HACCP in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van de vorige dag!? Flink wat tabasco er bij, maakt het lekker duivels en dood eventuele ongerechtigheden! :D En inderdaad heeel lekker.

Wel een probleempje als de tsjechische variant van Keuringsdienst van waren voorbij komt. Er is een EU richtlijn ingevoerd die bepaalt dat gerechten niet langer dan 3 uur van te voren klaargemaakt mag zijn, helaas is door deze richtlijn de lekkerste goulash (die van gisteren!) niet meer verkrijgbaar.

(Een van de vele regelzucht zaken van de EU, er zijn toch belangrijker zaken dacht ik)

En wat dacht je van al die lekkere soepen.....
Maar van de hygiene mag zoveel niet, wat heel vaak op onbegrip van mijn kant stuit.
 

kuurgast

Donateur
Wel een probleempje als de tsjechische variant van Keuringsdienst van waren voorbij komt. Er is een EU richtlijn ingevoerd die bepaalt dat gerechten niet langer dan 3 uur van te voren klaargemaakt mag zijn, helaas is door deze richtlijn de lekkerste goulash (die van gisteren!) niet meer verkrijgbaar.

(Een van de vele regelzucht zaken van de EU, er zijn toch belangrijker zaken dacht ik)

Volgens de HACCP-code mag je voedsel wel eerder bereiden maar dan moet je het binnen een bepaalde tijd terugkoelen.Dan mag je het de volgende dag nog gebruiken.Deze regelgeving is in de praktijk niet altijd leuk om aan te houden.De regels zijn in 2008 al wel vereenvoudigd.

Regelzucht........*zucht*
 
eigenlijk nooit zo bij stilgestaan maar op het gebied van voeding zal alles wel aan eu regels moeten voldoen, dus in tsjechie gelden dezelfde regels als in nederland, of niet?
is de controle op naleving van die regels dan heel anders?
soms kom ik wel eens vlees tegen in de koeling van de supermarkt dat al bijna vanzelf wegloopt :vies:
 
Volgens mij niet, wij mogen de maaltijden bijvoorbeeld echt maar drie uur bewaren, of ze moeten meteen worden *geshockt*, gekoeld, maar deze apparaten zijn voor vele restaurants te duur. Ook mochten we geen carpaccio verkopen omdat dit rauw vlees was, dit is nu gelukkig wel mogelijk. De regelgeving verandert bijna elk jaar, ook wij gebruiken de HACCP normen, maar ik heb af en toe het idee dat iedereen er een eigen interpretatie aangeeft.
 

kuurgast

Donateur
De HACCP-Richtlijn is opgesteld door Raad van de Europese Gemeenschappen 14 juni 1993 inzake levensmiddelenhygiëne.Onze Minister(?) mag nadere regels stellen of andere besluiten nemen.
Heb hier de Hygiënecode liggen uitgegeven door het Voedingscentrum.
Dus de Richtlijn is Europees en mag per land aangepast worden.
 
ook wij gebruiken de HACCP normen, maar ik heb af en toe het idee dat iedereen er een eigen interpretatie aangeeft.
Volgens mij zijn de HACCP normen vrij helder en bieden ze weinig ruimte voor een eigen interpretatie.... Tenminste niet als je het hebt over zaken als: verwarmen tot boven de 70 graden, koelen tot onder de 7 graden.

dus officieel eu regels en in de praktijk bepaald elk land het zelf :confused:
Zo ligt het niet helemaal, de EU heeft regels opgesteld en de landen zelf maken daar aanscherpingen een aanvullingen op. Overigens is dat niets geks, want in de verschillende branches en branche organisaties worden aanvullende HACCP regels opgesteld.
 
Volgens mij niet, wij mogen de maaltijden bijvoorbeeld echt maar drie uur bewaren, of ze moeten meteen worden *geshockt*, gekoeld, maar deze apparaten zijn voor vele restaurants te duur.
Ja en nee... Je mag maaltijden (of delen van een maaltijd) maar 3 uur bewaren als je het niet terug koelt, dit komt omdat de bacterie groei het snelst gaat tussen de 7 en 70 graden. Je moet je producten dus zo snel mogelijk terug koelen tot onder de 7 graden, dit is het makkelijkst in een shocker, maar volgens mij mag dat ook gewoon in het ijs o.i.d. zolang je maar binnen een bepaalde tijd onder die 7 graden zit, overigens kom je dan in een dagborging terecht, wat inhoud dat je het maar een dag mag bewaren, waarbij de kern temperatuur dan onder de 7 graden moet zijn. Vers bereiden is dus altijd aan te raden.
Waar we het in het topic over de duivelse toast over ging (ik heb de hygiëne en HACCP berichten even gesplitst in een eigen topic), was het gebruiken van spullen die over zijn van de vorige dag, omdat het hier over "restjes" gaat zullen die dingen waarschijnlijk niet direct zijn terug gekoelt omdat men ervan uit ging dat ze wel op zouden zijn binnen die 3 uur....
 
wat heel vaak op onbegrip van mijn kant stuit.

