Grootste Tsjech ooit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In tsjechië is daarnet de uitslag bekend gemaakt op de volksvraag "wie vond U de grootste Tsjech aller tijden?"

Op nummer 1 staat Koning en keizer Karel IV, op de tweede plaats de oprichter en bezieler van de eerste republiek, namelijk president masaryk en op de derde plaats staat de nog enige in leven zijnde finalist (uit de top 10) Vaclav Havel.

Andere top 10 mensen zijn oa. Jan Amos Komensky(Comenius, 1592-1670), Jan Hus (standbeeld Oude Stadsplein) die veroordeeld werd tot de brandstapel op het consilie van Constantz in 1415 en de schrijver Karel Capek (1890-193).
 
Ha, ik mag nooit meer gokken: zie deze thread . Dat Havel toch in de top drie is gekomen, verbaasd me wel: heeft hij toch een grotere binnenlandse populariteit dan ik dacht. Klaus zal wel verdrietig zijn over het zoveelste bewijs van de grootsheid van zijn voorganger.
 
Mag ik mij gelukkig prijzen dat ik Havel een aantal jaren geleden tijdens zijn presidentschap nog de hand heb mogen drukken.

Ik was op vakantie in Praag samen met een vriend. Tja, en wat doe je dan? Juist: men duikt de kroeg in voor één of meerdere versnaperingen. Een literair café, niet ver van de burcht (gerund door een Tsjechisch stel, waarvan de vrouw, Helena Hrábková, 12 jaar in Den Haag heeft gewoond; spreekt perfekt Nederlands). Maar goed, terzake nu...

De achterruimte was afgehuurd voor een bruiloft, wij stonden bij de bar, toen er eerst een paar kleerkasten in strakke pakken binnenkwamen en achterdochtig rondgluurden. Vervolgens kwam er een vrij klein mannetje binnen, die ik direkt herkende als Havel. Ben gelijk op hem afgestapt en heb hem de hand geschud. Een vriendelijke lach was mijn beloning. Hij kwam voor de bruiloft (was een nichtje van hem die trouwde).

Jaja, je maakt wat mee als Tsjechiëganger...
grin.gif
 
Ach ja het kan verkeren. In 1990 staan kijken bij een kasteel waar Havel verwacht werd voor een literiaire onderscheiding. Een complete volksoploop. Duizenden mensen. Onze Tsjechiese vriend zei: loop gewoon naar binnen, jouw als buitenlander houden ze niet tegen. Havel stapt uit de auto, ik met hem meegelopen, kasteel in, uitgebreid met Havel geluncht. Hij weigerde trouwens engels te spreken, alles in zijn moers taal. Wel een handtekening gekregen, dat mooie hartje. En 's avonds werd er op de televisie uitgebreid verslag gedaan van zijn bezoek. En wie zie je constant naast de president: jawel ikke. De resterende tijd kon ik niet meer stuk, vele Tsjechen hadden mij gezien. Dit was werkelijk een bovenste beste ervaring!

Jazeker maak je wat mee als Tsjechieganger...

Groet van Aad.
 
Jan Amos Komensky in de top 10 lees ik net. Wij waren het afgelopen weekend in Naarden, Naardervesting, want daar was een groots fotofestival. We lopen de route en stuiten ergens halverwege op een Tjechisch monument. Wij vroegen ons af wie dit zou zijn en hij bleek dus Comenius te heten, een belangrijk man op het gebied van ontwikkelingen in het onderwijs, die hier begraven ligt. Mijn man is docent, dus we hebben de hele uitleg van een aardige gids met belangstelling gevolgd. De fototentoonstelling hebben we niet helemaal meer kunnen bekijken.........
 
Voor ons is de GROOTSTE TSJECH ooit PETR JEZEK uit NOVE MESTO NAD METUJI.

Waarom zullen jullie denken, hij heeft er voor gezorgd dat wij een 8 jaar geleden voor het eerst in Tsjechie op vakantie zijn gegaan, en vervolgens bijna ieder jaar daarna.
En nu zijn we zelfs zo verliefd geworden op dit prachtige land, dat we er willen gaan wonen en dus druk op zoek zijn naar een geschikt pand.

