Grenscontrole en tolvignet

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo wij hopen de zomer voor de eerste keer tsjechie te bezoeken.

Hebben wat vragen over o.a. grenscontrole.

Is er nog grenscontrole bij grensovergang weidhaus zoja zomers lange wachttijden?

Tolvignet waar te kopen gelijk op de grens ?

Tips omtrent het verkeer in tsjechie zijn ook welkom
 
Het tolvignet is te koop bij de grens, grenscontrole hebben wij niet echt gehad, en het verkeer: niet erg druk:)
 
Tips omtrent het verkeer in tsjechie
Vergeet niet je lichten aan te doen, dag en nacht.

Parkeer je auto in de rijrichting, niet tegen het verkeer in.

Als er STOP staat op een bord, moet je ook echt stilstaan en niet doorrijden als je ziet dat het gaat.

Heel veel plezier in Tsjechië!

Groetjes van Brenda
 
Er is geen grenscontrole meer sinds 21 december 2007. Wij worden al heel lang niet meer gecontroleerd. Je mag nu ook met een identiteitskaart de grens over. Je kan wel als je de grens gepasseerd bent gecontroleerd worden door de douane, dat hebben wij een keer gehad op de terugweg en dan moet je kofferbak open. Dus wees gewaarschuwd.
Of het vignet nog bij de grens te koop is weet ik niet, maar dan toch zeker bij de eerste benzinepomp voorbij de grens.
Vergeet niet met licht aan te rijden want dat is verplicht en daar wordt op gecontroleerd.

Veel plezier in CZ geniet ervan.

Groet A3.
 
Als er STOP staat op een bord, moet je ook echt stilstaan en niet doorrijden als je ziet dat het gaat.
Dat is dus net als in Nederland. ;)

De grenscontroles zijn hetzelfde als tussen Nederland en Duitsland. Geen douane meer, dus gewoon doorrijden. Let er wel op dat je altijd een geldig legitimatiebewijs zoals paspoort of ID-kaart bij je moet hebben.
 
Als je via Dresden Tsjechië binnen rijdt, heb je voor de grens een parkeerplaats. Op die parkeerplaats staat een vierkant containergebouwtje, hier verkopen ze ook vignetten. Betalen kan alleen in contanten Euro's of Kronen.
 
tolvignet is alleen nodig als je over de snelwegen rijdt.

vorig jaar zo'n vignet gekocht, omdat ik Praag wilde bezoeken en de afstand ernaar toe was in eerste instantie lang genoeg om de snelweg te nemen.
Achteraf gezien viel het reuze mee en had ik makkelijk binnendoor kunnen gaan, zonder vignet. Nu zijn het de kosten niet van zo'n vignet, maar je kan makkelijk reizen zonder in Tsjechië.

Gr,
 
Dat is allemaal waar, maar gezien de - zoals je zelf ook al zegt - relatief geringe kosten van een vignet, zou ik er toch een kopen. Je bent dan volkomen vrij om te gaan en te staan waar je wilt zonder alert te hoeven zijn op wegen waar je mogelijk wèl een vignet moet hebben. En let wel: de boetes zijn best pittig!

Details over het vignet kun je overigens hier vinden.
 
De meeste controles vinden plaats halverwege de opritten, midden in een bocht. Zonder vignet dus altijd prijs! De boete is altijd hoger dan de prijs van het stickertje, maar voor de gokkers is het natuurlijk altijd prijs;)

Gewoon zo'n ding kopen en vervolgens overal ontspannen kunnen rijden.
 
Bij Waidhaus/Rozvadov stond altijd net voorbij de grensovergang een klein kantoortje aan je rechterhand. Daar kon je een vignet kopen.
Ik weet niet of dat nu nog zo is, want ik ben al een poosje niet meer via die route Tsjechië ingegaan...
 
Mijn eerste keer CZ.

Ik had mij niet geinformeerd, want ik ging ervan uit dat ik geinformeerd zou worden door mijn partner die al jaren in CZ woonde.

Ik vlieg met 1 hond, 2 katten en een hoop zooi vrolijk de grens over.

En inderdaad: eerste bocht na afrit, een echte agent met bijpassende snor.

Boete 10.000 KC (10 jaar gelee)

Ik had mij echt niet geinformeerd en had derhalve behalve toen nog guldens en een creditkaart nix bij me.

Agent boos kijken. Nogmaals - in het Duits - 10.000 kronen zeggen.

