka de mensheid hebben gegeven blijft voorgoed.


Groetjes

Manon
 
Mooi gezegd Manon!!

Over die plaatsnamen wil ik graag nog het volgende zeggen.
In iedere taal worden plaatsnamen toch anders uitgespreken?
Wij hebben het hier ook over Praag en niet over Praha.
In Duitsland schrijven ze Köln en niet Keulen.

In Duitsland hebben die Tsjechische plaatsnamen nu eenmaal een andere naam van oudsher, dat verander je niet.
Maar...... het is natuurlijk onzin om Chem Eger te moeten noemen, dat is zo duidelijk als wat.
 
eigenlijk zouden ze dan een grotere hekel moeten hebben aan de russen !!!
al hebben ze wel grotendeels hun mentaliteit overgenomen.
ps: als je geld komt brengen zijn ze allemaal aardig.
 
Hoi Corrie, en dat verschil van taal vind ik een onmisbaar onderdeel van elk land of gebied. Ik vind zelf Praha mooier en historisch klinken dan Praag. Maar bij serieuze zaken zoals bij de douane denk ik dat het beter is, of de internationale naam van de stad of de naam wat dit land heeft gegeven aan deze stad te gebruiken en niet de naamwat in mijn land wordt gebruikt. Want dat voorkomt problemen.

Als je de zaak zakelijk bekijkt dan heeft de politieman bij de grens gelijk. We moeten niet zo vaak emotioneel handelen, dit is meestal de oorzaak voor oorlog.
 
Manon57 schreef:
Als je de zaak zakelijk bekijkt dan heeft de politieman bij de grens gelijk.
Dat vind ik onzin. Alsof een Duitse agent die bij de Tsjechische grens staat, de naam Cheb (nota bene een stad die nagenoeg tegen de grens aanligt) niet kent. Kom nou toch, Manon; dat is gewoon pure onwil en pesterij van die agent, meer niet. Gelijk hebben heeft daar niets mee te maken.
Vind ik. :ja:
 

Tabe

† In Memoriam
Ik heb eens even bij mijn Tsjechische vrienden gepolst hoe ZIJ over de Duitsers denken. De oudere garde heeft NIETS met de Duitser op, vinden het over het algemeen vervelende, arrogante mensen. Maar dat geldt voor meer "westerlingen". De jeugd heeft geen problemen met de Duitser en gaat graag de grens over om "inkopen" te doen. dit betreft de buurt van Klatovy. Hoe men elders denkt.....????
 
Mooi gezegd Manon!!

Over die plaatsnamen wil ik graag nog het volgende zeggen.
In iedere taal worden plaatsnamen toch anders uitgespreken?
Wij hebben het hier ook over Praag en niet over Praha.
In Duitsland schrijven ze Köln en niet Keulen.

In Duitsland hebben die Tsjechische plaatsnamen nu eenmaal een andere naam van oudsher, dat verander je niet.
Maar...... het is natuurlijk onzin om Chem Eger te moeten noemen, dat is zo duidelijk als wat.

Opa Volenec sprak altijd en consequent over Mnichov als hij Munchen bedoelde wanneer hij sprak over de tijd dat één Tsjechische Kroon, wel 15 Deutsch Mark waard was. Ook de Tsjechen hebben zo hun eigen taalgebruik!
 
zal wel heel pijnlijk zijn voor de Tsjechen als bijna al het goede uit Duitsland wordt geïmporteerd!!!!!
mercedes bmw volkswagen (techniek voor skoda) bauhaus baumax lidl hornbach en ga maar door. behalve wapens hier uit brno dat was de beste export.
 
Eigenlijk zou zo een onderwerp niet nodig moeten zijn.

Mijn huis staat in het VOORMALIG sudeten Duitsland.

Ik heb nergens last van, als een Tsjech mij als een Duitser wil bestempelen moet hij dat vooral doen, het is zijn probleem en niet de mijne.

En als een grensbeambte Cheb niet erkend maar wel Eger, nou en?

Het gaat helemaal nergens over.

Of toch wel?

Ik zie dat vele mensen in mijn streek allerlei zaken organiseren om het oude leed te verzachten en te laten verdwijnen.

En zo hoort het ook.

Ik leef gewoon tussen de mensen, niet gehinderd door vooroordelen of wat dan ook.

Kortom, laat je niet gekmaken en wees aardig voor elkaar.
 
Ik denk dat je de discussie nog wat verder kunt doortrekken; de relatie tot buitenlanders in het algemeen (niet alleen Duitsers) wil nog wel eens problematisch zijn. Zo is er op dit moment een serie op Nova (de commerciele TV-zender) waar alle rampen die zich in een mensenleven kunnen voordoen, worden besproken door mensen die dit is overkomen. Zo passeerden ongeneeslijke ziekten, dakloosheid, gokschulden, drugsverslaving en alcoholisme al de revue. Een paar maanden geleden was er een nieuwe ramp: mijn dochter is verliefd op een buitenlander! In de studio drie ouderparen: dochters verliefd op respectievelijk een Keniaan, een Amerikaan en een Duitser. De conclusie was dat buitenlanders heel anders zijn dan Tsjechen, dat je eigenlijk nooit weet wat je aan ze hebt en je goed moet oppassen met ze, en dat ze vaak naar Tsjechie komen met dubieuze motieven (snel rijk worden, Tsjechische vrouwen verleiden en daarna dumpen, de grote manager spelen terwijl ze in het land van herkomst niets voorstellen, etc).

Nu vertegenwoordigt Nova voornamelijk de stem van de onderbuik, en niet iedere Tsjech denkt zo (uiteraard). Maar er is wel een grote groep (vnl. laag opgeleid) die er wel dit soort denkbeelden op nahoudt. Nova is niet voor niets de grootste zender, en als commercieel station weten ze precies wat het grote publiek denkt en graag hoort. Ik heb eens een paar maanden in een auto met Duits kenteken in Praag rondgereden: ook Tsjechen die naast mij zaten, viel het rijgedrag van de andere weggebruikers op, en ze vroegen zich af waarom we zo vaak werden gesneden, opgeduwd, weggedrukt, etc. Nu is de rijstijl daar een beetje anders dan in Nederland, maar ik was blij toen ik weer op Tsjechisch kenteken kon rijden - veel beter voor hart en bloedvaten!
 
Bovenaan