Verklaar u nader :confused: Hygiëne regels zijn opgesteld om de voedselveiligheid te kunnen garanderen, met andere woorden... jij moet je aan de hygiëne regels houden om je gasten te kunnen garanderen dat ze niet ziek worden als ze bij je komen eten... Waar komt het onbegrip dan vandaan ? :confused:
 
Natuurlijk moeten de regels nageleefd worden, maar het probleem is dat ze hier elk half jaar weer iets *nieuws* verzinnen. Bijvoorbeeld aparte ruimen voor eieren, maak je deze is het niet meer nodig.

Ons wordt alleen terugkoelen direct bij binnenkomst van het product toegestaan. Terugkoelen met ijs is *not done*

Met name in de beginjaren was het erg moeilijk om op een lijn te komen met de hygiene. Veel dingen waren onbekend dus niet toegestaan, bijvoorbeeld carpaccio, rauw vlees.

De afgelopen jaren is er veel meer kennis aanwezig en overleg heen en weer mogelijk. Mochten er dingen niet in orde zijn *bijvoorbeeld extra wasbak* bij de bar, dan krijg je altijd voldoende tijd om ervoor te zorgen dat het wel in orde is, terwijl je jaren terug meteen een flinke boete kreeg.

Begrijp me goed Arno, het is vaak het onbekende wat op onbegrip stuit, we hebben een infrarood sauna, maar die moest dagelijks met chloor geschrobt worden....
En zo kan ik nog vele vele dingen opnoemen.
We hebben niet alleen met de hygiene in de keuken te maken, maar ook met het hotel. Schone was, vuile was, schoonmaakmiddelen, afval etc. etc.
 
Met name in de beginjaren was het erg moeilijk om op een lijn te komen met de hygiene. Veel dingen waren onbekend dus niet toegestaan

Dit kan inderdaad een probleem opleveren. Voor de kaaswinkel wilde men dat er koelvitrines zouden komen, terwijl onze Nederlandse boerenkaas pas gaat rijpen bij een temperatuur van ongeveer 14 graden. Een koelvitrine is dus niet te gebruiken. Het duurde even voordat men dit door had, maar het lukte wel. Achter de winkel moest nog wel een soort keukentje komen met drie wasbakken ( voor de gewone afwas, om je handen af te wassen en een om de vuile dweil uit te spoelen ). Omdat de winkel aan huis is en wij geen personeel hebben, was het plaatsen van een douche niet nodig.
 

kuurgast

Donateur
Voor sommige mensen is HACCP abacadabra of ooit wel eerder gehoord, maar wat is het?
Daarom zal ik een kleine uitleg geven.
De afkorting staat voor Hazard Analysis Critical Control Points.
Het is ontstaan in Amerika in de plaatst Hazard nav de eerste ruimtereizigers. Die mochten niet ziek worden, dus werd al het voedsel aan strenge eisen onderworpen. Het is een concept voor het op systematische wijze identificeren, evalueren en beheersen van potentiële gevaren met betrekking tot de voedselveiligheid.
In Jip en Janneke taal: altijd nadenken en controleren of alles wat maar iets met het eten te maken heeft goed gaat.
 
Natuurlijk moeten de regels nageleefd worden, maar het probleem is dat ze hier elk half jaar weer iets *nieuws* verzinnen. Bijvoorbeeld aparte ruimen voor eieren, maak je deze is het niet meer nodig.
Ik ken het ja, denk je eindelijk alles op orde te hebben komen ze van zo'n controle dienst weer aan met iets nieuws, de VWA in Nederland is niet anders. Vaak heeft het ermee te maken dat ze in eerste instantie de meest kritische punten willen aanpakken en pas later de overige punten, ook kan het te maken hebben met nieuwe regelgeving, nieuwe wetenschappen, enz... Maar dat het frustrerend is kan ik me voorstellen ja.

