Graag een vertaling van één woordje : mungo

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij helpen om het woord 'mungo' te vertalen?
Ik heb namelijk een zakje met een soort kleine erwten. Ik heb al gezocht in het woordenboek en ook met google kom ik niet verder.
Als ik het eerste zinnetje op het zakje vertaal, kom ik tot het volgende: "Mungo is een ideaal gewas om te laten kiemen", maar helaas werd het voor mij niet duidelijker wat nu mungo is.
Het land van herkomst is Vietnam.
 
"tougee" of tauge is wat mij te binnen schiet, het is een kiem wortel.

Taugé - ook wel (onterecht) sojascheut genoemd - is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo ("groene boon") genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken, onder andere in loempia's. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer.
Verse taugé is knapperig. Het kan worden bereid door het te wassen in koud water en dan kort te koken. Het kan ook geroerbakt worden in olie. Taugé heeft een kruidige-nootachtig smaak.
Taugé wordt verkregen door de bonen te laten ontkiemen in water, de eerste 4 uur blootgesteld aan daglicht en in het duister voor de rest van de dag. Bij massaproductie in fabrieken wordt gewoonlijk gebruik gemaakt van kunstmatig licht, meestal met een gloei- of fluorescentielampen. Ook dan voor 4 uur in volle belichting en daarna 18 uur donkerte, dit gedurende van een week. Dit aangezien het effect van kunstmatig licht pas bereikt wordt over een langere periode.


Ik kan me nog herinneren dat onze buren (Indiërs met een handel in kruiden) de hele gang vol emmers hadden staan met een laagje water er in.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Mungboon: wikipedia

280px-Vigna_radiata%2C_groene_mungboon.jpg
 
Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken, onder andere in loempia's. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer.
Verse taugé is knapperig. Het kan worden bereid door het te wassen in koud water en dan kort te koken. Het kan ook geroerbakt worden in olie. Taugé heeft een kruidige-nootachtig smaak.
Niet alleen in de Chinese maar ook veelvuldig in de Indoneziese keuken.
Ook die kent een loempia, die wat mij betreft heel wat smakelijker is dan de chinese die in NL geserveerd wordt. Ook in de Gado gado hoort aardig wat tauge.
Echter wordt tauge meestal niet gekookt.
Na het spoelen in koud water en uitlekken, wordt kort voor de tauge verwerkt moet worden, deze met zeer heet of kokend water gespoeld. direkt Afgieten en als laatste in het gerecht verwerken
Als je tauge kookt wordt het zacht en week en verliest het de meeste smaak.
Overigens kun je overal in de CZ de Mungo erwtjes en soms ook babymungo kopen, tot een jaar terug kon ik volgroeide tauge bij Hypernova in Klatoy kopen. Helaas heb ik ze al een jaar niet meer gezien. Dus kweek ik het nu ook maar zelf voor het maken van de Indoneziese Loempia's en Gado Gado. veel werk die loempia's maken, maar ze zijn ook in te vriezen en super lekker. smullen
:kok::kok:
 
Niet alleen in de Chinese maar ook veelvuldig in de Indoneziese keuken.
Dus kweek ik het nu ook maar zelf voor het maken van de Indoneziese Loempia's en Gado Gado. veel werk die loempia's maken, maar ze zijn ook in te vriezen en super lekker. smullen
:kok::kok:


En hoe kweek je ze dan?
ook in emmers met een beetje water?
 
En hoe kweek je ze dan?
ook in emmers met een beetje water?
Er zijn in de CZ stapelbare kweekbakjes te koop van donker doorzichtig plastic. hier doe je per bakje een beetje mungo bonen in water erbij en het overtollige water wordt via een soort van zeefje naar het onderste bakje afgevoerd, deksel erop en dat is het . elke dag even de handeling herhalen en na ca. 6 á 7 dagen heb je taugé.
Ik weet trouwens best dat het mungo bonen zijn, maar vind ze best op erwtjes lijken en vond dit een wat beter benaming, ook omdat ze zo klein zijn.
 
Bovenaan