Gorges Kamenice en Pravcická brána

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben dit jaar de Pravcicka Brana bezocht. Omdat mijn vrouw bij lange wandelingen last krijgt van haar heup had ik haar naar het begin van het bospad gebracht, en vervolgens de auto in Hrensko geparkeerd. Dat bospad loopt een paar honderd meter licht hellend het bos in, om vervolgens rechts af te buigen. Hier wordt het ook wat steiler, maar eigenlijk is alleen het laatste stuk zwaar, zie de foto. De wandeling is zeker aan te raden, want het uitzicht bij de Pravcicka Brana is prachtig. Om op de uitzichtpunten op de rotsen boven de Pravcicka Brana te komen moeten wel wat trappen worden gelopen, maar ook dat is zeker de moeite waard.


21k05ly.jpg
 
Hallo allemaal,

Volgende week is het zover, dan ga ik voor de 2e keer naar Tsjechië. Afgelopen herfst richting Harrachov geweest en daar de omgeving goed verkend, erg leuk en mooi!

Nu beginnen we in Oost-Duitsland (Sächsische Schweiz) met wat uitstapjes naar Tsjechië en gaan daarna weer richting het Reuzengebergte in de buurt van Hostinné.

Voor wat betreft de uitstapjes vanuit de Sächsische Schweiz heb ik enkele vragen. Ik heb al flink gegoogeld en ook hier op het forum gezocht, maar het enige topic wat in de buurt kwam van mijn vraag was uit 2006.

Vanuit Hrensko heb ik 2 leuke activiteiten gevonden.
- "Gorges of the River Kamenice": wandelen - bootje - wandelen - bootje - wandelen. Dit is een trip van A naar B en dus moet je een stukje met de bus. Terug lopen vinden we te ver. In veelal alle beschrijvingen gaat de route van Hrensko naar Mezni Louka. Mijn idee was echter om het andersom te doen, maar wel de auto in Hrensko te parkeren. Vervolgens de bus naar Mezni Louka en dan terug naar Hrensko lopen. Hoewel ik er wel vanuit ga dat dit kan (de bootjes moeten toch terug), kan je de route inderdaad in deze richting lopen? Hoe is het met de drukte, loop je in een file? Op internet zie je soms foto's waar 3 bootjes afgeladen tegelijk door de kloof gaan. De parkeerkosten en de prijs van de bootjes heb ik gevonden, alleen kan ik nergens de prijs van de bus ontdekken. Iemand een idee?

- Pravcická braná. Parkeren kan ook nu in Hrensko of bij Mezni Louka. Voor zover ik begrepen heb is het vanaf Hrensko 1,5 km lopen en vanaf Mezni Louka 6,5 km, vanaf beide parkeerplaatsen de rode route. Maar ik lees hele verschillende verhalen. "Zware en steile wandeling" en "2,5 uur over 1,5 km", maar ook "makkelijk, vrij vlak, in 20 minuutjes ben je er".
6,5 km heen en ook weer terug vind ik eventueel wel te doen, zolang ik geen 3 á 4 uur onderweg ben voor een enkele reis. Ik hoef er ook niet maar 20 minuten over te doen, maar 2,5 uur over 1,5 km vind ik dan weer een groot verschil. Oftewel, heeft iemand hier ervaring met deze wandeling en heb je tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Kirsten
 

Pelhřimov

Donateur
Op de openbaar vervoer-site zie ik dat een busritje ongeveer 15 Kc kost.
(Kijk hierop vooraf wanneer de bussen rijden want ze rijden niet vaak)

De kloof gaat vanuit Mezni Louka lichtjes omlaag, dus dat loopt wat makkelijker
Mijn tip: parkeer je auto bij het eindpunt en neem eerst de bus. Dan weet je zeker dat je niet terug hoeft te lopen :D

De Pravcicka brana kent 2 toegangspaden:
Vanuit Hrensko gaat het best stijl omhoog en viel mij ontzettend tegen (maar ik loop wat moeilijker)
Met de andere route vanuit Mezni Louka heb ik geen ervaring. Die is wel langer.

alvast een fijne vakantie gewenst en laat ons ook weten hoe je vakantie was

edit: paar kaartjes toegevoegd

CZ Ceske Svycarsko 1.jpg

CZ Luzicke hory (2).jpg

Tsjechie tsj zwitserland 2.jpg

Tsjechie Tsj Zwitserland 3 .jpg
 
Laatst bewerkt:
Pravcická braná ligt hoog dus ik neem aan dat beide paden flink moeten klimmen

Wij hebben een van die paden gedaan, ik weet niet meer welke. Het was best een inspannende tocht van ongeveer twee a drie uur. Er was ook een 4-jarig kind bij, dus zo moeilijk was het nou ook weer niet. Maar ja, je moet ook weer terug.

