Goedkope reparaties in Tsjechie.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laten jullie ook wel eens dingen in Tsjechie repareren, omdat er een heel groot prijsverschil in vergelijking met Nederland in zit?

Wij laten bijvoorbeeld de winterbanden er daar onderzetten; kost in NL 100 euro, en in CZ 15 euro!
crazy.gif


Batterijtje van horloge vervangen (scheelt 500%)
Nieuw glaasje in horloge laten zetten.. (in NL zeggen ze: U kunt beter een nieuwe kopen) In CZ doen ze het nog graag!

Schoenzooltjes laten vervangen; dat soort dingen..

Hebben jullie ook wel eens wat meegemaakt op dat gebied?
 
Auto over laten spuiten in NL = 2000,- , in CZ 300,-
Nieuwe koppeling in NL= 500,- , in CZ 180,-

dat zijn mijn ervaringen. En de kwaliteit is vaak beter dan hier...
 
Ik was bezig met 4 nieuwe banden voor mijn auto. Ik wilde Michelin, en het kostte (bijna) net zoveel als in NL. Alleen het monteren was inderdaad goedkoper.
Omdat ze mijn auto in Litomerice bekrasd hebben, van voor tot achter, ben ik ook daarmee bezig geweest. Het kostte 30.000 Kc, omdat het vernis/metalic lak was. Ik heb toen naar NL gebeld en ze schatten het op 1.000 euro. Vond ik ook al te duur.
Toen dacht ik, beter een nieuwe auto kopen, en dat heb ik tijdje later ook gedaan.

Ik denk dat als ik bijvoorbeeld Barum banden genomen had, was ik helft goedkoper uitgeweest. En het spuitwerk, gewoon lak is ook helft goedkoper dan metalic.
Dat is net wat je op dat moment nodig hebt.
 
Hahaha, wanneer heb jij je auto voor 300 euro nog over kenne laten spuiten Jelen?
wink.gif


Maar idd is het goedkoper.

De dealers zelf ook, zo is het uurloon bij MB 30 euro en in NL uhm... Geen idee haha, dik het dubbele in iig.
En dan heb je dus wel echt Mercedes kwaliteit.

IK moet zelf zeggen dat ik er nog nooit wat aan me Corsa heb laten doen, aangezien ik er voor Tsjechische begrippen een zeldzaam blok in heb hangen en ze snapten er maar weinig van, dus had zoiets van laat het wel thuis doen.

Zo heb je ook nog de goedkopere garagetjes, maar vergeet niet dat die er in Nederland ook gewoon zijn!
Auto over laten spuiten ken voor stukken minder dan 2000 euro hier.

De rest van het ambachtelijke werk is stukken goedkoper ja,
zoals Ralph al aankaarte is dat ze in NL het arbeidsloon niet tegen het resultaat vinden opwegen en zeggen, koop maar een nieuwe, en dat is ook vaak zo dan haha.

In CR kan je nog makkelijk die tv of je schoenen laten maken.

Maar ook deze dingen verwesteriseren (ofzo) haha
Zo betaalde je eerst voor je videorecorder maken gewoon wat het koste, een paar honderd kronen.
Nu moet je gewoon al vaak al 1500 kronen 'onderzoeks' kosten betalen, voordat er ook maar iets gerepareerd is.

Gelijk hebben ze wel hoor, maar het wordt toch een stuk minder kwa goedkoop zijn.
Het btw percentage is ook omhoog gegaan voor diensten en men kan ook steeds vaker goedkope dingen bij de Makro enzo kopen die ook goed zijn.

Dus ik denk dat het wel de kant op gaat zoals in NL.

Maar voor nu... kan je er nog wel wat aan hebben soms ja
laugh.gif


Cauky
 
Mij buurman heeft een Laser behandeling (ogen) laten doen in Praag, en dat was helft goedkoper dan in NL. Je moet het alleen met je vakantie kombineren, want je moet in totaal 3x heen in tijdsbestek van 10 dagen. Artsen zijn kundig, en apparatuur is overal hetzelfde. Zo ook tandarts.
Dat zijn ook reparaties, ja toch?
smile.gif
 
Laatst had ik een lekkende remklauw.. De volvodealer wilde hem toen alleen compleet vervangen. (dat kostte me 300,-) en dan nog het arbeidsloon erbij. (dus 400,- euro bijelkaar).
Ik vertelde de beste man, dat je ook een rubbertje (van 3 euro) in die remklauw kon vervangen..
Hij moest toen lachen, en vertelde me dat dat veel te lastig was...
Ik heb toen bij een andere dealer een revisiesetje gehaald; en dat meegenomen naar CZ... Voor de garage in CZ was het geen enkel probleem.. was uurtje werk..en nog geen 1000 kronen.

Ik vind dat vooral bij die autodealers in nederland de service ver te zoeken is..

Nou ga ik in CZ nooit naar de merkdealer toe, maar naar een universeel-garage.. Ik wordt daar altyd heel goed geholpen..
Ze nemen er ook de moeite om even mee te lopen en te komen kijken naar je probleem..( In NL krijg je te horen: zet maar neer, we bellen U wel!)
 
Ik heb het pak voor de bruiloft van mijn dochter in Tachov door een kleermaker laten maken,
Kostprijs 6000 kronen meesterschap betaal je hier het vierdubbele voor
 
Het is allemaal wel leuk, alles zo goedkoop. Maar vergeet niet, alleen voor ons.
6000 Kc voor een mooi pak is niet veel, maar gemiddelde Tsjech kan het amper (of niet) betalen.
 