Rijbewijs erbij: is dat je adres? - wijzend op mijn chasisnummer - ik: ja!

Bonnetje mee, bij vertrek uit CZ afrekenen.

Later bleek op dat bonnetje 500 kronen te staan.

Nooit betaald

Lekker puh
 

Macek

Geroyeerd Lid
tolvignet is alleen nodig als je over de snelwegen rijdt.

vorig jaar zo'n vignet gekocht, omdat ik Praag wilde bezoeken en de afstand ernaar toe was in eerste instantie lang genoeg om de snelweg te nemen.
Achteraf gezien viel het reuze mee en had ik makkelijk binnendoor kunnen gaan, zonder vignet. Nu zijn het de kosten niet van zo'n vignet, maar je kan makkelijk reizen zonder in Tsjechië.
Houd u rekening met het volgende; Ik was jaren geleden zonder vignet op weg door Tsjechië, de binnenwegen dan zie je nog eens wat, want snelwegen zat ik niet op te wachten. Maar toen was de tolvrije weg door werkzaamheden afgezet en via de omleiding kwam ik terecht op.............juist ja de snelweg. Enigszins ongemakkelijk heb ik tot Mlada Boleslav moeten rijden, sindsdien een vignet aangeschaft!
 
Een navigatie systeem met instelling 'tolwegen vermijden' doet wonderen.
Alhoewel ik moet toegeven dat je soms aardig in een rondje gestuurd wordt door zo'n apparaat. 1 keer overkomen en paar dagen later had ik zelf pas door dat dit kwam door die instelling 'tolwegen vermijden' en dat het ding mij daarom dus niet die ene weg opstuurde, waarvan ik dacht: die leidt mij toch terug naar ons vakantie huisje? :)
Met die ervaring in de pocket, kan ik wel zeggen dat het niet altijd even duidelijk staat aangegeven dat je een weg oprijdt waar vignet verplicht is.
Ik vond deze weg namelijk niet echt een snelweg (ja, ben er uiteindelijk toch overheen gereden , na een aantal rondjes en doodlopende wegen ingestuurd te zijn door de navigator). Was wel lachen trouwens.

Ik heb mijn vignet voor het dagje Praag gekocht bij een tankstation.
Vorig jaar de eerste keer in Tsjechië en had gelezen dat net over de grens je zo'n vignet kon kopen. Maar als je er de eerste keer bent en al die "moeilijke" woorden ziet, snap je niet 1-2-3 wel gebouw nu een winkel is waarin ze vignetten verkopen.

Mijn advies zou dus zijn, zoek een tankstation op. Die zijn het makkelijkst te herkennen.

Dit jaar gaan we iets ten noorden van Waidhaus de grens over. Dus net niet op de plek waar de topicstarter de grens overgaat.
Bij Waidhaus zit je ook meteen op de snelweg, als ik de kaart van mapy.cz goed begrepen/onthouden heb.

En ik ben het volledige eens dat je met het hebben van een vignet je met een gerust hart overal kan rijden.
 
en ik lees net in het topic "Wegenvignet 2009/2010" , dat je bij die grensovergang niet moet wachten totdat je bij een tankstation bent, want ze staan ervoor al te controleren.
 
Mijn eerste keer CZ.

Ik had mij niet geinformeerd, want ik ging ervan uit dat ik geinformeerd zou worden door mijn partner die al jaren in CZ woonde.

En inderdaad: eerste bocht na afrit, een echte agent met bijpassende snor.

Boete 10.000 KC (10 jaar gelee)

Ik had mij echt niet geinformeerd en had derhalve behalve toen nog guldens en een creditkaart nix bij me.

Agent boos kijken. Nogmaals - in het Duits - 10.000 kronen zeggen.

Rijbewijs erbij: is dat je adres? - wijzend op mijn chasisnummer - ik: ja!

Bonnetje mee, bij vertrek uit CZ afrekenen.

Later bleek op dat bonnetje 500 kronen te staan.

Nooit betaald

Lekker puh

En daar ben je trots op:denk:

Wij kopen een vignet voor een jaar voor 1000 kronen. Daar rijden we ontspannen voor rond. Geen oponthoud door bon-uitschrijvende agenten. We kunnen impulsief onze route kiezen.En genieten van het gastvrije Tsjechie.

http://www.czechtourism.com/dut/nl/docs/_nl/toeristische-informatie/verkeersregels/tolvignet.html hier staan de andere tarieven.
 
Bovenaan