Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo daar.
Wie kent Harrachov??
Ben benieuwd naar wat de bezienswaardigheden daar zijn.
Wat leuke en of goedkope restaurants zijn waar je lekker kunt eten.
Of er in de buurt een manege is, en waar die zit.
En natuurlijk waar je leuk kunt winkelen in tsjechie, bv kledingwinkels enz!
Ga namelijk dit jaar voor het eerst naar tsjechie ( Harrachov)!!
Alvast bedankt voor jullie tips enzo, en als je adressen hebt van restaurants in harrachov dan zou ik die graag willen weten!
Groeten Ank.
bye.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Hoi Ank,

Over Harrachov is natuurlijk al veel geschreven. De meeste fervente Tsjechie-gangers kennen Harrachov als hun broekzak, 's winters mooi en ook zomers mooi met zijn vele wandelgebieden. Goedkope en en of leuke restaurants zijn er natuurlijk ook, maar gaat het om het goedkope? Restaurants om echt lekker te eten zijn veel belangrijker, die waar je de echte Tsjechische keuken kunt proeven, de schotels met een goed glas pivo kunt wegspoelen.

Gebruik de zoekfunctie van dit forum: type Harrachov in en laten zoeken. Je zult verbaasd zijn wat je tegenkomt en dat lees je in een avond niet door!

Succes en veel plezier op dit forum en in Tsjechie.
 
G

Gompy

Guest
Wij gaan deze zomer voor het eerst naar Tsjechië.
We zijn nog volledig blanco waar het dit land aangaat, maar dachten laat eens gek doen en boek voor
crazy.gif
"wilde gooi"
crazy.gif
doe maar Harrachov.
We hebben 2 kinderen van 8 en 6 jaar en gaan echt voor het wandelen.
Als iemand voor ons een aanrader weet van wandelroutes in en om Harrachov, dan zou dat zeer welkom zijn.
We hebben hotel Harrachovka geboekt, dus als iemand hier informatie over heeft, dan is ook dit meer als welkom.
voor nu de groetjes uit het zuiden
bye.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ieder goed hotel heeft wandelkaarten van het gebied, de routes zijn goed aangegeven in geel, rood, groen en blauw en deze corresponderen met de kaart. vr. gr. Macek.
 
vanuit harrrachov loopt een wandelroute naar de watervallen.
je moet de auto op de centrale parkeerplaats zetten, die staat goed aangegeven, en dan de borden volgen: mumlavsky vodopad (is dus de mumlavsky waterval). er zit sinds een paar jaar ook een museum bij als ik het goed heb en de rivier naar de waterval is heel ondiep. mijn kinderen liepen toen altijd dwars door het water en waren bij de waterval. en dan waren ze kletsnat. ze liepen daar toen ook al onder.
 
Deze wandelroute staat ook op mijn lijstje voor deze zomer. Weet iemand hoeveel km deze route is en kan je er makkelijk met een buggy door? Onze jongste medereiziger is amper 2 jaar en zit nog vaak in zijn wandelwagen. Alvast dank.
 
ja, je kan er met de buggy door, maar dan moet je de route nemen vanuit het dorp en niet door het bos.
dat staat ook duidelijk aangegeven. je gaat dan midden in het dorp over het water linksaf. er staat een klein bordje met mumlavsky vodopad erop.
 
Ank schreef:
Is er in Harrachov een mogelijkheid om te gaan kanovaren, zit er daar ook verhuur.
Ik vindt dat sinds kort heel leuk om te doen.
Ook zou ik graag paardrijden daar ergens, is er een manege.
En hebben jullie enig idee of er een wasserette is in Harrachov.
Andere info is welkom!!!
Groeten Ank.
pelhrimov schreef:
...En hebben jullie enig idee of er een wasserette is in Harrachov...
Ank, ik ben zelf nog nooit ergens een wasserette tegen gekomen in Tsjechië, dus ik weet uberhaupt niet of ze wel bestaan. Ik zou dit ook wel graag willen weten.

Ik weet niet of je gaat kamperen of in een hotel of pension verblijft.
Als we op vakantie gaan zijn we meestal een week of 5-6 onderweg en zoeken we eens in de zoveel tijd een camping op waar een wasmachine aanwezig is.
Onze ervaring is dat de Tsjechische wasmachines vaak geen centrifuge-functie hebben en dat de was vaak in een losse centrifuge gedaan moet worden. En ook dat de was niet zo droog uit de machine komt als uit onze moderne wasmachines. Althans, dit was zo op de campings waar wij verbleven.

Volgens het woordenboekje is de vertaling voor wasserette = prádelna en wasmachine = prácka
 
Er is ook een glasfabriek, daar kan je een kijkje nemen en er is een museum bij, heel erg leuk!!! je komt dan na afloop in een leuk winkeltje vol met glas en kristal....

Echt iets van daar dus.

Verder is er een hele mooie rodelbaan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Harrachov - wat is er te doen?

Er is ook het bergbaumuseum "Hornické muzeum", waar men de ondergrondse mijnschachten kan bezoeken. Dit bevindt zich in de onmiddelijke nabijheid van het busstation en de grote parkeerplaats.

