Grafkelder onder een kathedraal in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben eens een keer in Praag geweest en heb ik een grafkelder bezocht. Deze zat onder een kathedraal. Onder in de kelder een belangrijk iemand (weet niet meer wie het was) met daarnaast zijn vrouwen of kinderen. Is dit in de St. Vitus of ergens anders? Kan iemand me dat vertellen? En kan iemand me vertellen of dit nog steeds toegangkelijk is?
 
Nou, ik ben al een aantal keren in de Vitus geweest maar het is mij nooit opgevallen dat er een grafkelder onder zit...
En v.w.b. de klim omhoog..Ik begin altijd bovenaan de burcht dus klimmen is voor mij niet van toepassing :-D
 

Leen

† In Memoriam
Ik ga altijd met lijn 22 naar boven en loop dan naar beneden
Maar ik denk ook dat het de st Vitus is Je moet dan wel voor het bezichtigen van de kerk hebben betaalt om ook de krypte te kunnen bezichtigen

Ik ben vandaag naar de krypte geweest in de cathedral of st Cyril and Methodius. Indrukwekkend.
 
als je de toren wil beklimmen of de grafkelder wil zien moet je een speciaal kaartje kopen dan kan je ook naar het gouden straatje als je wil en nog meer dingen bekijken je kan verschillende combies nemen en je moet ze komen bij de sint vitus.
 
er is in ieder geval echt een crypte onder de cathedraal (st vitus). Ook ik ben er pas geweest.
Ik ben er in '98 ook geweest, maar alleen in de toren. Ik herinnerde het mij niet dat je toen een kaartje moest kopen, maar dat is me nu meteen duidelijk geworden.
Dat er een mucha raam was, wist ik ook niet meer. Heb weer erg genoten van de cathedraal. Beetje druk dat wel......... en als je foto's wilt maken dan moet je daar ook nog een apart kaartje voor kopen. (zo niet heb je gelijk een bewaker op je nek)
 
Wij zijn vorige week in de st. Vitus geweest. We hebben daar ook de grafkelder kunnen bezoeken. Deze was pas geresraureerd.Volgens mij lagen daar meerdere koninklijke personen.
Ik zal het proberen op te zoeken.
Ik weet wel dat ik tegen Kees zei dat je in Nederland niet gauw de gelegenheid krijgt in Delft de crypte van ons koningshuis in te mogen.
Ook kon je de zuidelijke toren beklimmen. er werd gewaarschuwd dat het 270 treden waren. Omdat het die dag erg mistig was is geen van ons naar boven geweest.
Ik vond het erg indrukwekkend. Wij moesten 100 kronen per persoon betalen. Het was het zeker waard. Je mocht zonder te betalen wel het voorste deel van de St. Vitus in en had dan een totaal overzicht.
Helaas zijn de foto`s te groot.
Hilde
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tegenover de tombe van graaf Schlick, een ontwerp van Matthias Bernard Braun, voert een trap naar de lagergelegen koninklijke crypte. Hier vindt u de restanten van de muren van twee Romaanse kerken die ooit deze locatie sierden en ook de sarcofagen van Karel IV, zijn kinderen en zijn vier vrouwen. Joris van Poděbrady en andere heersers. Keizer Rudolf II ligt in een tinnen doodskist.....


UIt Citygids Praag.
 
grafkelder in klatovy

Ik ben eens een keer in Praag geweest en heb ik een grafkelder bezocht. Deze zat onder een kathedraal. Onder in de kelder een belangrijk iemand (weet niet meer wie het was) met daarnaast zijn vrouwen of kinderen. Is dit in de St. Vitus of ergens anders? Kan iemand me dat vertellen? En kan iemand me vertellen of dit nog steeds toegangkelijk is?

:oeps: ja hoi in klatovy heb je ook een kathedraal op het plein en daar heb je ook een grafkelder misschien een tip groetjes marjanne
 
Freddy jij bent me te snel af.
Ik had alleen de grote lijn onthouden.
Maar de st Vitus is zeker meerdere bezoeken waard. Meestal doen we dat met een gidsje in de hand.:lezen: In Praag zie je echter zo veel dat ik een deel vergeet.

Hilde
 

Vodnik

† In Memoriam
Daar is karel de vierde begraven! Een van de belangrijkste personen uit de tsjechische geschiedenis.
Bovendien zijn in de Vitus de kroonjuwelen "opgeslagen"; die zijn echter zelden voor publiek toegankelijk. Vorig jaar was het mogelijk deze te zien maar je stond minstens twee uur in de rij ervoor.

P.

PS De mooiste tijd om hradcany te bezoeken is de winter, in januari, de minst toeristische periode. En met sneeuw! Je waant je twee eeuwen terug.
 
Bovenaan