Hou er wel rekening mee dat je entree moet betalen voor het gebouw wat er bovenop staat. Dat is ook meteen de enige plek om iets te eten of drinken te krijgen. Je wordt dus (na een inspannende tocht) gedwongen entree te betalen om iets te kunnen kopen. Dat vond ik een beetje vervelend, maar meer omdat we destijds niet veel te besteden hadden.

Verder was het er erg mooi, dus ik zou zeker gaan. Veel plezier.
 
de bus rijdt helemaal niet vaak. wel komt er een duitse toeristen bus-trein langs die alle bezienswaardigheden in dit mooie gebied meepakt, maar die is dus wel prijzig. hebben twee jaar terug de bootjes vanaf boven genomen naar hrensko en konden toen kiezen voor bootjes terug, lopen omhoog (wat best ver is dan) of met de bus. lang gewacht totdat de toeristenbus langskwam en toen stond daar geen tijd van aangegeven. schrokken ook van de prijs, maar ja, was warm we hadden het gehad, dus dan wil je wel. vond trouwens de bootjes ook niet echt supergoedkoop en je kocht toen in ieder geval geen retour. ze hadden alleen enkeltjes. wel de moeite waard, maar zou vroeg beginnen vooral als het warm is. campers of flinke auto's worden sowieso naar de p boven geleid.
 

kuurgast

Donateur
De bus rijdt om de 2 uur.

Karte-Saechsische-Schweiz-Teil2_73_l.jpg


Het Duitse toeristentreintje kan je vinden op hrensko.cz/inpage/autobusem(heeft geen nut om de DE of EN-vlag te gebruiken). Tijden staan op schema van "Bad Schandau – Hřensko – Mezní Louka – Mezná (vyhlídkový autobus)" waarmee je een apart venster krijgt met info. Daar staat "Linie Königstein - Bad Schandau - Mezna (CZ)"
 
Ontzettend bedankt voor jullie info!

Die openbaar vervoer site had ik nog niet gevonden, erg handig! Zie net inderdaad dat de bus om de 2 uur gaat, maar ik had al bedacht dat ik liever eerst de bus zou nemen en dan terug te lopen naar de auto. Ik heb de bustijden in ieder geval genoteerd en ga ook nog even de site van het toeristentreintje checken of dat iets is als eventueel alternatief. Maar aan de reactie van Petra te zien, is die een stuk duurder en je moet al voor alles betalen... P-plaats, bootjes en dan ook nog eens de bus/treintje. Nou zouden de prijzen in een ander land al snel veel duurder zijn, maar toch, het komt er allemaal bij. Ik ben gewend om naar Zweden te gaan en daar hoef je nooit entree te betalen om iets moois te zien.

Kan je trouwens een kaartje kopen in de bus of moet dat ergens anders?

Kan je trouwens ook al wat zien van de Pravcická Braná zonder entree te betalen? (Sorry, blijf een Hollander :bloos2: )Over welke route het uiteindelijk gaat worden, ga ik nog even denken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, wie weet er of Pravcická Braná open is in december? we willen er in de week voor kerst even heen, hopelijk met sneeuw:ja: en mocht dit kunnen heeft iemand dit al eens in de winter gelopen?
 

Pelhřimov

Donateur
Op de blog van forumlid drummerstaf kan je bij dag 5 een verslag van zijn wandeling lezen welke hij op 31 oktober 2012 gemaakt heeft.

fragment: "...Oh neen zeg. Paniek. Ja, dat is waar, we hebben nog niets gegeten en het wordt al donker. O jee, en we moeten nog een dikke 8 km teruglopen naar de auto. Door het woud. Snel een plaatsje gezocht op een bank, en onze wafel en banaan dan maar opgegeten. Ja, het is echt donker aan het worden, heel donker. Pech ... veel pech, we zullen er door moeten. Bij het verlaten van de zandbrug zegt een gids ons nog gedag. Wij waren de laatste bezoekers van het seizoen. Morgen sloot het domein en werd het alleen nog geopend op zon- en feestdagen. Toen zei hij heel droog: prettige terugtocht ...in het maanlicht!!! Toen slikten we wel even, want het werd inderdaad zienderogen donkerder!...."
 
Bovenaan