Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Middelbos: Je kunt bij de Mumlava (waterval) lekker badderen in de zomer. Die is vanaf jullie hotel vlakbij. Verder zijn er in nabijgelegen dorpen een aantal buitenzwembaden. O.a. is er in Poniklá een buitenzwembad met ligweide. Zoek koupaliste = zwembad.
 

Alwine

Geroyeerd Lid
Je hebt het natuurbad Dolce bij Trutnov. Er zwemmen zelfs vissen in, zo schoon is het water.
Richting Trutnov borden volgen Jicin, na ongeveer 3 km linksaf, hier wordt Dolce al aangegeven. Vanaf de parkeerplaats is het 1 km lopen.

In Jicin heb je een subtropisch zwembad.

In Pecka zwembad met ligweide. :groet:
 
Wij gaan deze zomer naar Harrachov en wil graag weten of er en zo ja; welke supermarkten er zijn. Is er bv net zo'n joekel van een Hypernova als in Liberec? Echt een winkel als het regent, dat je je daar wel een middag kan vermaken?
En is er in Harrachov of in de buurt een (buiten)zwembad?
En als laatste: Wat mogen we vooral niet overslaan met onze kids (12 en 14 jaar)?
We zijn vorig jaar 2 weken in Liberec geweest en bijna weggespoeld, dus ik wil graag van alles achter de hand hebben wat eventueel ook binnen is!

Vast bedankt voor het meedenken!
 

Maria

Geroyeerd Lid
Volgens mij is er niet zo´n grote supermarkt, dan heb ik ´m in elk geval gemist:D .

Er is een zwembad, bowling etc. Dit kun je vast wel vinden via google of de site van Harrachov.
Wat leuk is is rodelen, er zit zo´n baan op loopafstand van het centrum (en dan kom je langs een supermarkt).

Overigens denk ik dat je genoeg info kunt vinden via de zoekfunctie (rechts boven), evt. ook bij wintersport.
 
Hallo, wij gaan dit jaar voor het eerst naar Tsjechie en wel naar Harrachov.
Zijn daar ook kastelen en/of burchten te bezoeken?
En ik zou graag wat meer weten over de regio waarin Harrachov ligt, bijvoorbeeld wat is daar allemaal te bezichtigen?

bijvoorbaat dank voor jullie informatie.

André Huis
 
Hoi Andre,

Harrachov ligt in het reuzengebergte, daar is vast wel iets over te vinden op het forum, gebruik daarvoor de zoekfunctie, rechtsboven.
Het is daar natuurlijk vooral mooi wandelen.
Verder zou ik je aan willen bevelen om ten zuiden van Harrachov weg nr 290 te nemen richting hejnice(soort van bedevaartsoord) en dan naar kasteel Frydland te rijden, heel erg mooi kasteel, en 'n hele mooie route er naar toe.
Veel plezier alvast. ;)
 
Ik heb het al een aantal keren zien staan, maar ik kan de glasfabriek in Harrachov aanbevelen! (dat is ook het enige wat ik van Harrachov ken hoor). Voor een klein bedragje krijg je daar een rondleiding door de fabriek, waar ze nog op oude wijze glas blazen. Het is er bloedheet binnen, maar echt de moeite waard om eens van dichtbij te bekijken. Ook mag je een aantal loodsen bezichtigen waar dus allerlei spullen staan die in de fabriek zijn geblazen; van vazen tot complete kunstwerken, doorzichtig of gekleurd, je ziet het allemaal!
Leuk weetje: omdat het zo warm is in de fabriek, drinken de glasblazers de hele dag door alcoholvrij bier, zo is ons verteld tijdens de rondleiding ;)
Naast de fabriek zit ook nog een museum en winkeltje, waar je dus kunt kijken wat ze allemaal gemaakt hebben en waar je dus ook mooie artikelen, zoals aparte wijnglazen, kunt kopen.
Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen!
 
:lache: Alcoholvrij bier? ECHT WAAR?

Wij zijn ooit in de Cristalex fabriek in Zelezny Brod geweest. Wij werden daar gegidst. Ons werd verteld dat de blazers bier krijgen - absoluut geen alcoholvrij. De hoeveelheid was voor onze maatstaven gigantisch. Althans dat hing van de functie af.
Een meesterglasblazer kreeg (veel) meer dan een glasblazer die weer meer kreeg dan een knecht, enz. enz.