Ons wordt alleen terugkoelen direct bij binnenkomst van het product toegestaan. Terugkoelen met ijs is *not done*
Dáár zal een verschil zitten met Nederland, Komen je producten niet gekoeld binnen dan? Bij ons is de regel, gekoeld binnenkomen en binnen 30 min. in koeling of binnen 15 min. in vriezer plaatsen.

Met name in de beginjaren was het erg moeilijk om op een lijn te komen met de hygiene. Veel dingen waren onbekend dus niet toegestaan, bijvoorbeeld carpaccio, rauw vlees.
Dat zal best, vraag me af hoe jullie het doen met de taal ? Spreken jullie goed Tsjechisch, of zij goed Engels? Ik snap die lui hier af en toe niet eens :lmfao:

De afgelopen jaren is er veel meer kennis aanwezig en overleg heen en weer mogelijk. Mochten er dingen niet in orde zijn *bijvoorbeeld extra wasbak* bij de bar, dan krijg je altijd voldoende tijd om ervoor te zorgen dat het wel in orde is, terwijl je jaren terug meteen een flinke boete kreeg.

Gelukkig maar, zeker op bouwtechnische punten heb je gewoon de tijd nodig om het te regelen.

Begrijp me goed Arno, het is vaak het onbekende wat op onbegrip stuit, we hebben een infrarood sauna, maar die moest dagelijks met chloor geschrobt worden....
En zo kan ik nog vele vele dingen opnoemen.
We hebben niet alleen met de hygiene in de keuken te maken, maar ook met het hotel. Schone was, vuile was, schoonmaakmiddelen, afval etc. etc.

Tja, dat krijg je er dan ook nog eens bij, heeft niets met HACCP of voedselveiligheid te maken natuurlijk, maar wordt wel door dezelfde instantie gecontroleerd. Gelukkig heb ik met dat soort dingen niets te maken.
 
EU regels, daar zakt mijn broek inmiddels van af. Roken is toch ook een EU regel?? Overal gelden andere rookge en verboden.
Als je thuis kookt, flikker je toch ook je pan soep niet weg?? Soep is altijd lekkerder dag later. Mijn idee met EU?? EU weg ermEU.
 

kuurgast

Donateur
Wat je thuis doet mag je helemaal zelf weten. Maar deze regels zijn gemaakt omdat het hier gaat om mensen die voor jouw eten en drinken betalen zoals in restaurants of ouderen en zieken in ziekenhuizen etc. Voor ouderen en zieken kan het dodelijk zijn als ze een voedselinfectie krijgen. En als je naar een hotel of restaurant gaat wil je er zeker van zijn dat het eten volgens de hygiëneregels bereid is, daar betaal je voor.
Terugkoelen binnen 5 uur op ten hoogste 7 graden celcius.
 

Vodnik

† In Memoriam
Kees wat je thuis doet moet je helemaal zelf weten! Soms koop ik iets wat pas ver na de THT datum verbruikt wordt, maar dat is dan mijn beslissing! Toch word ik "giftig" als ik in een winkel iets koop waarvan bij nader onderzoek de THT ver verstreken is! Iets wat in NL voorkomt maar in CZ veel vaker!

De EU regels zijn overigens meer adviezen die in/over een bepaalde tijd ingevoerd moeten worden. Zo is roken in restaurants / pubs nog steeds niet verboden.
 
Toch word ik "giftig" als ik in een winkel iets koop waarvan bij nader onderzoek de THT ver verstreken is! Iets wat in NL voorkomt maar in CZ veel vaker!
dat is dus ook mijn ervaring en ik vraag me af hoe dat dan komt.
is er dan meer controle in nederland of staan er boetes op overtreding en nl en niet in cz?
wie weet dat?
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je ziet hoe in sommige winkels nieuwe voorraad wordt aangevuld dan begrijp je waar het probleem zit. Zover ik weet worden vakkenvullers in NL geleerd om nieuwe voorraad ACHTER oude voorraad te plaatsen, iets waar men in sommige winkels in CZ slecht op let. Wat ik in NL vaak doe, het achterste pakje pakken, gaat hier in CZ vaak niet op, de meest verse spullen staan vooraan.
Als de voorraad dan slinkt zit je op oude voorraad!

Als je nu terug gaat met een product dat over de THT datum is dan worden daar geen problemen over gemaakt, het product wordt onmiddelijk teruggenomen, dat was 10-15 jaar geleden wel anders, dan werd je bijkans voor oplichter uitgemaakt!
 
Bovenaan