PETR BEDANKT.
http://www.eaters.nl/contents/index.php?option=com_lineup&Itemid=38&speler=petr_jezek
 
Ik vind het toch wel raar dat iemand als Dvorak er niet in staat. Of Janacek, of kwam die uit Slowakije. Dvorak is toch wel een redelijk beroemde componist. Waarom staat hij er niet in?
 
Antonín Dvořák stond terecht in de top-tien, om uiteindelijk achtste te eindigen, maar nog meer heb ik Bedřich Smetana gemist, wiens cyclus Má Vlast toch tot het mooiste behoort, dat over Tsjechie ooit werd gemaakt!
 

pepo

† In Memoriam
De kan is groot, dat over 5 jaar, bij de volgende Grootste Tsjech Verkiezingen, Smetana binnen Top 5 valt en ook Kajinek (zo heet toch die misdadiger, ne?) schuift naar voren. Over 5 jaar zullen weer andere mensen stemmen en ook andere mensen de zoetige stemmingsverhalen in de krant schrijven. Net als hier.
 
Ik kan het nu eenmaal niet laten, Pepo, ben nu eenmaal een liefhebber van klassieke muziek, en als ik de ´Moldau´ hoor, ga ik een beetje aan het zwijmelen.
Je hebt gelijk wat Kajínek aangaat, hij is inderdaad een cultfiguur geworden, die behoorlijk wat supporters heeft. Toch vind ik het vreemd, dat drie opeenvolgende ministers van justitie ambtshalve hebben aangedrongen op een heropening van zijn dossier, omdat zij blijkbaar tegen de stelling van de rechtbank in, toch de mening waren toegedaan dat er de nodige twijfels waren omtrent zijn dossier - en telkens in hun pogingen daartoe afgeremd werden. Zo kweek je natuurlijk moderne Robin Hoods.
 

pepo

† In Memoriam
Ik ben ook een liefhebber van klassieke muziek (de laatste Liska Bystrouska in Brno net niet gemist), maar ik vind De Grootste Tsjech, De Grootste Nederlander kunstmatig opgefokte voorstellingen van de onwijs vindingrijke omroepen en hun imagotrekkers. Ik laat mij niet hierdoor beinvloeden en ik ga morgen niet zo maar boeken kopen van een schrijver, die (kijk eens aan)redelijk hoog gescoord heeft. Trouwens, ik weet niet eens, wat de uitslag is.
Maar goed, dat wij het over hebben - nu is de tijd voor Op. 22 van Dvorak.
 
Ah, de Serenade for Strings in E Major. En dan de finale... Ik kan je keuze enkel goedkeuren. En daarbij kan ik je enkel gelijk geven wat de kunstmatigheid van zulke populariteitswedstrijden aangaat. Toch ben ik blij dat de Top Tien niet uit Nedveds, Hašeks of andere Lucie Bílá´s bestond, de mensen hebben toch bewezen dat ze over een zekere smaak beschikken, het had erger gekund.
 
Ik hoop dat je Hašek de ijshockyer bedoelt... En niet de - vind ik - ondergewaardeerde schrijver!

Absoluut is een dergelijke verkiezing iets als het songfestival, maar van de andere kant vond ik het wel iets hebben dat opeens een heel aantal mensen - die daar normaal niet mee bezig zijn - met de geschiedenis bezig was (ik schreef over mijn ontmoeting met een Zizka-fan: http://www.blindedarm.com/2305.htm onder woensdag).

En ondertussen klinkt ook hier Opus 22 van Dvorak uit de boxen en denk ik aan dat mooie café in Nelahozeves waar het dienstertje ook klaar was voor haar reis naar Praag, maar helaas slechts voor kleding en niet mooie muziek!
 
Tuurlijk, dat bleek hopelijk uit de context, waarin deze Hašek stond. Om evenwel even terug op onze president Klaus terug te komen, deze is geen fan en bewonderaar van Jaroslav Hašek, want ´Als er iemand is, die ik in de moderne tsjechische mythologie absoluut niet kan aanvaarden, dan is het juist Švejk en de zijn švejkiaanse wereldvisie´. Maar J. Hašek staat dan wel in goed gezelschap, want nog volgens Klaus ´ene Hrabal, neen, deze moet ik niet´ (zie o.m. Lidové Noviny, 27.07.2005). Wie en wat Klaus wel graag mag, is een ander verhaal.
 
Bovenaan