Goede verf

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoihoi! Zoals wellicht gelezen is de eigendomsoverdracht van mijn appartement zo goed als rond.
Twas peentjes zweten, want ja, je hoort allemaal verhalen...

Wat ik mij nu afvroeg was of iemand goede verfmerken kent (middensegment) om te gaan schilderen.
Zat aan een specifieke off-white te denken.

In Nederland hebben we Sikkens, Flexa, Histor en Wijzonol, maar hier in Tsjechie weet ik het niet meer... Zijn er toevallig stylisten hier die er wat meer van weten?

Ik zoek muurverf en vernis...
 
Ik weet er niets van af.
Alleen moet je goed opletten wat de bestaande ondergrond is.
Vaak gaat daar geen latex overheen.
Dat gaat wel maar de volgende dag hangen de vellen erbij.
Ervaringsdeskundige, dus.
Ik koop gewoon verf van elk merk wat daar staat.
Ik ga wel naar een verfwinkel toe voor advies.
Geen bouwmarkt voor mij.
Succes toegewenst door Rembrandt.
 
Als er witkalk is gebruikt, moet je eerst penetrace gaan gebruiken. Daarna kun je gaan verven. Wij halen de verf bij de verfzaak en die heeft o.a. het merk Tikkurila en dat is een goede verf, maar er zijn natuurlijk meer goede merken. Ook de bouwmarkten verkopen wel goede verf.
 
Isoleergrond heet het geloof ik in nl, meestal kun je met natte doek checken of je met kalk te maken hebt...
Mn pa (requiescat in pacem) had die fout ook gemaakt, dus nu moet een stucadoor alles weghalen, want het blijft maar afbladderen, wat ik ook probeer...
Goed, ik check Tikkurila wl ff
 
Tikkurila is Finse verf zie ik.
Finnen staan om goede kwaliteit bekend, is
Ook in Nederland te koop, maar nogal aan de prijs, tenzij vloerverf altijd duur is...
Misschien toch maar wat potjes Wijzonol importeren uit Nederland...
 
Wij gebruiken ook altijd Primalex.
1546742.jpg

Kan gewoon over kalkmuren geschilderd worden. Met deze verf geven de muren niet meer wit af als je er tegenaan staat.
 
Caparol is een goed merk in cz en er is een voordelige latex genaamd zero uit duitsland die heeft 3 verschillende types 1 goedkope voor weinig team 100 top latex voor binnen en een gesilconieerde latex wel duurder maar zelfreinigend anti schimmel zeer flexibel en gegarandeerd 8 jaar garantie vanuit de fabriek.
 
De laatste is voor buiten de andere twee voor binnen donmeister 45 €35,- dat is de goedkoopste maar heeft veel kalk erin zitten team 100 is een latex die afwasbaar is maar een matte uitstraling heeft€ 60,- de silconen saus is echt een buitenlatex is wel wat duurder hier kost ie €125 per 12,5 liter.maar is een topper . caparol en zero hebben verschillende binnen buiten latexen van zero gebruik ik alleen de gesilconiseerende .
verf zou ik niet van deze twee merken kopen(behalve de 2 compenenten) omdat ze goed in latex maken zijn en de verf is echt bagger,verf voor buiten zou ik toch kiezen voor een goede kwaliteit zoals sikkens sigma of de iets voordeligere anker stuy een fries product maar met 10 jaar glans garantie ze versturen ook naar tsjechie.
 
Nah, de kolaudace is pas geweest, dus komende week kan ik beginnen met alles te fatsoeneren.
Eerst afschuren/afstrippen, volgens mij is er ergens een verfwinkeltje om de hoek. Gokje wagen :-)
 
Hoi Messju, net allemaal. kun je aangeven wat voor type gebouw het is, hou oud? en of het om een begane grond vloer gaat of een etage? Er zijn wel een paar dingetjes die er mis kunnen gaan met schilderen. Witkalk (Vapno, ongebluste kalkj) heeft als voordeel dat t blijft ademen. Als je vochtproblemen hebt of ook als t enigszins vochtig aanvoelt, dan zou ik de muren zeker niet impregneren of afsluiten met een latex of acryl. dat is wel mooi voor een tijd maar er komt dan schimmel achter, zulke muren moeten ademen en goed ook. dat is iets dat ook de tsjechen beginnen te vergeten.. groeten, stan
 
Het gaat om het schilderen van buitenkant van kozijnen. Zit te denken om te vernissen, de deuren zijn van massief eikenhout gemaakt... Geen idee hoe oud het gebouw is, moet ik binnenkort bij de Stavebni Urad uitzoeken...
Zit op 1e etage.
 
dag messju, dan is t niet zo lastig, dulux is idd heel goed. ik weet niet zeker of die ook vernis hebben. wat bij vernissen heel belangrijk is dat zijn de temperatuur en de kwast (buiten de vernis zelf natuurlijk) . het beste is een goed merk vernis en goed voorbereiden. hoe minder lagen hoe mooier, dus een goede vernis die t jaren volhoudt is het beste. de kwast is het best een duurdere kwaliteitskwast met fijn zwart haar en afgebonden. en de temperatuur is belangrijker dan bij gewoon schilderwerk: goed droog en niet te warm. het najaar is eigenlijk al te vochtig voor een mooi resultaat, dus wat later op de dag werken is beter maar voor vierenb stoppen heb ik ook gehoord van schilders, vanwege het vocht in de lucht. het vocht maakt de natte vernis een beetje matter etc. veel succes!
 
Bovenaan