Goedkoop treinen van en naar Tsjechië

Topic in 'Vervoer' gestart door Joaninha, 23-05-2020.

1. heb ik ooit een keer gedaan. Toen was mijn gebruikersnaam denk ik nog Kozakov. Maar in het kort komt het erop neer. Ik heb een Bahncard25 en koop mijn tickets ruim van te voren. Soms wel 6 maanden. Omdat ik weet wanneer ik vrij ben. Dan heb je vaak Super Sparpreis. En betaal ik slechts 18€ voor een enkele reis omdat ik bovenop de Sparpreis nog 25% korting krijg. Soms betaal ik ook meer. Soms plan ik een iets andere route die goedkoper is. Bijvoorbeeld via Leipzig. Of een latere verbinding. Ik stap in Meppen in Duitsland op en heb een kaartje tot Zittau. Voor het laatste stukje in Tsjechië koop ik daar een kaartje. Voor 3 retours per maand was ik ongeveer 150€ per maand kwijt aan kaartjes van de DB. (online). Ik had al kaartjes tot september. Door de Covid19 heb ik een aantal vouchers gekregen. Die kan ik volgend jaar ook gebruiken. Vanaf 5 mei krijg ik die niet meer, maar kan de kaartjes flexibel t/m oktober gebruiken. Normaal moet je met een Super Sparpreis ticket volgens een bepaalde route en met een op het kaartje vermelde trein reizen (Zugbindung). Dus net als met het vliegtuig. Als je door eigen schuld die trein niet neemt moet je een nieuw duur kaartje kopen.

Laatst bewerkt: 23-05-2020
    dennuzzz vindt dit leuk/interessant.
  2. Heb je wat meer tijd dan zijn er goede mogelijkheden met Schönes Wochenende Ticket en Quer durchs Land Ticket. Ook al interessant wanneer je alleen reist, maar veel gunstiger wanneer je met meerdere personen reist. Ik gebruikte zo'n kaartje tussen Zittau en Goch. Reisduur ongeveer 13 uur want je mag niet van sneltreinen gebruik maken. Een probleem heb je wel wanneer een stoptrein een sneltrein, die vertraging heeft, moet laten passeren. Via db.de uit te zoeken met de optie alleen dichtbij vervoer (deze tekst uit het hoofd geschreven; zoek maar verder).

3. Schönes Wochenende Ticket bestaat niet meer. Het heet nu Deutschland Ticket. Deze is geldig op werkdagen vanaf 09:00 en in het weekend de gehele dag. Maar mijn ervaring is dat met Super Sparpreis meestal het goedkoopst is. Zeker als je alleen reist en ruim van te voren een kaartje koopt. En het gaat het ook sneller. Omdat je van IC's en ICE's gebruik maakt. Je moet wel de IC of ICE trein nemen die op het ticket staat. Als je wilt reizen kijk dan eens op de bahn.de of laadt de DB navigator app. Je kunt tegenwoordig betalen via Ideal. Als Nederlander of Tsjech kun je ook een Bahncard kopen. Dan krijg je extra korting. Deze wordt naar je adres in Nederland of Tsjechië opgestuurd. En je kunt de kaart ook gewoon via de app op je telefoon zetten. Dan heb je altijd een reserve. Overigens als je 60+ bent krijg je korting op de Bahncard. Deze kost dan 36,90€

https://www.bahn.de/p/view/bahncard/ueberblick/ermaessigte-bahncard.shtml

Maar via de CD, Tsjechische Spoorwegen kun je ook vaak goedkope kaartjes kopen. Die heeft ook een app. Soms is het handig daar ook eens te kijken. Het beste kun je dan een opstapplaats nemen waar een internationale trein van CD vertrekt. Zoals Praag, Decin.

Stadla, Pelhřimov en dennuzzz vinden dit leuk/interessant.
  4. kuurgast

kuurgast Donateur

Ik kwam nog een link tegen om treinen te zoeken van/naar Tsjechië:
    De website is trainline.nl.
    Ik zie ook Regiojet staan op die lijnen.

dennuzzz vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina