Grond kopen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik krijg berichten door dat je in je SRO geen bouwgrond en cultuurgrond meer kunt opnemen, en dat het twee verschillende SRO's moeten zijn.
Blijkbaar gelden er plots andere regels die het bemoeilijken om in CZ een huis te bouwen. weet iemand hier iets van en hoe te handelen?
 
Goed ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk te verwoorden.
(Pieter als je aanvullingen/wijzigingen wilt voorstellen laat maar horen, want jij weet het nog beter dan ik)

Als Nederlander kan je alleen bouwgrond kopen en natuurlijk ook een huis want dat staat altijd op bouwgrond. Andere grond zoals tuin, landbouw of bos kan je (zonder SRO) niet kopen.
Een stuk grond met bestemming tuin ( Zahrada ) kan via een aanvraag door de eigenaar van die grond wel van bestemming veranderd worden. In onze situatie was daar 21 maanden mee gemoeid.

Een stuk grond waar bouwbestemming op zit wordt alleen door het kadaster ook al bouwgrond aangemerkt als het uit het register van het Pozemky Fund is gehaald en dat gebeurt alleen als er een (gedeeltelijk afgebouwd) huis op staat. Pas DAN kan je als buitenlander een stuk grond dat voorheen Zahrada was kopen zonder SRO. Je hebt dan wel een verblijfsvergunning nodig en die kan je weer krijgen bij de vreemdelingenpolitie als je een verblijfsadres in Tsjechië hebt.

De grond heeft bestemming bouw gekregen, wij hebben een huis in aanbouw, dat huis kan bij het kadaster geregistreerd worden, er kan een aanvraag ingediend worden om de kavel uit het register van het Pozemky Fund te halen en DAN, alleen maar DAN kunnen wij die kavel kopen.

De vraag van Danili ging echter over WEL een SRO en dat is weer helemaal anders dan GEEN SRO.
 
Beste Feertje
Dank voor je antwoord. Ik heb het inderdaad over grond die nu nog cultuurgrond is met bestemming bouw. Ik wilde het graag vrij op naam maar dat ging inderdaad nog niet. Daar komt als complicerende factor bij dat naar ik verneem, in 2009 bepaald zou zijn dat twee van deze gronden naast elkaar niet in 1 SRO mogen. Dus ik zou een aparte SRO moeten creeren. Weet iemand van deze verandering?
 

Vodnik

† In Memoriam
dat je met één sro niet meer dan één perceel kan kopen lijkt me sterk.

Maar wat belangrijk is bij het kopen van grond waar je op wilt bouwen is, of het geregistreerd staat bij pozemkovy fund (PF), zo ja dan staat je een lang traject te wachten!
Een perceel met tuin bestemming kan redelijk eenvoudig een bestemmingswijziging *) ondergaan, van tuin in bouwgrond. Echter als ditzelfde perceel bij PF geregistreerd is moet er eerst op gebouwd worden (moeten er minstens buiten murem staan) voordat in kadaster de bestemmingwijziging doorgevoerd wordt. daarna kan pas een verzoek ingediend worden om de registratie in PF ongedaan te maken.

Komt er dus op neer dat gebouwd moet worden op een bouwvergunnig van een tsjechisch persoon. Als de muren staan kan het bouwproject overgeschreven worden op naam van de (nederlandse) investeerder.

Tot zover is het opgelost!!!!!
De volgende stap is de grond overschrijven! Wie weet wat meneer directeur kadaster dán weer in petto heeft! (en bij herhaling van de vraag naar -tig weken een ander antwoord!)

Maar . . . we blijven de moed erin houden en met de aannemer en onder-aannemers gaat het prima!

Pieter



*) dat betekent niet dat het snel gaat!!
 
:-) dank je Pieter voor de aanvulling en de opbeurende woorden.
Ben blij dat het met de onderaannemer ook goed gaat. :ja:

En ach......meneer de directeur van het Kadaster zal toch ook wel eens zijn goed dag hebben??
 

Vodnik

† In Memoriam
Het schijnt ook te gaan om twee percelen naast elkaar in 1 SRO

Dan lijkt het me al helemaal geen probleem want dan is het slechts uitbreiding. Het kan ook zijn dat het beperkt wordt door de doelstelling van d SRO die je bij oprichting hebt moeten opgeven.

Voorbeeld: Als je een SRO hebt om waterkundige werken te doen kan je op de sro geen electra activiteiten gaan ondernemen, zal je doelstelling sro moeten aanpassen.
 
Zoals ik begrijp kan je dus geen tuin grond kopen zonder SRO. Wij huren al bijna 3 jaar de tuinfrond, en (vorige week) was het de bedoeling om het te kopen, we zouden de aktes tekenen. Er is wat tussen gekomen dus helaas :(
We zijn nu weer in NL, en een contact persoon van ons zou het nogmaals navragen ivm wij ook gehoord hadden dat we niet konden kopen. Maar op het kantoor zeiden ze van wel :confused:Vaag. We zullen het contract dus dan ook graag eerst deze kant op willen hebben en laten vertalen wat er dan precies in staat.
 
De grond ligt achter de woning, onderbroken door een beekje(bruggetje). We zullen vanavond eens ff gaan bellen, zouden vandaag weer naar dat kantoor gaan in Trutnov. We hadden ons contact persoon al gevraagd, dat ze goed zou navragen of het wel werkelijk koop is en wat er in contract staat......ivm de geruchten --> "tuingrond niet te koop zonder SRO"
 
Bovenaan