Grootste corruptiezaak afgifte rijbewijzen Noord-Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Politie bevestigt grootste corruptiezaak met rijbewijzen in Noord-Tsjechië

In Varnsdorf in de regio Děčín hebben honderden mensen illegaal hun rijbewijs gehaald. Zes mensen worden aangeklaagd, waaronder de commissaris, vertegenwoordigers van de rijschool en een tolk. Ze riskeren tot tien jaar gevangenisstraf. Twee commissarissen ontvingen steekpenningen van rijscholen uit heel Tsjechië, één stierf tijdens het onderzoek. Honderden mensen worden vervolgd wegens meineed, aldus onderzoekers van de politie van Děčín.


Volgens de politie is dit waarschijnlijk het grootste geval van corruptie bij de afgifte van rijbewijzen in Tsjechië. De rechtbank begint in juni met de behandeling van de zaak.

De politie begon de zaak in 2019 te onderzoeken, toen ze een tip kregen van het Ministerie van Transport dat de rijexamens op het gemeentehuis in Varnsdorf verdacht waren. Hetzelfde aantal mensen in Varnsdorf, met een bevolking van vijftienduizend, legde examens af als in Ústí nad Labem, met een bevolking van honderdduizend. De meesten van hen woonden niet in Děčín.
In het kader van het onderzoek hebben rechercheurs meerdere personen afgeluisterd. Tegelijkertijd voerden ze verschillende huiszoekingen uit op plaatsen buiten de Ústí-regio, waar ze meer dan een miljoen kronen en valuta vonden.

Politieagenten hebben bewezen dat 722 aanvragers hun rijbewijs illegaal hebben verkregen. De commissarissen adviseerden de aanvragers met verschillende gebaren over de juiste antwoorden, sommige aanvragers van een rijbewijs kwamen niet eens naar het examen of een tolk deed het examen voor hen, aldus een onderzoeker.
Een van de examenkandidaten woonde bijvoorbeeld in Ostrava, waar hij meerdere keren zakte voor het examen, 17 punten scoorde op een totaal van 50, en slaagde in Varnsdorf. Een vrachtwagenrijbewijs is behaald door iemand die slechts twee uur gereden heeft.
Rijscholen waren door het hele land gevestigd, ze hadden alleen een vestiging in Varnsdorf.

De politie wendde zich tot de bestuursorganen in de gemeenten, die de onrechtmatig verkregen rijbewijzen kunnen innemen of de betrokken aanvragers kunnen uitnodigen om het examen opnieuw af te leggen.

Bronnen oa expats.cz + irozhlas.cz.
 
En ik maar denken, dat ze hier 20 jaar de slechtste chauffeur van Nederland filmden !!!
Maar goed ,ongelooflijk goed,dat ze dit soort dingen aanpakken, nu nog het rechts systeem....
 
Ze zijn lekker bezig daar in Varnsdorf.
Een paar jaar geleden hebben ze daar ook de burgermeester opgepakt en vastgezet.
Hij had met een bevriende ondernemer 2 flitspalen laten zetten.
Eentje als je het dorp Studanka (gemeente Varnsdorf) binnenrijdt op de 9 en eentje tussen Studanka en Varnsdorf in.
Die ondernemer kreeg een percentage van alle geïnde boetes en die burgemeester had er op een gegeven moment zelf al meer dan 10 miljoen kronen aan "verdiend".
 
Zo zie je maar weer , als de overheid niet steelt ,dan wel de lokale overheid dan wel ......
Een boete is geen rechtvaardigheid maar een 2e staatsinkomsten.
 
Nou ,in de psychologie is het een feit dat, als de boete na een paar maanden op je deurmat valt ,er geen enkele gedragsverandering plaatsvind.
Als je terplekke wordt beboet is dit anders.
Hier nog een ander leuk persoonlijk verhaal.
Enige jaren geleden reed ik door een dorp , aan het einde geen huizen open brede weg.
Dus gas erop ,had zeker het bordje einde dorp gemist.
Jawel politie , en ik reed 70 .
voelde me schuldig want ik had het niet gezien.
Na 10 minuten praten met deze agent, met mijn hoofd in schuldig modus ,zei hij ,
Ik kan het wel begrijpen want iedereen denkt hier dat het dorp eindigt dus kunnen we wel de hele dag boetes uitschrijven.
En toen begon mijn bloed te koken, dus in plaats van een extra bordje met 50 ,is de inkomsten bron belangrijk.
Gerechtigheid of welgemeende ....
Als de situatie onduidelijk is moet je het veranderen en niet uitbuiten.
 
Nou ,in de psychologie is het een feit dat, als de boete na een paar maanden op je deurmat valt ,er geen enkele gedragsverandering plaatsvind.
Als je terplekke wordt beboet is dit anders.
Ben ik met je eens, maar dat neemt niet weg dat een boete ook rechtvaardig is als hij pas later gepresenteerd wordt.
 
Ik heb de indruk dat in Tsjechië de lat minder hoog ligt voor het behalen van het rijbewijs dan in België en Nederland.
Er zijn er die hun rijbewijs behalen die nog niet eens hun auto kunnen parkeren.
Dat is bij ons een van de eerste vereisten! :ja:
 
Wanneer ik kijk welke vragen gesteld worden in het schriftelijk examen klopt dit echt niet. Wel weten veel Tsjechen hun claxon heel gemakkelijk te vinden. Ik gebruik die nooit, maar pas me aan bij wat er in het verkeer gebeurt.
 
In Tsjechië kreeg je toch je rijbewijs bij een pakje boter... ;)
Nou niet in mijn beleving hoor... Ik heb deze zomer CE gedaan in Praag en dat ging gewoon serieus. Niks op aan te merken. Behalve de communicatie vanuit Driving School "King" in Praag. Die was slecht. Lag deels ook aan mij. Ik ben overgestapt naar Autoškola Horázný (zonder veel moeite) en die zijn prima wat mij betreft,
 
Er gaat een verhaal hier in CZ dat als je een hogere categorie rijbewijs wilt halen , bijv je hebt b en je wilt c dan moet je vooraf bij het theorie examen je rijbewijs inleveren .
En deze krijg je niet terug als je zakt ??
Hoe ging dat bij jouw ?
 
Wild west verhaal volgens mij. Ik heb niks hoeven in te leveren.
Wanneer ik kijk welke vragen gesteld worden in het schriftelijk examen klopt dit echt niet. Wel weten veel Tsjechen hun claxon heel gemakkelijk te vinden. Ik gebruik die nooit, maar pas me aan bij wat er in het verkeer gebeurt.
Van die claxon is ook mijn ervaring.... Erg irritant.... en niet een kort toetertje maar "ze" gaan er vaak echt op hangen.... Moet je eens opletten als je je auto dan gewoon laat staan en uitstapt en dan vraagt met een vriendelijk gezicht "Pardon, vy mate problem?" :-D :-D dan krimpen ze ineen...... kan ook aan mijn 193 en 100kg liggen... maar toch....

Een vriendin heeft uitgelegd dat dat waarschijnlijk "passieve agressie" is, veilig/anoniem vanuit hun eigen auto, maar als ze dan in het spotlicht worden gezet zijn ze weer bedeesd en beleefd.
 
Bovenaan