Al met al vragen wij ons nog steeds af wat de gemiddelde leeftijd van een Tsjechische glasblazer is.
 
Ik heb enkele foto's van mijn reis naar Harrachov (jawel in de zomer). En zal ze zo snel mogelijk hier in de fotogalerij plaatsen.

Als er nog enkele vragen zijn over het Harrachov in de zomer, shoot.

Nog een tip (sorry als hij al vermeld is): je kan de skilift nemen tot boven waar je een heel mooi zicht hebt en dan te voet naar beneden wandelen. Bij het naar beneden wandelen kom je hoogstwaarschijnlijk een klein kraampje tegen waar men de nodige dorstlessers verkoopt. Altijd handig!:lekker:
 
Hier de eerste foto. Hier heb je waarschijnlijk niet veel aan, maar ik zit op kot (op kamers voor de NL'ers) en heb dus mijn laptop mee. Van zodra ik thuis ben en dus de computer thuis kan gebruiken zal ik de rest uploaden.

http://www.tsjechie.net/photopost/showphoto.php/photo/10150

Ik ben een beetje "fan" van de "Toi-Toi kottekes". Klinkt raar, maar ik vind ze er leuk uitzien.

Ik heb ook een reisverslag gemaakt toen, maar dat heb ik maar voor een deel afgekregen. Mss dat je daar wat informatie of leuke wetenswaardigheden uit kan halen.
http://www.tsjechie.net/board/f15/mijn-eerste-reis-naar-tsjechie-was-gewoon-prachtig-9764.html
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat uitzicht wil ook zeker beleven (al zullen ze me in dat stoeltje moeten sleuren,want ik heb hoogtevrees)ik wil het beleven (kunnen kinderen daar ook uit glijden (ik haal me altijd de raarste dingen in het hoofd)en de wandelschoenen gaan mee dus we lopen naar beneden.:fluit:

Hallo Rika, je kunt ook naar boven lopen hoor! Langs de springschans gaat een paadje en dan verder met de trappen. Duurt iets langer maar gaat beslist.
 

Bijlagen

  • P7050052 (Large).JPG
    P7050052 (Large).JPG
    173,7 KB · Bekeken: 18
oke, bedankt, erg aardig dat je mij daar attent op maakt.
Maaaarrrr... ik ben 1 keer eerder bij een springschans omhoog gelopen en werd er niet echt blij van.
Ik waag het om de stoeltjeslift te nemen (ik doe wel een blindoek voor ofzo), is de terugweg erg mooi, dan loop ik de springschans een keer en stuur je de foto's. voordeel is denk ik wel dat je ook eens achterom kan kijken :bloos2:

Bedankt en groet Rika
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Rika je kunt ook met het treintje een rondrit maken, die start bij de vvv, dan rij je naar de watervallen, daar heb je 20 minuten pauze, dan rijdt hij naar boven naar de skischansen, daar kun je een kwartiertje genieten van het uitzicht en dan rij je weer naar beneden naar de stad. Hartstikke leuk.
 
Mumlava waterval

Hallo,
ik ga over 1 week naar liberec en ik heb op google earth effe in de omgeving gekeken en had in de buurt van het plaatsje Harrchov een waterval(etje) gevonden. Ik wil graag weten of jullie daar wel is zijn geweest en of het het waard was.

DOei:zwaai:
 
Ik weet niet wat je de moeite waard vind.
Het is een leuke wandeling van ca. 20 minuten een beetje omhoog vanaf de centrale parkeerplaats in Harachov.
Eerst tussen enkele huizen/appartementen door en dan onder muzeum door het bos in.
Zie de foto's. Het zijn enkele kleine watervalletjes in een redelijk wild stromend riviertje.

DSCF2615.JPG DSCF2617.JPG
 
Heeft iemand tips voor een vakantie in Harrachov? Wat valt er in de buurt allemaal te beleven en wat moeten we zeker weten?

We vertrekken zaterdag 11 april, joepie!:wow:
Groetjes
 
Bovenaan