2661P7050058-med.JPG
 
G

Gompy

Guest
We zijn inmiddels terug uit Harrachov en ik moet zeggen, we zijn verliefd!!!
Voor alle wandelaars met twijfels: gewoon gaan!
De wandelroutes zijn perfekt,
smiley20.gif
alles is heel erg goed aangegeven, uiteraard wel FF een wandelkaart kopen, maar dan kun je ook eigenlijk niet meer verkeerd lopen, echt goed aangegeven allemaal.
En opvallend, wat een brede en goed aangelegde wandelpaden, alsof men alle ouders met kleine kinderen in wandelwagens en buggy's naar Tsjechië wil lokken.
Zelfs de Snezka (wij zijn overigens vanuit Polen naar boven gegaan), buggy met de kabelbaan mee en vandaar uit een goed begaanbare (ook met buggy) weg naar boven, toch 1600 mtr.
Wij zijn overigens de moeilijke, meer avontuurlijke kant naar boven gegaan en via de geplaveide weg terug naar de kabelbaan, waar we besloten helemaal naar beneden te wandelen. Was pittig voor de enkelbanden, maar absoluut erg mooi.
Ook vanuit Harrachov met de kabelbaan omhoog en naar beneden wandelen was overigens met buggy's goed te doen.
Dit was voor ons wel niet meer van toepassing, maar het viel wel op.
Verder moet ik zeggen dat Harrachov een perfekte plaats was om net als ons aan Tsjechië te proeven, maar volgend jaar, zeker weer Tsjechië, maar dan willen we wel minder toeristisch.
Dus als iemand vast een hint heeft voor volgend jaar, laat maar iets weten.
bye.gif
 
Ik ga in augustus naar Tsjechië met mijn grootouders. Zo'n begeleide busreis. Hier het programma:

> 1e dag
Vertrek in de vroege morgen via de Duitse autowegen van Aken over Würzburg en Nürnberg richting Tsjechië. Facultatief middagmaal onderweg. We steken de Tsjechische grens over en rijden via Plzen over Praag naar Harrachov. Aankomst hotel (Fit Fun hotel) met avondmaal.

> 2e dag
Harrachov neemt een traditievolle plaats in op gebied van kristalblazen en -slijpen. We bezoeken de kristalblazerij (ca 160 Kronen). In de namiddag wandelen we naar de Mummel-watervallen en maken vervolgens kennis met Harrachov.

> 3e dag
Na het ontbijt bezoeken we burcht Frydlant (ca 195 Kronen). Het fraaie interieur is een buitengewone verrassing voor iedere bezoeker. In de namiddag rijden we naar Hejnice. Hier voorzien we een stop aan de barokke kathedraal. Verder naar Liberec, de linnen- en textielstad. Het gezellige stadsplein met het dominerende stadhuis, de patriciërswoningen met bekende koffiehuizen scheppen een aparte sfeer. Terug naar ons hotel. Avondmaal en overnachting.

> 4e dag
We maken een rit naar het Boheems Paradijs (ca 60 Kronen). In de voormiddag bezoeken we het indrukwekkende kasteel van Sychrov (ca 165 Kronen). Na het middagmaal rijden we naar de rotsstad van Prahov. Dit labyrint van rotsblokken en stenen torens is voorzien van goed begaanbare wandelpaden. Verder naar het typisch Tsjechische stadje Jicin voor wat vrije tijd.

> 5e dag
Na een rustig ontbijt vertrekken we naar Bratrikov voor een bezoek aan een bijouterie. Hier worden parels geslepen en gegraveerd. In de namiddag: mogelijkheid (voor de liefhebbers) om met de stoeltjeslift de top van de Certova Hora (Duivelsberg) te bereiken. Eénmaal boven genieten we van een prachtig uitzicht over Harrachov. Deze 1020 m hoge berg verrijst ten zuiden van Harrachov, boven de vallei van de Mumlava-rivier. We keren vervolgens te voet terug naar het dorp.

> 6e dag
Na het ontbijt en met onze bagage vertrekken we naar Praag. Na het middagmaal bezoeken we de oude stad met het Wenceslasplein, de Oude Markt, de St. Nicolaaskerk en vele andere prachtige gebouwen. Avondmaal en overnachting in ons hotel in Praag.

> 7e dag
Na het ontbijt vertrekken we huiswaarts met een facultatief middagmaal onderweg. Thuiskomst omstreeks 20.00 uur.

Is dit een tof programma? Zitten er interessante of net minder interessante uitstapjes bij?
Kan iemand misschien ook wat interessante tips geven, want het is mijn eerste reis naar Tsjechië.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crossfan schreef:
Is dit een tof programma? Zitten er interessante of net minder interessante uitstappen bij?
Kan iemand misschien ook wat interessante tips geven, want het is mijn eerste reis naar Tsjechië.
Dit is beslist een tof programma, alle dagen zullen zeker meevallen. De tip die je zeker moet benutten als er de kans toe is, probeer zoveel mogelijk lokale gerechten te eten. Als de keuzemogelijkheid bestaat ten minste, anders overleg met de reisleiding om iets "te forceren". En het absolute hoogtepunt van een busreis is dat je onbeperkt pivo kunt drinken natuurlijk, je hoeft immers niet zelf te rijden. Spijtig dat er in augustus niet gecrosst wordt. Heb je, je grootouders een beetje zot gemaakt ? Is het voor hen ook de eerste maal een reis naar Tsjechie ? In ieder geval geniet ervan en we horen het wel hoe het afgelopen is.
 
Hallo allemaal,
Wij gaan over twee weken met twee kleine kinderen naar hotel fit en fun in Harrachov. We weten dat daar een binnenzwembad is, maar we willen met het warme weer ook graag buiten zwemmen. Wie weet of er ergens in de omgeving een buiten zwembad (of nog liever) een zwemmeer is?
 
Ik weet niet of daar een zwemgelegenheid is maar ik denk van wel.
Je kan dat trouwens het beste vragen aan de persoon waar jullie wat bij gehuurd hebben of de hoteleigenaar.

Veel plezier!!
 
Bovenaan