Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Harrachov en omgeving voor mensen die niet goed kunnen lopen.

Hallo allemaal,

Wij gaan over een paar dagen naar Harrachov, met de auto.

We zijn met zijn 3-en. Waarvan een kind van 9.

Ikzelf ben slecht ter been en ik vroeg me af of jullie leuke dingen weten die ik wel zou kunnen doen.

Dus niet te veel lopen en kans op zitten....

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groetjes Moonvoice

PS als je ook leuke dingen weet voor kinderen van 9 dan wil ik dat ook graag weten.
 
Wauw.
Ben ik na 5 a 6 jaar weer eens op het forum en zie ik mijn oude topic staan met allemaal sterren.
Wat geweldig zeg!!
Ik ga dit jaar weer naar Harrachov, wat is er zoal veranderd in die paar jaren???

Groeten Ank
 
Hallo, dat is mooi om te horen.
Dan weet ik vast het meeste nog wel te vinden.
De menukaart van verde rosa heb ik laatst idd al bekeken!!
Maar ik wist ook wel dat het daar niet zo duur is.
Ben meer benieuwd naar wat het eten bij de andere restaurants kost, daar waar je knedliky met lekker vlees enzo kan eten, en die heerlijke koolsalade!!!

Groeten Ank
 

kuurgast

Donateur
Een handigheidje bij het zoeken is mapy.cz door in te zoomen of een plaatsnaam in te voeren kan je
ter plaatse zover inzoomen dat je het icoontje van restaurants ziet (gekruist bestek).
Als je daar eens wat aanklikt heb je soms websites met jídelní lístek/menu krijg je een aardige indruk wat
er zoal is en voor welke prijzen. :)
 

kuurgast

Donateur
images
images


Včelí naučná stezka Jana hraběte Harracha/Bijenspoor van graaf Jan Harrach.

In Harrachov is afgelopen zomer een nieuw pad geopend dat is gericht op bijen en hun interessante leven. De route begint bij de brug in Harrachov-busstation en gaat verder richting Rýžoviště. Het heeft een totaal van 11 informatieborden met wetenswaardigheden over het leven van de bijen. Er zijn echte bijenkorven te zien, van de oudste tot de nieuwste types. Op het hoogste punt op het spoor (9) wacht Ambrosius, de patroonheilige van de imkers. Hier wordt men beloond met een prachtig uitzicht op de vallei Rýžoviště. De route is 3,5 kilometer lang met overal bankjes en bij nr 6 en 11 gelegenheid voor een drankje etc. Eindpunt is Pension Renata waar je terug kan wandelen naar nr 3 en daarvandaan naar Harrachov.
Nu zal je wel denken, waarom is het bijenspoor vernoemd naar graaf Jan Harrach... De graaf van Harrachov (Jan Nepomuk) heeft meegeholpen met het stichten van de eerste glasfabriek in Harrachov en de ontwikkeling van de bijenteelt, met in 1864 de eerste imkervereniging die hij hielp oprichten.

De (Tsjechische) website is vcelistezka.cz met de route bij "mapa trasy". De borden langs de route zouden een Duitse vertaling krijgen.
Deze route is met name geschikt om met kinderen te lopen.
Zodra de eerste sneeuw valt worden de bijenkasten etc weggehaald en als de winter eindigt rond april/mei zal de route weer opengesteld worden.
 

kuurgast

Donateur
in Poniklá een buitenzwembad met ligweide
Dit openluchtzwembad is afgelopen weken gerenoveerd, zie foto's op hun Facebook.
Dichterbij is Koupaliště Zákoutí Harrachov openluchtzwembad, bij dit zwembad is minigolf.
Andere locatie voor minigolf is minigolf.tondr.cz.
In Harrachov is een kinderspeelpark, zie skiareal.com, waar je tevens de webcam kan zien.
Er is een toeristisch treintje, zie kr-expres.cz/en.
In de omgeving zijn meerdere Naučná stezka / educatieve routes, zoals de ene die hierboven beschreven staat die ook een Facebook heeft. Sinds vorig jaar is er een nieuwe bij gekomen in Harrachov.
Naučná stezka bývalého lesnického učiliště, ofwel educatieve route van de voormalige bosbouwschool.
Meer van deze routes in de regio kan je vinden op krkonose.eu.
Niet zo ver van Harrachov is de berg Medvědín, waar onlangs een nieuwe speeltuin is aangelegd op de berg bij de skilift.
Info op skiareal.cz/en (zie ook "Trails"). Je ziet de speeltuin liggen op de webcam van Medvědín.

Mis in dit topic nog het treintje van Harrachov naar Kořenov. Bij deze: gwtr.cz/jizdni-rady/korenov-harrachov-szklarska-poreba-gorna met PDF's van tijden in meer talen.
 
Laatst bewerkt:
Zo morgen vertrekken we richten Harrachov . Eerst nog een tussenstop in Dresden voor 1 nacht. En dan woensdag door voor 8 dagen Harrachov en dan nog 3 nachten Praag.
Gaan sowieso ( indien weer en planning het toelaat ) naar Adrspach , Relaxpark in Pec pod snezkou . Dagje Liberec Dagje Wroclaw , Kastelentocht in de buurt van Sychrov. En natuurlijk Harrachov verkennen.
In Praag moeten we nog even kijken wat we allemaal gaan doen .
 
Tip voor mensen die graag willen lopen maar kinderen hebben die niet zo ver kunnen lopen ;
Neem hun fietsje mee dan kunnen zij rustig fietsen en jullie lekker wandelen.

Dat lijkt mij toch wel gevaarlijk. Ik weet niet hoe die rolstoelroutes zijn, maar misschien is er naast het vlakke gedeelte wel een afgrondje van een meter. Een rolstoel houd je misschien vast, maar een klein kind op een fietsje is vaak wat minder voorzichtig.
 
Hallo,

Ik ben hier nieuw dus misschien vraag ik iets wat ik wel al kan vinden.
Maar mijn vraag is of er misschien mensen zijn die weten of er in september leuke dingen te doen zijn in Harrachov en omgeving. Zoals markten, braderieën enz.
Wij gaan van 16 t/m 26 september, en verblijven in Pension 7 in Harrachov.
Misschien zijn er meerdere Nederlanders die er rond die tijd verblijven.
We willen ook naar Jelenia Gora in Polen.
Dus mensen weten jullie leuke dingen te doen en te bezichtigen, laat het me weten.
Oja we reizen wel met ons hondje, dus die moet ook welkom zijn natuurlijk.

Alvast bedankt mvg Mirella
 
Beste mensen.

Ik ben nieuw op deze site. Dus nog even wennen.
Van de zomer ga ik 7 nachten / 8 dagen naar Harrachov.
Samen met m'n dochter en zoon.
Leeftijden 67, 38 en 35.
Wat moet ik zoal bezichtigen?
Waar kan ik terecht voor informatie enzo?
Hebben jullie wat voor ons?

Hoor graag en alvast bedankt.
 
Bovenaan