Dat is wel zo.
Wat ik bedoel, is dat een (mogelijke) NL-emigrant ook waarschijnlijk een gewone CZ salaris zal ontvangen. Dan is het ineens niet meer zo goedkoop voor hem/haar.
 
Vasek heeft een punt..ik voel me daar vaak dubbel in.Echter boj mij en ik denk bij velen is het goedkope vaak niet alleen de insteek.
Ik was ook tevree geweest met een pak van super-confex.
Het is ook een kwestie van vertrouwen in hun ambachtelijk vakmanschap.
Er zijn ook dingen die ik in Tsjechie koop terwijl ik goed weet dat ze hier goedkoper zijn.Bv een niuwe tv voor in het huisje.
Daar ik ook zeer naaste fam. heb die het moet doen met het salaris van Tsjechie<woont en werkt ter plekke> realiseer me dat terdege
 
Denk dat het er in dit topic niet om gaat of het voor de Nederlander goedkoop is en voor de Tsjech niet.
Dat is altijd zo, denk je dat een Tsjech het bedrag van 900 kronen per uur bij z'n dealer normaal kan vinden.

Maar vind het wel een leuk idee van Ralph om zo eens te kijken, want hij heeft wel gelijk natuurlijk.

@Ralph: die goeie service die je krijgt in die garage bedrijven, heeft dat nix te maken met het feit dat je een Nederlandse auto rijdt? EN dat ze dus weten eindelijk een klant te hebben die temeest meteen betaald?!
wink.gif
 
ik denk, dat dit anders ligt. Goede service heeft te maken met goed opgeleide werknemers, die weten echt veel van hun vak en ook met de concurrentie. In Tsjechie geldt nog vaak " de klant is de Koning". Of je nou met een cz of nl auto aankomt, maakt niet gek veel uit. Misschien word je ietsjes sneller geholpen, maar in iedergeval wordt er over het algemeen getracht, dat je tevreden naar huis gaat. Maar, ik wil hier geen hemelse sfeer creeren, prutsers heb je overal, ook in Tsjechie...
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Hahaha, wanneer heb jij je auto voor 300 euro nog over kenne laten spuiten Jelen?

[/ QUOTE ]

1,5 jaar geleden kreeg ik deze offerte voor mijn auto. Wel, ik heb geen metallic lak. Voor deze prijs zal ie gespoten worden, binnen en buiten, en uitgehard in hete kamer (60 graden).
helaas ging toen mijn koppeling stuk, en kwam er niets van, want dat ging boven mijn budget. Dus heb ik alleen de motorkap en rechte spatbord laten spuiten (parkeerschade), en dat was iets van 50-60 euro.
 
Dat zou kunnen ja.
niet-metallic scheeld wel.

50 euro per deel is nu gangbaar.

Soms betaal je je ook gewoon scheel voor spuiten daar.

Maar het stijgt aardig,
paar jaar geleden was het nog erg goedkoop om je auto interieur met leer te bekleden,
als je dat nu met kwaliteitleer wilt laten doen ben je gewoon net zoveel kwijt als ik NL
frown.gif


Anders had ik nu wel leer gehad
yeah.gif
Hahaha
 
Goed kijken op sloperijen, joh, ik heb leer voor mijn auto op de nederlandse sloop kunnen halen voor 90 euro - voorstoelen, achterbank en deurbekleding.

ahum.gif
nou ben ik wel bijna off topic, sssssssssssssss
blush.gif
 
Ik ben duidelijk van mening dat je in CZ nog dingen kan laten doen voor een mooie prijs..

En inderdaad, ik geef een flinke fooi als ik mn remklauw daar 15x goedkoper kan laten repareren als hier in NL. Dat geeft de volgende keer ook weer voordelen.

Ik denk dat het niks te maken heeft of dat je met een CZ of een NL auto daarkomt... Als je duidelijk vraagt wat het gaat kosten; en als er wat aan de hand is , dat ze je dan even bellen dan gaat het daar altyd eerlijk...
 
Door lage uurlonen zijn technische werkzaamheden vaker lonend dan in een hoge lonen land als NL. Niet voor niets zie je richting Polen maar ook Cz allemaal busjes rijden met daarachter een ambulance met daarop een schadeauto. In west europa is die auto door de verzekering vaak beoordeeld als economisch total loss, maar kan daar nog makkelij worden opgebouwd en veilig rijden. (ook vanuit Japan bijvoorbeeld moet daar een compleet remsysteem van een auto worden vervangen bij de APK als hij 5 jaar oud is, maakt niet uit of het stuk is of niet: auto's worden dan massaal ge-exporteerd) In NL heeft het een dubbele werking: omdat de delen niet meer in detail worden gerepareerd wordt er deelvervanging toegepast, met bijbehorende partskosten, maar minder arbeid. Kennis zijpelt hierdoor ook helaas weg bij de monteurs. Bovendien zijn consumenten bijzonder krachtig beschermd door de wet, consumentenorganisaties en media. Fouten kunnen dus ernstige financiele gevolgen hebben voor de bedrijven die hun diensten aanbieden, en daarom kiezen ze voor safe play.
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
In Tsjechie geldt nog vaak " de klant is de Koning".

[/ QUOTE ]

Deze uitspraak is toch wat fel overdreven. Ik denk juist dat klant is koning overal geldt, behalve in Tsjechie. Het interesseert handelaars juist niets of je bij hen of bij de concurrentie koopt. Vaak sturen ze je zelfs door om naar een andere zaak te gaan omdat ze zelf echt geen zin hebben om moeite te doen.
Maar okee, ik mag die insteek wel, ik heb dat zelfs soms ook.
 
Bovenaan