Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij willen met 6 personen in de krokus vakantie naar Tsjechie met wintersport. Is dit redelijk sneeuwzeker?
Weet iemand goede en betaalbare accomodaties in Harrachov of Spindleruv? We denken aan een huisje of appartement met 3 slaapkamers.
 
Over het algemeen ligt er genoeg sneeuw in de krokusvakantie. De afgelopen winter in ieder geval meer dan genoeg. Maar ja, garanties uit het verleden ..........:confused:

Voor wat betreft accomodatie zou je eens kunnen kijken onder Forum - Accomodaties. Daar staan een aantal mogelijkheden die forumleden aanbieden.
 
Ik raad je aan pas iets te reserveren +/- 2 weken van te voren als er genoeg sneeuw ligt en de weersberichten gunstig zijn voor de komende 2 weken.
Afgelopen krokus was goed tot donderdag,toen viel de dooi in en was het snel gebeurd met de sneeuwpret.
 
Weet niet wat je zoekt, maar voor het boeken van een krokusvakantie zou ik niet te lang wachten.... jammer als zometeen net die leuke accommodatie is volgeboekt.
 
Hallo,
Wij gaan dit jaar weer skieen in Harrachov, nou lijkt het ons ook leuk om eens in een ander gebied te gaan kijken. Op internet lees ik dat je vanaf Harrachov naar Rokytnice kan skieen, via een langlaufroute die tussen de twee gebieden loopt. Ook zie je dit op het kaartje van de pistes staan. Alleen staat er niet op hoe je daar komt, vorig jaar heb ik bovenaan bij de stoeltjesliften gekeken, maar ik kan geen langlaufroute vinden. Heeft iemand een idee waar je langs moet skieen?

Groetjes Marieke :zwaai:
 
Hallo Marieke,
Dat kan niet zo moeilijk zijn. Zie de kaart van Harrachov, jou wel bekend dus:

harrachov-mapa-high (1).jpg

Aan de andere kant van de Certova hora liggen/beginnen de pistes van Rokytnice, Studenov (links) en Horni Domky, jou ook bekend:

rokytnice_lyzarsky_areal.jpg

Als je bovenaan bijna recht over de Certova hora gaat kom je op de loipe naar de piste van Studenov. Vanaf ons huis kan ik die loipe (linksboven) bij Studenov zien die op de kaart staat, het is dus een vrij brede, open loipe, gaat door het bos en wordt regelmatig gebruikt. Volg je de loipe over de kam, dan kom je op de piste Horni Domky, maar dat is nog een behoorlijke afstand.

Ik weet niet of het je helpt, maar hier een verknipte foto van Studenov, want ik heb even geen duidelijke:

Studenov.jpg

Links tussen de takken zie je de top van Certova hora (Harrachov, voor jou aan de andere kant) en een stukje van die loipe die door het bos naar piste Studenov gaat. Hier op mapy.cz kun je de loipes goed volgen. Heb je misschien zo een beter idee van afstanden? Succes!
 
Hier nog een kaartje van de loipes Marieke. Geen idee welke route je gelopen hebt Rika, maar vanaf Certova hora is het volgens mij hoofdzakelijk een geleidelijke afdaling naar Studenov. Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze route trouwens, wat je eventueel ook kunt doen Marieke is contact op nemen met Pension "De Bergiep" in Harrachov, zij organiseren zogenaamde ski-safari's naar Rokytnice vanaf Harrachov en zou je op deze manier "veilig" bij een groep aan kunnen sluiten.
 
Heel erg bedankt voor de info! als iemand deze route ooit geskiet heeft hoor ik het nog graag :)
Ik ga het denk ik toch proberen, dan zien we wel of het lukt. Misschien is het verstandig om samen met een groep te gaan van het pension, bedankt voor de tip!!
 
Op internet lees ik dat je vanaf Harrachov naar Rokytnice kan skieen, via een langlaufroute die tussen de twee gebieden loopt. Ook zie je dit op het kaartje van de pistes staan. Alleen staat er niet op hoe je daar komt, vorig jaar heb ik bovenaan bij de stoeltjesliften gekeken, maar ik kan geen langlaufroute vinden.
hallo Marieke

een hele goede raad: blijf daarboven weg als de weg niet weet.
als je daar verdwaalt of je breekt iets, kom je pas in april weer terug in Harrachov ......
het kan daar levensgevaarlijk zijn; er zijn al meerdere mensen gestorven door onderkoeling.

groet loek

PS. wat is er mis met de skibus???
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bergwacht red vermiste man en groep toeristen

Aansluitend op voorgaand bericht dit bericht van vandaag in de Tsjechische pers :
De zoektocht naar een vermiste skiër in het reuzengebergte is vanmorgen met succes beeindigt. Tegen 07h45 werd de uitgeputte en onderkoelde man door de bergreddingsdiensten teruggevonden in een kloof, in de buurt van de bron van de Labe. De 52-jarige man werd door een noodarts verzorgd en daarna voor verdere verzorging naar het ziekenhuis overgebracht. Bij de zoekactie, die zaterdagavond om 22h00 begon, waren 45 personen van de bergwacht betrokken. Ook een helicopter met warmtezoekapparatuur nam aan de zoekactie deel. Door de slechte zichtbaarheid door opwaaiend sneeuw bleef de zoekactie lange tijd zonder gevolg. De man had zich bij het slechte weer vergist en kon ook via de telefoon niet meedelen waar hij zich precies bevond.
Ook vrijdagavond waren reeds zoekacties opgezet naar een groep Duitse toeristen die zich in een hachelijke situatie bevonden. Ze werden tijdig gered en eén van de vrouwen was gekwetst, allen waren licht onderkoeld.

radio.cz

idnes.cz
 
het is al weer een paar jaar geleden dat wij in Harrachov zijn geweest maar maart 2011 gaan we weer er naar toe. hotel Harrachov INN.
De vraag is of de liften aldaar nog met die skikaart kartrolletjes werken (van die houders waar je skipas aan hangt en die je uit kan trekken om de kaart in de skilift toegangspoortje te doen en de kaart weer terug schiet als je hem los laat).
ivm kerstkado voor onze medereizigers

bedankt
ingrid
 
Bovenaan